zaragon skrev:jaja - nedgør mig bare...

jeg fatter det ikke helt... men jeg er nok "fatsvag"
...
Tak for input, Capt. - much appreciated.
-z-

Jeg har nu ikke kaldt dig/nogen "
fatsvag" og mener ikke vi skal til at være "morsomt-ironiske" her på sitet (det kommer der ikke noget godt ud af), men jeg prøver lige igen.
Som jeg læser noten holdt JBL fast i den oprindelige negative polaritet for alle bas-enheder indtil begyndelsen af 1990'erne. Herefter begyndte man at vende polariteten for nye enheder (=ny-introducerede/nye modeller), men fastholdt den oprindelige (negative) polaritet for de enheder, der allerede var i produktion i resten af deres produktionsperiode. (Side 1, spalte 2 øverst).
Da L300/136-basenheden er fra 1970'erne kan man gå ud fra, at de er med negativ polaritet (ligesom deres "studie-søstre" 4333-monitoren i 4300-serien) (side 2, spalte 2). Det hænger vel meget godt sammen.
Samtidig siger noten, at trods denne tradition for polarisering, så er den samlede polaritet (altså for hele højttaleren/alle enheder) "in most cases" sådan at højttaleren opfører som positivt polariseret (= plus på rød terminal medfører at enhederne bevæger sig fremad) (side 1, spalte 2 nederst).
Det er hvad noten forklarer - men det forklarer ikke helt hvorfor du har oplevet faseproblemerne (med mindre L300'erne lige præcis ikke er omfattet af "most cases").
Det virker lidt mystisk, hvorfor du kun vendte polariteten på basenheden (og ikke hele højttaleren). At kun vende polariteten på basenheden - og ikke på mellemtone/diskant også - har sikkert bragt den oprindelige rigtige fasning af hele 300'eren ud af kurs. JBL har næppe sendt deres top-hjemme-højttaler på markedet med enheder ude af fase (de L300 jeg havde fra 1978 - 1989 led ikke af faseforstyrrelser).