Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf luc » tors 16. maj 2013 15:08

oj - det er godt!
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc

Lokalitet: 1720 Vesterbro

Skriv noget om musikken!

Indlægaf Captain Phoenix » tors 16. maj 2013 18:28

Hvor vil det bare være SKØNT hvis man i denne tråd skriver lidt om musikken (i stedet for bare at flashe et foto af et pladecover...). Det vil give andre en mulighed for at vide noget om musik-stil/-type/musikere/de særlige kvaliteter osv. ved pladerne - og på den måde bruge tråden til måske at opdage nye, interessante plader.
Kom nu...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Skriv noget om musikken!

Indlægaf kbekke » tors 16. maj 2013 19:29

Captain Phoenix skrev:Hvor vil det bare være SKØNT hvis man i denne tråd skriver lidt om musikken (i stedet for bare at flashe et foto af et pladecover...). Det vil give andre en mulighed for at vide noget om musik-stil/-type/musikere/de særlige kvaliteter osv. ved pladerne - og på den måde bruge tråden til måske at opdage nye, interessante plader.
Kom nu...

Det var dog en fremragende ide. Selvom det måske sommetider godt kan være svært at sætte ord på, hvad det er, man hører og hvad det gør ved een.

Lige nu lytter jeg til denne fra ugens stak af biblioteksplader - og jo, man kan skam stadig låne rigtige plader på biblioteket:

cover_tch.jpg

Og musikken bringer mindelser om dengang i 1988, da "Trinity Sessions" udkom og tog os alle sammen (eller i hvert fald nogle af os) med militærbukserne nede. Her var noget, som min generation i hvert fald ALDRIG havde hørt før.

Undtagen mig og så et par andre, der måske engang ved en fejl var kommet til at sætte Springsteen's "Nebraska" på til en fest. Et band, der kaldte sig noget med "junkies" (og som var interessant på grund af netop det). Men som så til gengæld spillede, ja nærmest (gys) country eller endnu værre folk (!) og så i en kirke midt om natten og med kun een (1) mikrofon og der var bare overhovedet slet ikke "gang i den" på dén måde.

-Men så til gengæld på alle mulige andre måder: Margo Timmins, der (akkompagneret af mundharpe og semi-elektrisk guitar-klimpren) klædte sig selv af med stemmen på samme måde, som man ville ønske at hende den totalt uopnåelige ville gøre det. Hudløst, dragende. Langt over grænsen til det fortvivlede og SÅ meget mere autentisk end Tracy Chapman og alle de andre, at pladen på forhånd var dødsdømt som "scoreplade".

Til gengæld blev "Trinity Sessions" hurtigt udråbt til en slags demo-plade, når det skulle være "seriøst, men ikke jazz eller klassisk". Nok fordi den netop ikke var produceret, men bare lød som rigtig musik, der blev spillet af rigtige mennesker og det var lige så sjældent dengang, som det er i dag.

"Caution Horses" er efterfølgeren fra 1990 og indimellem er der måske optræk til en anelse mere af det uptempo, der kom til senere hen. Men det er stadig umiskendeligt Cowboy Junkies classic. Hør f.eks. deres udgave af "Powderfinger", som stadig er "Powderfinger", men også helt anderledes afdæmpet og meget mere country'et end Young og Crazy Horse's (selvom den selvfølgelig ER den bedste).

Der er sket meget siden dengang og også meget, jeg ikke kan forklare. Men jeg bliver mere og mere sikker på, at det nok var lige præcis dér, at min hemmelige kærlighed til mandoliner og pedal steel guitar blev grundlagt. Selvom der skulle gå mange år endnu, førend det var noget, jeg for alvor turde erkende overfor mig selv og resten af verden.

Hør den, hvis I tør!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Hackenberg » fre 17. maj 2013 10:32

Jamen vi kan da også tage en koncertanmeldelse.

untitled.png

Laurie Anderson spillede, som jeg tidligere har skrevet, på Værftet i Helsingør i går aftes.
Koncerten er en af de få udenfor det amerikansk kontinent i år. Afslutningen på KLICK-festivalen 2013.

Hun var alene på scenen med materiale fra Transitory life. Showet var visuelt ret afdæmpet i forhold til hvad hun tidligere har optrådt med. En lænestol, elektrisk violin og hendes "mail voice".

Transitory lift indeholder en blanding af nyt materiale og ting fra hendes bagkatalog. Jeg skriver "materiale" fordi hun ikke kun spiller og synger men også fortæller. Tekster og historier er foruroligende, eventyrlige beskrivelser af det moderne menneskes liv.

Laurie er ikke høj men hun FYLDER. Kraftfuld og nærværende kommer hun helt ud over scenekanten. Det blev virkelig en intimkoncert for de over 500 publikummer. Man følger spændt hendes fortællinger helt til de overraskende tankevækkende pointer. F.eks. historien om hendes hund, en terrier, der opdager at farer, i form af gribbe, også kan komme fra oven. Ligesom New York'erne efter 9/11.

Kulturværftets store scene fungerer rigtig godt til koncert. Det var siddende og alle kan se og høre. Akustikken er lidt tør og meget klar.

Tjek Laurie Anderson ud på Youtube. Jeg kan anbefale Excellent birds sammen med Peter Gabriel eller den nyere In our sleep med ægtemanden Lou Reed. Ellers er der jo hittet Oh superman fra pladen Big science (1981) og pladen Mister heartbreak fra '84. Begge findes ofte som lopper.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf henhlars » fre 17. maj 2013 12:26

Absolut et dejligt genhør med den elskelige dame, der foruroliger og overrasker. En "koncert", hvor der er plads til ens egen fantasi og tiden flyver i hendes selskab.
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars

Lokalitet: 2990 Nivå

Indlægaf his067 » man 20. maj 2013 12:10

kbekke skrev:
Lige nu lytter jeg til denne fra ugens stak af biblioteksplader - og jo, man kan skam stadig låne rigtige plader på biblioteket:

cover_tch.jpg

Og musikken bringer mindelser om dengang i 1988, da "Trinity Sessions" udkom og tog os alle sammen (eller i hvert fald nogle af os) med militærbukserne nede. Her var noget, som min generation i hvert fald ALDRIG havde hørt før.

At lyden skulle være autentisk, kan jeg godt stå inde for: Trinity Church ligger på Bloor Street i Toronto, og jeg boede i en lille etværelses lejlighed på Dalton Road, to gader længere mod vest, da den blev indspillet. Man kan helt klart høre det lidt akavede rum og den lidt tomme kirke (de indspillede så vidt jeg husker omkring midnat).

Trinity er en kirke under "the Unitarians", en meget åben og velkommende kristen sekt http://en.wikipedia.org/wiki/Unitarianism, som har mange tilhængere i Canada. Jeg blev også gift med min sidste kone i The Unitarian Chapel i York. De var de eneste i England, som ville fejre bryllup for en fraskilt mand!!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf kbekke » tirs 21. maj 2013 19:34

Endnu een er brudt igennem til den anden side:

the-doors-album.jpg

Og jeg beklager captain, men til dét er der ikke så meget andet at sige herfra.

Det skulle da lige være, at hvis jeg kun må tage en eneste rockplade med, når det engang bliver min tur til at tjekke ud - så ku' det godt ende med at blive den her.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Stan Getz Quartet - Live at Montmartre

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 28. maj 2013 22:56

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at købe albummet med Stan Getz Quartet optaget Live i Montmartre (Nørregade). Har jo i årevis kendt/vidst at det fandtes, men først nu snurrer det altså her... Og det er fremragende.

Stan Getz - Live at Montmartre.jpg

Det var præcis hér i Montmartere - ét år efter Stan Getz's indspilning - at jazzen gik op for mig. Måske har lidt af ånden fra Getz stadig hængt i lokalet...

En livekoncert med en kvartet, som ikke havde spillet længe eller meget sammen, men som finder hinanden rigtig godt - og leverer en god ramme for Getz's tenorsax, der vel var på toppen i disse år (midt i 1970'erne). NHØP på bas sikrer ihvertfald kvalitetsniveauet sammen med Billy Hart (trommer), som han spillede meget sammen med i de år. Repertoiret er mest standarder (plus et par Getz-kompositioner), der spilles i tempi, så man kan følge med og nyde de gode musikere i en fremragende optagelse/produktion.

Og så er det egentlig lidt "bevægende" at Stan Getz valgte at fejre sin 50-års dag (3 dage efter optagelsen), ved at give koncert i Montmartre, København:
Han var med i Montmartre (dengang St. Regnegade) i starten af 1960'erne - og fik sat København på Jazz-verdenskortet og en masse top-jazz-navne til at tage bopæl i byen i kortere eller længere tid (hvor har vi haft meget glæde af den æra mange år efter).
Og han gav sin aller sidste koncert (marts 1991) i Montmartre, klart mærket af den cancer, han præcist et halvt år senere døde af (d. 6. juni).
R.I.P. Stan!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf mcs_5 » fre 31. maj 2013 03:03

Captain Phoenix skrev:Hvor vil det bare være SKØNT hvis man i denne tråd skriver lidt om musikken (i stedet for bare at flashe et foto af et pladecover...). Det vil give andre en mulighed for at vide noget om musik-stil/-type/musikere/de særlige kvaliteter osv. ved pladerne - og på den måde bruge tråden til måske at opdage nye, interessante plader.
Kom nu...

Jeg synes tråden er helt fin bare med billeder - det har givet mig meget inspiration.

Billede

Den særlige kvalitet ved den, er at jeg ikke har hørt den i mange år. Den er sjovere med 2*150W (som jeg har fortiden), end med de normale 2*3-6W :shock:

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf mcs_5 » tirs 4. jun 2013 01:39

Lidt gammelt Depeche Mode fra min skoletid:

Billede

Dengang havde jeg kun et par sange på bånd - sikkert optaget fra radioen...

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf mcs_5 » ons 5. jun 2013 01:20

Tilbage i punk-enden af samlingen...

Billede

Den hører ikke til i tråden med audiophile vinyler ;)

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Torben » ons 5. jun 2013 01:35

OK. CAptain!
jazz - Oscar Peterson trio - Peterson flygel, Ed Thipgen Trommer Ray Brown Bas.
Pladen "We get requests" nummeret "You Look God To mee"
Stor musik, Brown bruger såvel bue som fingre til sin bas - starter med buen, da han skal sætte buen fra sig rammer han bassen - det kan sjovt nok høres!
Han fortalte mig at de havde forsøgt sig med at re-take nummeret men ingen af de efterfølgende havde samme intensitet som det første så man valgte at lade det være med den lille lyd!
det nummer er en fryd for alle der bare kan li fligen af jazz - og er der gode definerede højttalere med en ordentlig bas venter der den - og lytterne en fin fin oplevelse, Peterson er som altid perfekt og Thipgen viser klart forskellen på at slå på tromme og spille på den!
Lyt - nyd !
Ren god fornøjelse!
Plademærke Verve!
med mange hilsner Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf Larsdk » ons 5. jun 2013 09:39

mcs_5 skrev:
Kom nu...

Jeg synes tråden er helt fin bare med billeder - det har givet mig meget inspiration.

Billede

Den særlige kvalitet ved den, er at jeg ikke har hørt den i mange år. Den er sjovere med 2*150W (som jeg har fortiden), end med de normale 2*3-6W :shock:

Venlig hilsen

Mikkel

Det album er vildt fedt :-) jeg ville selv rigtigt gerne have det på LP og alle andre Offspring album for den sags skyld. Happy listening herfra :-)
Larsdk

Lokalitet: Herlev

Indlægaf Larsdk » ons 5. jun 2013 10:02

Så skal jeg lige en tur i det klassiske hjørne...

Jeg holder rigtigt meget af at lytte til klassisk musik af og til og det er oftest denne plade som ryger på først. Jeg synes de fire årstider er en fantastisk blanding af klassiske toner :p Coveret på denne plade er på tysk og indeholder en masse læsning og billeder....og ikke mindst noder til de forskellige årstider. Kompositionen er udført af et italiensk kammerorkester, som hedder I musici (http://en.wikipedia.org/wiki/I_Musici) desværre kan jeg ikke i coveret finde hvornår denne indspilning er fra.
Larsdk

Lokalitet: Herlev

Indlægaf KlausM » ons 5. jun 2013 11:26

Larsdk skrev: desværre kan jeg ikke i coveret finde hvornår denne indspilning er fra.

Den indspilning har jeg også, mener at den er fra 1969.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken