Beovox ms150.2

Rosinen i pølseenden

Beovox ms150.2

Indlægaf Lars Holm » man 10. jun 2013 15:27

Kære alle

Jeg har et sæt af disse formidable højttalere, som min teenage søn desværre har fået kvæstet til de fester som man nu en gang holder i den alder.

Tweeter og dome er stået af i den ene højttaler.

Jeg er interesseret i at vide hvor vi skal starte udbedringen af skaden, kan det være delefiltret, selve enhederne eller evt. andet? Hvis nogen af jer kunne hjælpe, ville jeg være glad.

Hilsen
Lars
Lars Holm

Lokalitet: Hellerup

Re: Beovox ms150.2

Indlægaf DrBoar » man 10. jun 2013 17:59

B&O kan vara svåra att komma in i men du behöver kunna mäta och kolla element och delningsfilter för sig.
Det bästa är att mäta impedanskurvorna med en Datyon Woofer tester eller i alla fall motståndet med en mulitmeter för varje enhet. En simplare variant är att ansluta ett 1,5V batteri över enheterna. Klickar de till är talspolarna inte avbrända i alla fall.

Nästa steg är delningfiltrena det kan i bästa fall vara en säkring (fuse) som bränts av även motstånd och kondensatorer kan gå sönder. Det kan också vare ett överbelastningskydd som gått sönder. Ersätta komponenter i delningsfilter är rellativt trivalt, att byta ut enheterna är betydligt svårare.
Brugeravatar
DrBoar

Lokalitet: Sverige

Indlægaf Allan. A » man 10. jun 2013 19:35

Det er sjældent at delefilterkomponeneterne ryger ved den slags, men du kan teste enhederne med et batteri som tidligere nævnt. Men jeg vil mene at dy skal have andre enheder dertil. De kan findes.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 11. jun 2013 14:34

Beovox MS150-2 har et elektronisk beskyttelseskredsløb - men det virker kun ved kontinuerlig overbelastning af højttaleren. Fejlen kan selvfølgeligge hér, men det er mere sandsynligt, at der er blevet spillet med en for lille forstærker, som så er begyndt at forvrænge og dermed producere klippede signaler (som diskant/mellemtoneenher ikke kan tåle) længe inden Beovox'ens max-belastning på 150 W er nået.

Morale: For små forstærkere tager livet af flere højttalere end for store forstærkere! :Gammel:

Diagrammet for delefilter og beskyttelseskredsløb er her:
MS-150-2.jpg
men det er mere sandsynligt, at det er enhederne der er stået af.

For at komme til dem skal højttalerfronten afmonteres (8 skruer i huller så vidt jeg husker), så kan du komme til enhederne (monteret bagfra på fronten) og måle om de er døde.

Good luck!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf DrBoar » tirs 11. jun 2013 19:46

När du öppnar lådan kolla på motstånden R18, R 19 och R 20. Den sista är på bara 3 watt och delningsfilter kan hamna bland glasull och isoleras väl och då räcker 2-3 Watt för att det skall bli mycket hett.
Brugeravatar
DrBoar

Lokalitet: Sverige

Tilbage til Højttalere