Lenco med Ortofon arm

Analog når det bedst

Lenco med Ortofon arm

Indlægaf Jarle » tors 1. aug 2013 20:28

lenco med as212.jpg

Mens jeg venter på deler til min Thorens 124 har jeg puslet litt med denne Lencoen.
Jeg har kuttet av fremste delen av foten på en Ortofon AS212 arm. Ved å lage et enkelt adapter så passer denne i originalt armfeste på Lencoen, og original armlift kan benyttes.

Synes selv at denne armen er svært pen på denne spilleren :Thumpsup:

Disse armene er av og til å finne for en rimelig penge fra Tyskland.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle

Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Lenco med Ortofon arm

Indlægaf eggers » tors 1. aug 2013 20:43

Jeps, det er en flot kombination. Jeg syntes også den grå lakering er flot.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf hificlassic » tors 1. aug 2013 21:53

Den er rigtig flot. Jeg er selv helt vild med udseendet på Beogram 1000 i hammerlak og har gået med tanken om at modificere sådan en til lidt bedre performance. Ren 33 omdrejninger og så en bedre helt manuel arm og en god pickup. Tror desværre at en RB300 er for lang, men måske kunne der være plads til en ortofon arm og min Stanton 881 pickup. Ellers må der en ny/større og bedre plint til. Også helst i palisander :Thumpsup:
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf kbekke » tors 1. aug 2013 23:50

Simpel og elegant løsning, Jarle! Og smukt at du har bibeholdt den originale arm-lift. Hvordan passer det med armhøjden? Prøv engang at lave en massiv plint til den eller bare at dæmpe den originale plint indvendigt f.eks. med bitumen og modellérvoks. Det bliver det ikke ringere af - og lad os så høre om TD-124'eren virkelig ER bedre eller bare flottere end en Lenco 8)

Det samme kunne man sikkert med fordel prøve med en Beogram 1000 som foreslået af hificlassic. Potentialet er nok ikke helt det samme og det kan sikkert også blive lidt af en udfordring at lave den som "ren 33 omdrejninger".

Hastighedsvælger og -finjustering er jo lidt anderledes udført på Beogram'en end det helt geniale på Lenco'en, hvor reguleringen er fuldstændigt trinløs fra 16 til 78 rpm.

Men det kunne da være sjovt se sådan een. Bare se at komme igang en eller anden!

:p
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf hificlassic » fre 2. aug 2013 09:31

Har set en på nettet der har indstillet sin Beogram 1000 til 33 omdr og så fjernet hele knappen og erstattet den med en stor knap som kun virker på finjusteringen. Spørgsmålet er også om man kan skifte pladetallerken, eller lave en sandwich med en dobbelt beogram 1000 tallerken for at få lidt mere tyngde i den?
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf Jarle » man 12. aug 2013 22:33

Jeg fikk ny motvekt for armen i dag slik at jeg kunne prøve min SPU på Lencoen. Denne kombinasjonen spiller med en saftig og medrivende lyd. Det er imponerende hvilken "autoritet" den spiller med :OLO:

AS212 armen ser ut til å fungere veldig bra med denne pickupen, og jeg har ingen problemer med å anbefale denne kombinasjonen! Plater som knapt er spillbare med andre pickuper var helt ok med denne kombinasjonen.

Det jeg har gjort med Lencoen utover armbytte og maling er:

Ny bunnplate i kryssfiner for originalt plinth
Støtte oppunder lageret for å avstive toppen av platespilleren
Dempet innvendig i plinth med bitumenplater
Smurt opp motor og lager

Slik den er nå så er det mindre støy enn på min TD124, men jeg arbeider med problemet.
Men det er TD124 som er den "smukkeste"
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle

Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Tilbage til Grammofoner