Quadrofoni

Analog når det bedst

Re: Quadrofoni

Indlægaf vinyl » ons 31. jul 2013 08:55

vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf luc » ons 31. jul 2013 09:21

vinyl skrev:Prøv at kigge her

http://www.dba.dk/integreret-forstaerke ... 002285640/

Hilsen
Vinyl

er det begge forstærkere? jeg troede at decoderen splittede signalet op i 4 og sendte til en 4-kanals amp???
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc

Lokalitet: 1720 Vesterbro

Indlægaf eggers » ons 31. jul 2013 12:30

luc skrev:
vinyl skrev:Prøv at kigge her

http://www.dba.dk/integreret-forstaerke ... 002285640/

Hilsen
Vinyl

er det begge forstærkere? jeg troede at decoderen splittede signalet op i 4 og sendte til en 4-kanals amp???

Den ene er en normal integreret forstærker, den anden er en integreret dekoder+forstærker.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf kbekke » ons 31. jul 2013 12:32

Jeg kender ikke de modeller, der henvises til.

Men det er formentlig sådan at signalkilden skal sættes til TA-1140'eren, som så sender signalet videre til SQA-2030'eren, enten via et tape-loop eller pre-out (hvis en sådan findes).

SQA-2030'erens funktion er herefter at decode signalet og splitte det op i fire kanaler, altså et front L/R og et rear L/R. Signalet til de primære højtalere (front) føres så tilbage til TA-1140'eren (tape eller main-in). De sekundære højtalere (rear) fødes så fra SQA-2030'eren.

Du kan regulere balancen mellem front og rear, men tilsyneladende ikke gain på hver enkelt af de fire kanaler individuelt i forhold til hinanden.

Afhængig af om du tilslutter SQA-2030'eren via tape loop eller pre-out/main-in, skal du enten bruge volumen på dekoderen eller stereoforstærkeren som "master"-skru-op-og-ned.

Ideen med sådan en dekoder er, at man kan bruge den som tilbehør til et normalt to-kanals stereo-setup uden at skulle investere i en dedikeret forstærker med fire separate udgange.

Jeg har selv en Pioneer QL600, som bla. skulle kunne håndtere SQ. Men jeg har aldrig brugt den til quadro. Du kan jo sige til, hvis det var noget. Den er ikke TOTL, men kunne sikkert være fed nok sammen med en receiver fra SX-serien, en SA-integreret eller bare noget helt tredje.

Men det Sony-sæt er jo også meget lækkert.

Pioneer QL600.jpg

Edit: For de mere visuelt orienterede:

Pioneer QL600 wiring diagram.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kbekke ons 31. jul 2013 17:26, rettet i alt 1 gang.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf luc » ons 31. jul 2013 13:11

tak for al input og tilbudenne - jeg læser lige lidt og ser tiden lidt an. men betydelig klogere er jeg da blevet.
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc

Indlægaf zaragon » ons 31. jul 2013 17:53

@luc -

Det er sikkert klogt at afvente lidt, inden du -for relativt mange penge- punger ud for at lege med de gamle quad-systemer... Især, hvis du ikke har særlig mange plader at gøre godt med. Det er næppe det hele værd, og du risikerer at blive skuffet.

Sony 2030 havde ikke nogen god kanalseparation, SQD-2020 var bedre, men den sidste SQD-2010 var den bedste. Forvent dog stadig ikke mirakler. Tate/Fostex lavede den fineste SQ-dekoder, men var for sent ude, og til en meget høj pris. De handles ofte dyrt til entusiaster på e-bay.com.

Ønsker du multi-channel surround i dag, så se dig hellere om efter SACD eller DVD-AUDIO skiver, og en afspiller i den rimelige ende af skalaen. Pioneer har en del, og Marantz også... sikkert mange flere med dem.

...det er nok mit bedste råd lige nu... ;-)
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf hificlassic » søn 4. aug 2013 09:47

Jeg tænkte at det kunne være vildt spændende med måske en top10 over de bedste quadrofoni-LP-plader der faktisk er udkommet på cd/dvd i med flerkanal lyd.
Så kunne man ligesom få en forsmag på musikudvalget inden man investerer i gammelt vintage 4-kanals udstyr
mvh Verner
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf zaragon » søn 4. aug 2013 10:26

hificlassic skrev:Jeg tænkte at det kunne være vildt spændende med måske en top10 over de bedste quadrofoni-LP-plader der faktisk er udkommet på cd/dvd i med flerkanal lyd.
Så kunne man ligesom få en forsmag på musikudvalget inden man investerer i gammelt vintage 4-kanals udstyr
mvh Verner

Hej hificlassic,

- en udmærket ide, men så bør listen vel egentlig også være genreopdelt? Derudover skal man huske, at det ofte er nye mix af de originale lydspor, remastered og lavet om til 5.1 versioner. Det er ofte rigtig godt udført, men er lidt forskelligt fra de "originale quad-mix". Jeg har personligt sjældent været særlig glad, når man har placeret solisten i center-kanalen. Det kræver meget af den enhed, og kan nemt blive lidt "indelukket". Selv måtte jeg gå en dyr vej, for at få center-højttaleren til at blende rigtigt ind med sidehøjttalerne. :oops: :shock: men nu funker det! :p . Den her hobby kræver "hår på brystet", en god bankmand, og for mit vedkommende: Gerne snart en større bolig!!

Kom frisk med nogle forslag omkr. hvad det er, du søger på en top-10 liste.

Bedste hilsener,
-z- :Thumpsup:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Indlægaf hificlassic » søn 4. aug 2013 16:00

I min naivitet troede jeg kun at der fandtes klassiske koncerter og testplader udgivet på LP i quadrofoni.
Jeg kommer aldrig til at have en centerhøjttaler. Kører lykkeligt videre i phantom mode når jeg ser film. 4.1 hedder det vel. Er ellers vildt misundelig over dit udstyr. Har selv haft Arden, K3808, GRF og Stirling, og faktisk også en Yamaha PX3.
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf zaragon » søn 4. aug 2013 19:17

hificlassic skrev:I min naivitet troede jeg kun at der fandtes klassiske koncerter og testplader udgivet på LP i quadrofoni.
Jeg kommer aldrig til at have en centerhøjttaler. Kører lykkeligt videre i phantom mode når jeg ser film. 4.1 hedder det vel. Er ellers vildt misundelig over dit udstyr. Har selv haft Arden, K3808, GRF og Stirling, og faktisk også en Yamaha PX3.

ahhhh.... hehehe... ingen grund til misundelse, det si'r man jo "er en grim ting" :lol: Det er da så sandelig også "guf", du har haft... en GRF? spændende! Den har jeg faktisk aldrig hørt selv! :shock:

Quadrofoni: Der var skam mange plader, pop- såvel som klassisk, der blev udgivet i 4-kanals versioner dengang. Det store gennembrud ville ha' været, om SYSTEMKRIGEN (ligesom VHS vs. BETAMAX, BluRay og HD-dvd) var undgået. Dertil manglede der opbakning fra flere store selskaber. Phonogram (DG/Philips/Fontana/Decca/Polydor m.fl.) manglede udmelding... i denne gruppe, var det næsten kun Philips, der lavede CD-4 skiver i Japan... i Europa forholdt man sig tilbageholdende... havde vi dengang fået f.eks. ABBA-plader i quadro, så tror jeg, meget ku' være endt anderledes.

Centerhøjttaleren er en spøjs størrelse - personligt ville jeg nok også helst undgå den, meeeeen.... Nyhederne lyder lidt akavet uden. :lol:

Her er et link over rigtig mange SACD-udgivelser. Du skal se efter dem, der er udsendt som MULTICHANNEL eller HYBRID MULTICHANNEL. Stereo-versionerne er kun stereo. DVD-Audio er vist lidt ude på sidesporet, og faktisk tror jeg også, SACD lider en stille død. Vi lever i en tid, hvor folk er vildt begejstret for MP3, køber små stereosæt (ellers går konen jo!), og stiller gerne højttalerne oven på hinanden. NETOP DERFOR, er det dejligt, at vi "gamle tosser" (ja, jeg snakker kun for mig selv), har et forum som dette, hvor vi kan dele vores "perverse" ønsker om god lyd, store højttalere oma. :Skor: :Thumpsup: Ups... glemte lige: Du skriver 4.1 set-up... det vil sige, at du har en subwoofer? Det er hvad 1 betyder efter 4 højttalere. Selv har jeg indstillet mit anlæg til at arbejde uden sub, da der er rigeligt med "pondus" i hovedhøjttalerne. -og indrømmet: Jeg har ingen erfaring med gode subs - har kun sub til min pc. :oops:

Her er linket:

http://www.sa-cd.net/

Bedste hilsener,
-z- ;)
Senest rettet af zaragon søn 4. aug 2013 19:30, rettet i alt 2 gange.
zaragon

Indlægaf Bent Egholm » søn 4. aug 2013 19:26

Jeg fryder mig lidt i det stille sind over at være single hvergang der snakkes koner og store højttalere. Her i jordhulen er der kun to der sætter grænser: En selv og den forbaskede pengepung...
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf hificlassic » søn 4. aug 2013 21:38

zaragon skrev:
hificlassic skrev:Jeg kommer aldrig til at have en centerhøjttaler. Kører lykkeligt videre i phantom mode når jeg ser film. 4.1 hedder det vel. Er ellers vildt misundelig over dit udstyr. Har selv haft Arden, K3808, GRF og Stirling, og faktisk også en Yamaha PX3.

ahhhh.... hehehe... ingen grund til misundelse, det si'r man jo "er en grim ting" :lol: Det er da så sandelig også "guf", du har haft... en GRF? spændende! Den har jeg faktisk aldrig hørt selv! :shock:

Du skriver 4.1 set-up... det vil sige, at du har en subwoofer? Det er hvad 1 betyder efter 4 højttalere. Selv har jeg indstillet mit anlæg til at arbejde uden sub, da der er rigeligt med "pondus" i hovedhøjttalerne. -og indrømmet: Jeg har ingen erfaring med gode subs - har kun sub til min pc. :oops:

Her er linket:

Bedste hilsener,
-z- ;)

Ja mine gigant JBL spiller jo ikke dybt. fronthornloaded 15" spiller vist ikke meget dybere end 40-45hz Selvom nogen påstår andet, så jeg har da en 21" subwoofer og et par små JBL baghøjttalere. Ingen center (surr forforstærkeren i phantom-mode) derfor 4.1 kanaler :Skor:
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf zaragon » man 5. aug 2013 05:38

hificlassic skrev:
zaragon skrev:
hificlassic skrev:Jeg kommer aldrig til at have en centerhøjttaler. Kører lykkeligt videre i phantom mode når jeg ser film. 4.1 hedder det vel. Er ellers vildt misundelig over dit udstyr. Har selv haft Arden, K3808, GRF og Stirling, og faktisk også en Yamaha PX3.

Du skriver 4.1 set-up... det vil sige, at du har en subwoofer? Det er hvad 1 betyder efter 4 højttalere. Selv har jeg indstillet mit anlæg til at arbejde uden sub, da der er rigeligt med "pondus" i hovedhøjttalerne. -og indrømmet: Jeg har ingen erfaring med gode subs - har kun sub til min pc. :oops:

Her er linket:

Bedste hilsener,
-z- ;)

Ja mine gigant JBL spiller jo ikke dybt. fronthornloaded 15" spiller vist ikke meget dybere end 40-45hz Selvom nogen påstår andet, så jeg har da en 21" subwoofer og et par små JBL baghøjttalere. Ingen center (surr forforstærkeren i phantom-mode) derfor 4.1 kanaler :Skor:

Okayyyy! Det var da noget af en sub - hvad er det for en kusine? :p . Bas er en underlig størrelse - mange foretrækker det distinkte "punch", der gi'r en tydelig timing og rytmik, hvor andre (genrer?) trives bedst under tør, revisor-bas. (hvis der ikke er noget, så skal det heller ikke være der!) :lol:

Buckingham'erne er et typisk eksempel på det sidste ift. JBL. JBL har det med at gøre alt lidt "larger than life", men på en mægtig charmerende og musikalsk måde. Jeg har hørt orgelværker på B'erne, hvor jeg pludselig troede, der kom en kæmpe bus forbi... de spiller meget dyb bas, men kun, når materialet er der. Det kan godt virke skræmmende. Jeg formoder, du har den samme oplevelse med din sub? Filmen MASTER & COMMANDER gjorde vist, at jeg næsten fik et par klager fra mine naboer... gisp! :oops:

Håber, du fik lidt ud af SACD-listen!

bedste hilsener,
-z- :Thumpsup:
zaragon

Indlægaf hificlassic » man 5. aug 2013 10:43

Jeg ved ikke om vi snart får skæld ud for at have hijacked denne tråd. Vi bevæger os jo lidt ud på et sidespor.
Der er noget gammelt jazz og lidt Tchaikowsky jeg godt kunne tænke mig at høre i flere kanaler (af det fra SACD listen).
Jeg har mest brugt en Cerwin Vega 21" stroker. Den er lynhurtig og spiller kun ned til omkring 30", men passer fortrinligt til al slags brug. Desuden har jeg haft Clarion 80cm sub i 1000liter kabinet. Men der fik jeg også klager fra naboerne. Desuden havde jeg svært ved at se læredet hen over den :oops: . Nu bruger jeg en magnat 21" enhed der spiller med også ved lidt lavere lydtryk, men jeg bruger den kun til film. Til det musik jeg hører har jeg ikke brug for subwoofer.
De eneste jeg har haft som var helt forfærdelige mht bas ligemeget om der var noget eller ej, var faktisk Tannoy GRF commemorative. Der var masser af bas hele tiden (selv ved panfløjte :OLO: )
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf luc » ons 16. okt 2013 09:37

Så fik jeg hevet en JVC 4VR 5446X 4CH indenbords.
Jøsses et monster.

Har hørt den spille i stereo, og den skulle efter sigende virke.
Er det så en der kun afkoder cd-4 ?
Den har jo flere 4-kanaks indstillinger.

Den vejer iøvrigt en krig.

/luc

ps. ser nu at den både har discret og matrix-1 og 2.
Matrix-1 er vel til SQ - uden særlig pickup? korrekt?
Brugeravatar
luc

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner