Her kommer lige et multi-svar.
zaragon skrev:Det er vildt at ha' en RIAA der skærer ved 0,5Hz - uanset hvilken plade/pladespiller du bruger, så be'r du næsten om problemer.
Ja. Men det virker. Jeg har aldrig hørt så god bas fra LP, som med mine to seneste RIAA'er uden beskæring i bassen.
Storken er også inde på et problem i sig selv... du kan være udsat for en slags "acoustic feedback", hvis pladespiller ikke er placeret optimalt. Selv har jeg hængt min pladespiller op på væggen, og det forhindrer alle disse gener. Sådanne hylder fås vist stadigvæk i visse specialforretninger.
Min pladespiller er placeret på en hylde - fra specialforretningen Jem & Fix

Fredmarantz skrev:Mikkel - du skriver ikke, hvor højt, du spiller, når fænomenet optræder, men er det højt, vil jeg også gætte på akustisk kobling. Ellers skal det prøves på et andet anlæg, som også lader det meste ned til infralyden passere - et andet sted, til sammenligning. Jeg tror hurtigt, at en systematisk fejlfinding ville kunne indkredse problemet.
Jer har spillet pladen i München også - her fik den adskillige diamant-basser til at blafre

Hvad med den oprindelige skæremaskine til matricen - til presningen på netop dit eksemplar og andre fra samme batch? - der kunne måske ligge noget i skæreudstyrets kredse, fx. Riaa-korektionen, som var defekt under skæringen. Ved presningen af denne matrice, som måske er skåret med defekt skæreudstyr, kunne man vel godt forstille sig ville give denne effekt.
En mekanisk fejl i skæremaskinen kunne det også være.
Er det over hele pladen - eller kun i starten??
Så hut jeg visker over hele pladen - det bliver lige testet om en pladeside.
[edit]Det er slemt i starten af pladen, på begge sider. Måske er pladen simpelthen "ujævn" med en frekvens der bliver samlet op af armen og pickuppen?[/edit]
Tonni skrev:Kun en tåbe frygter ikke mangelen på lavpasfilter...

Nå, du var da ellers ikke helt utilfreds sidst jeg var på besøg med en RIAA

kbekke skrev:Det interessante her er vel pladen og om andre kan genskabe problemet:
MIkkel: Hvilken udgivelse af Hotel California er der tale om - label og katalog nummer, please?
Det er en Bücherbund Discount-plade (Wählen Sie zwei zum Minipreis!).
Label: Asylum Records
Club Edition 27 375-5
Made in Germany by WEA Musik GmbH
his067 skrev:Poul Ladegaard skrev jo en masse om mekaniske resonancer i pickup-tonearms kombinationer og anbefalede en resonanfrekvens på 12-14 hz, en god del højere end den normalt anbefalede 8-10 hz. Denne anbefalede resonansfrekvens kan næsten kun opnås med en mørch arm. Ydermere anbefalede Ladegaard også at man ikke indførte højpasfiltre i RIAAen fordi disse laver faseforvrængning i bassen.
You pays your money, you takes your choice.
Efter at have hørt forskellen, kan jeg kun erklære mig enig med hr. Ladegaard. Men det er først med kombinationen højttalere der gengiver bassen fast og præcist, og RIAA uden afskæring, at jeg har lagt mærke til det.
Men det korte af det lange er at det egentlig er umuligt at råde med mindre vi ved hvilken arm/pickup kombination du har.
Lustre GST-1 og Ortofon MC20 (tak Jesper).
Venlig hilsen
Mikkel