Så vidt jeg husker er impedansen på enten 4 eller 8 Ohm, men udgangstrafo'en er jo lavet så omsætningsforholdet passer. Det er rigtig nok at det var forbudt at lytte til engelsk radio. Og hvis du kigger godt efter på dine radioer som netop er fra krigen, vil du se at der ikke engang står "London" på skala'en. Det måtte der nemlig heller ikke på de radioer der blev produceret under besættelsen. Tubemania her fra siden har fortalt mig at man kunne undgå støjsenderne med en rammeantenne hjemme i stuen, og så modtage fx. BBC alligevel. Derfor var rammeantenner også forbudte Forbud fremmer som bekendt kreativiteten
Hej Jan.
Okay 4-8 ohm, det var også et rent gæt det med de 16 ohm og fordi jeg kan mindes noget om, at der var nogle
af de gamle radioer der var med 16 ohm´s højtaler. Ja det er rigtigt at der ikke står London nævt på den brune
Tik jeg har, den hvide er der nogle stationer nævnt, da glasset er udskiftet med et almindeligt glas der er skåret
til, men der har nok heller ikke været nævt London på det oprindelige glas. Ja forbud var der nok af den gang og
en rammeantenne blev anvendt kan jeg forstå. Tjaa

for alvor, tror jeg også at kreativiteten hos nogle her på dette forum kommer frem

med noget rigtig god musik fra 40érne og fremad kunne være en rigtig god ting. En rigtig vintage sender og
en rigtig god radiovært herfra dette forum, kunne da være en spøgs tanke

http://www.radio-mercur.dk/intro.html
Men det er nu kun en strøtanke

Ja det er netop sådan et tv der er på det link. Kender godt siden, for fandt ved hjælp af den nemlig ud af hvor jeg skulle få fat på højvoltskondensatorer og -modstande til højspændingsforsyningen. Man finder ikke 6kV typer i den lokale henne på hjørnet... Var også heldig at finde en Sam's Photofact manual på ebay, så det hele var faktisk ret ligetil med det lille tv.
Ja, dette med komponenter til højspændingen er ikke altid lige let at få fat i og 6Kvolt typerne kan vist nok være
lidt svære at få fat i.
Men okay, for det meste hvad jeg kan huske fra de lidt yngre dage var, at jeg skiftede trippleren og nogle gange højspændingstransistoren og i visse tilfælde, specielt på B & O LX serien stod linieoscillatoren også af. Har da rep.
lidt fjernsyn på et værksted for en del år siden, men det var dengang. Det er nu ca. 4 år siden jeg sidst var
tekniker og var sidst ansat som medietekniker på et studio. I dag arbejder jeg med noget helt andet, så jeg nøjes
med at hygge med det gamle vintage jeg har stående og det er godt nok blevet til en hel del på det sidste.
Men jo dejligt, at se et rigtig gammelt Tv. Den type du har, har jeg nu godt nok aldrig arbejdet med men det ser
rigtig fint ud, men en mønstergenerator bruger du nok ikke til justere et sådant tv.
Lidt anderledes vintage i dette forum, men rigtig sjovt at se, da mange fjernsyn fra de gamle dage også indeholdte
også radio samt grammofon.
Mvh.
LarsW