Basenheder, men hvilke??

Rosinen i pølseenden

Re: Basenheder, men hvilke??

Indlægaf LarsW » tirs 31. jan 2012 19:15

Så vidt jeg husker er impedansen på enten 4 eller 8 Ohm, men udgangstrafo'en er jo lavet så omsætningsforholdet passer. Det er rigtig nok at det var forbudt at lytte til engelsk radio. Og hvis du kigger godt efter på dine radioer som netop er fra krigen, vil du se at der ikke engang står "London" på skala'en. Det måtte der nemlig heller ikke på de radioer der blev produceret under besættelsen. Tubemania her fra siden har fortalt mig at man kunne undgå støjsenderne med en rammeantenne hjemme i stuen, og så modtage fx. BBC alligevel. Derfor var rammeantenner også forbudte Forbud fremmer som bekendt kreativiteten

Hej Jan.

Okay 4-8 ohm, det var også et rent gæt det med de 16 ohm og fordi jeg kan mindes noget om, at der var nogle
af de gamle radioer der var med 16 ohm´s højtaler. Ja det er rigtigt at der ikke står London nævt på den brune
Tik jeg har, den hvide er der nogle stationer nævnt, da glasset er udskiftet med et almindeligt glas der er skåret
til, men der har nok heller ikke været nævt London på det oprindelige glas. Ja forbud var der nok af den gang og
en rammeantenne blev anvendt kan jeg forstå. Tjaa :D , hvis de kære politiker beslutter at nedlægge FM båndet
for alvor, tror jeg også at kreativiteten hos nogle her på dette forum kommer frem :lol: , nogle Kw i "ættren"
med noget rigtig god musik fra 40érne og fremad kunne være en rigtig god ting. En rigtig vintage sender og
en rigtig god radiovært herfra dette forum, kunne da være en spøgs tanke :Skor: , ala Radio Mercur
http://www.radio-mercur.dk/intro.html

Men det er nu kun en strøtanke :ide: , men dette nu være meget sjovt alligevel :D

Ja det er netop sådan et tv der er på det link. Kender godt siden, for fandt ved hjælp af den nemlig ud af hvor jeg skulle få fat på højvoltskondensatorer og -modstande til højspændingsforsyningen. Man finder ikke 6kV typer i den lokale henne på hjørnet... Var også heldig at finde en Sam's Photofact manual på ebay, så det hele var faktisk ret ligetil med det lille tv.

Ja, dette med komponenter til højspændingen er ikke altid lige let at få fat i og 6Kvolt typerne kan vist nok være
lidt svære at få fat i.
Men okay, for det meste hvad jeg kan huske fra de lidt yngre dage var, at jeg skiftede trippleren og nogle gange højspændingstransistoren og i visse tilfælde, specielt på B & O LX serien stod linieoscillatoren også af. Har da rep.
lidt fjernsyn på et værksted for en del år siden, men det var dengang. Det er nu ca. 4 år siden jeg sidst var
tekniker og var sidst ansat som medietekniker på et studio. I dag arbejder jeg med noget helt andet, så jeg nøjes
med at hygge med det gamle vintage jeg har stående og det er godt nok blevet til en hel del på det sidste.
Men jo dejligt, at se et rigtig gammelt Tv. Den type du har, har jeg nu godt nok aldrig arbejdet med men det ser
rigtig fint ud, men en mønstergenerator bruger du nok ikke til justere et sådant tv.
Lidt anderledes vintage i dette forum, men rigtig sjovt at se, da mange fjernsyn fra de gamle dage også indeholdte
også radio samt grammofon.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf jcr1972 » ons 1. feb 2012 17:29

LarsW skrev:Hej Jan.

Okay 4-8 ohm, det var også et rent gæt det med de 16 ohm og fordi jeg kan mindes noget om, at der var nogle
af de gamle radioer der var med 16 ohm´s højtaler. Ja det er rigtigt at der ikke står London nævt på den brune
Tik jeg har, den hvide er der nogle stationer nævnt, da glasset er udskiftet med et almindeligt glas der er skåret
til, men der har nok heller ikke været nævt London på det oprindelige glas. Ja forbud var der nok af den gang og
en rammeantenne blev anvendt kan jeg forstå. Tjaa :D , hvis de kære politiker beslutter at nedlægge FM båndet
for alvor, tror jeg også at kreativiteten hos nogle her på dette forum kommer frem :lol: , nogle Kw i "ættren"
med noget rigtig god musik fra 40érne og fremad kunne være en rigtig god ting. En rigtig vintage sender og
en rigtig god radiovært herfra dette forum, kunne da være en spøgs tanke :Skor: , ala Radio Mercur
http://www.radio-mercur.dk/intro.html

Men det er nu kun en strøtanke :ide: , men dette nu være meget sjovt alligevel :D

Hvis FM båndet nedlægges, er der jo altid den mulighed at have sin egen lille sender i huset, og så evt. koble den til en internet radio el.lign. det har jeg selv gjort, bare med AM istedet. Så kan man også høre lige den type/genre man selv ønsker. De programmer der efterhånden sendes på FM er efter min mening ikke meget bevendt :roll:

LarsW skrev:
Ja, dette med komponenter til højspændingen er ikke altid lige let at få fat i og 6Kvolt typerne kan vist nok være
lidt svære at få fat i.
Men okay, for det meste hvad jeg kan huske fra de lidt yngre dage var, at jeg skiftede trippleren og nogle gange højspændingstransistoren og i visse tilfælde, specielt på B & O LX serien stod linieoscillatoren også af. Har da rep.
lidt fjernsyn på et værksted for en del år siden, men det var dengang. Det er nu ca. 4 år siden jeg sidst var
tekniker og var sidst ansat som medietekniker på et studio. I dag arbejder jeg med noget helt andet, så jeg nøjes
med at hygge med det gamle vintage jeg har stående og det er godt nok blevet til en hel del på det sidste.
Men jo dejligt, at se et rigtig gammelt Tv. Den type du har, har jeg nu godt nok aldrig arbejdet med men det ser
rigtig fint ud, men en mønstergenerator bruger du nok ikke til justere et sådant tv.
Lidt anderledes vintage i dette forum, men rigtig sjovt at se, da mange fjernsyn fra de gamle dage også indeholdte
også radio samt grammofon.

Mvh.
LarsW

Ja det var jo regulære møbler man havde dengang. De eneste fjernsyn jeg selv har rodet med er gamle sort/hvide apparater og det er noget jeg har lært hen ad vejen både ved at rode med det, og spørge til råds. Er "kun" udlært elektronikmekaniker, så har ikke radio/tv teknik rent uddannelsesmæssigt. Og da slet ikke med rør. Men har nu heller ikke arbejdet i faget i mange år, da jeg finder moderne elektronik lige så spændende som dronningens nytårstale SS:SS
Jeg har ingen mønstergenerator desværre, men bruger nogle prøvebilleder jeg har lagt ned på en DVD. På s/h apparaterne er det jo egentlig kun fokusering og linearitet der er afgørende. Det bette Admiral er iøvrigt elektrostatisk afbøjet, ligesom et osc.skop. Derfor har man en (nogenlunde) konstant HV forsyning på ca. 6kV til afbøjningspladerne. Det er her disse kondensatorer skal bruges, da røret jo så ikke fungerer som "ladelyt" som på de større skærme.

Disse ting er nu også spændende at rode med, og har da også nogle flere lignende projekter stående :lol:
Først og fremmest skal jeg dog have noget hifi op at køre igen, samt have mine højttalere lavet færdige osv. osv. :Skor:

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf LarsW » ons 1. feb 2012 20:51

Hvis FM båndet nedlægges, er der jo altid den mulighed at have sin egen lille sender i huset, og så evt. koble den til en internet radio el.lign. det har jeg selv gjort, bare med AM istedet. Så kan man også høre lige den type/genre man selv ønsker. De programmer der efterhånden sendes på FM er efter min mening ikke meget bevendt

Ja, den mulighed kan man godt benytte sig af, det med en lille sender til enten Am eller Fm båndet.
Har selv to målesender stående til henholdsvis Hf og Vhf brug, så muligheden er til stede ;) , men de skal
nu anvendes til justering af div. modtagere, men mangler en stereogenerator med pilottone men det
kommer i løbet af i år. Nej musikken er ikke noget at råbe hurra for på FM båndet, det vil være synd at
sige alternative muligheder findes der gudskelov :D , om ikke andet så kan man jo selv bestemme om det
skal være radioen, grammofonen, båndoptagere eller noget helt andet man vil høre på og hvilken type musik.

Ja det var jo regulære møbler man havde dengang. De eneste fjernsyn jeg selv har rodet med er gamle sort/hvide apparater og det er noget jeg har lært hen ad vejen både ved at rode med det, og spørge til råds. Er "kun" udlært elektronikmekaniker, så har ikke radio/tv teknik rent uddannelsesmæssigt. Og da slet ikke med rør. Men har nu heller ikke arbejdet i faget i mange år, da jeg finder moderne elektronik lige så spændende som dronningens nytårstale

Ja store var disse møbler og gedint håndværk og de var dyre fra nye af, men de holdte da også en hel del år,
Typisk kunne fjernsyn holde ca. 20 år, uden de helt store problemmer det var tider og kram, det samme med
meget af det vintage HiFi som folk har her på forummet det holder jo også med lidt smårep.
Det er godt nok nogle år siden jeg har arbejdet med Tv/radio meget lidt rør :( , men mest rep. og justering
af videoer i produktion og div. opbygninger af studios, med krydsfelter osv. til broadcastmaskiner.
Men rørteknik er desværre ikke min stærke side, men det må jeg arbejde mig frem til, med lidt af det jeg har.
Om du er mekaniker eller tekniker, kan sådan set være lige fedt. Mekanikerne blev grunduddannet til at rep.
og teknikerne skulle være mere teoretiske og kunne assistere en ingeniør, men det holdte nu ikke altid stik
med det virkelige arbejdsliv. Men sådan var det før i tiden, mener at mekanikeruddannelsen har fået
mere teori på programmet samt edb. Ja moderne teknik er sku´ikke godt altid lige godt og slet ikke holdbart
altid i længden.
Men her i dette forum kan alle lære af hinandens erfaringer med det gode gamle HiFi og andet, uanset
hvad man ellers har lavet før i tiden og noget nyt kan man jo altid lære.

Jeg har ingen mønstergenerator desværre, men bruger nogle prøvebilleder jeg har lagt ned på en DVD. På s/h apparaterne er det jo egentlig kun fokusering og linearitet der er afgørende. Det bette Admiral er iøvrigt elektrostatisk afbøjet, ligesom et osc.skop. Derfor har man en (nogenlunde) konstant HV forsyning på ca. 6kV til afbøjningspladerne. Det er her disse kondensatorer skal bruges, da røret jo så ikke fungerer som "ladelyt" som på de større skærme

Ganske fint at anvende en DVD skive, med prøvebilleder til dette formål.
Du skriver, at du desværre ikke har nogen mønstergenerator. Skal det forståes sådan at du godt kunne
bruge en :?: Kan du bruge denne generator, ja så er det din, men ved ikke om der kommer signal ud, kan
ikke finde mit BNC-phone kabel lige nu :( , men der er liv i forsyningen på den så jeg vil gætte på at der nok
skal komme noget billed op på skærmen.
Blaupunkt Farbgenerator FG 6.jpg

Et styks Blaupunkt Farbgenerator FG 6, ( Tysk når det er bedst :D ), som jeg har haft stående i et 1/2 års tid
og købte den sammen med en anden Philips mønstergenerator og andet måleudstyr.
Så jeg har ikke brug for 2 stk.´s, så det er din hvis du vil have den, du siger bare til.
Ja okay, 6Kv. i højspændingen , svar jo ca. også til oscilloskoperne og med den lille skærm du har skal der
ikke ret meget til før du har fuldt billed på, ca. 1Kv. pr. tomme sagde man i gamle dage på CRT rørene.
Men okay lidt stød har jeg da fået på de gamle fjernsyn :lol: da jeg var helt ung, når man ikke var forsigtig
nok i højspændingen.
Disse ting er nu også spændende at rode med, og har da også nogle flere lignende projekter stående
Først og fremmest skal jeg dog have noget hifi op at køre igen, samt have mine højttalere lavet færdige osv. osv.

Hilsen Jan

Ja helt sikkert at rigtige gamle fjernsyn som det Admiral du har er spændene at arbejde med og andet,
er sjovt at arbejde med. Men jo, har også en hel del projekter "kørende", dem kan man ikke få for
mange af :lol: , men jo det HiFi du har skal jo også op at "køre" og få lidt liv og det er det der har priotet
nr. 1 herhjemme. Men se du heller at få lavet dine fine højtaler lavet færdigt så du kan nyde dem ;) ,samt
dine mange projekter skal du nok få lavet færdig hen af vejen ( lige indtil du får fat i noget mere :lol: )
Vi skrives ved.

Mvh.
LarsW
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf heden » søn 18. aug 2013 10:57

Jan skrev:
Jeg har selv et dansk radio/grammofon møbel fra '52. Det er dog hverken ægte hifi eller stereo, men der er gjort en del ud af det alligevel. Især grammofon afspilningen med Ortofon pick-up'er. Men forholdet mellem de amerikanske systemer, og så dem her hjemmefra ses tydeligt.

Hej Jan.
For et par måneder siden så jeg i en genbrugsbutik en radiogrammofon, som jeg blev så betaget af, at jeg simpelthen måtte købe den. Jeg har nu brugt en del tid på at reparere radioen, skalaen, grammofonen, pickupen og selve møblet (nyt højttalerstof bl.a.) så den nu ser rigtig fin ud.
Og nu ser jeg så, at du også har sådan en fin LL Kardinal 526RG.
Her er et billede af min: http://sheden.dk/kardinal/Radio/256red.jpg
Måske vi senere kan udveksle lidt erfaringer om denne model.
Venlig hilsen
Søren
heden

Lokalitet: Hjørring

Indlægaf jcr1972 » søn 13. okt 2013 16:11

Hej Søren.

Godt nok lidt sent at jeg ser indlægget, men din RG er godt nok også flot. Jeg har virkelig haft min skilt ad, nærmest i atomer, for at få den pæn igen. Jeg har taget mange billeder undervejs, og kender den også nærmest ud og ind nu. Min har iøvrigt den originale LL FM forsats indbygget, har din også det, og er din også med B&O (AGA) skifter?

Mvh.

Jan
jcr1972

Foregående

Tilbage til Højttalere