spuncut skrev:Differential fasesplitter i stedet for katodyn og AC-koblet triode predriver i stedet for DC-koblet pentode ditto.dfms skrev:jcr1972 skrev:Jeg ville helt klart bibeholde ensretterrøret,
Det lyder også bedre.
Vil det sige at der er noget om "saggen" ?
MVH spuncut
Det med at den "sagger" i forsyningen har jeg ikke bemærket. Der er masser af energi til rådighed. Og det med at den skulle lyde "bedre" med ensretterrør er bestemt ikke min holdning. Powersagging er noget man dyrker i guitarforstærkere, og ikke i hifi sammenhænge. At man så kan komme ud for det "problem" i praksis, er en anden sag. Men efter min overbevisning er det bestemt ikke en klanglig fordel. Nok er der måske mindre ladelytter samt større seriemodstand i en rørforstærkers strømforsyning, men man skal bestemt heller ikke glemme at spændingen er væsentlig højere, og at man derfor nemt kan have ligeså mange joule energi i en sådan forsyning, som i en typisk transistorforstærkers ditto. Et GZ34 kan kontinuerligt levere 250mA og i Dynaco'en er forsyningsspændingen 450VDC, dvs. man har en kontinuerlig energi på 112,5W til rådighed. Jeg vil mene det er absolut mere end rigeligt til de 70W man kontinuerligt kan hive ud af begge kanaler sammenlagt. At forsyningsspændingen så måske falder 20V ved fuld last er egentlig underordnet. Jeg tror ikke på man kan høre det i praksis. Jeg selv har ikke kunnet konstatere at forsyningen er svag på nogen måde, og jeg tvivler på at der skulle være den store forskel hvis man propper dioder i istedet. Udover at det er noget hårdere ved ladelytterne, som under opvarmning af forstærkeren kan kommer ret højt op i spænding, medmindre man laver noget tidsforsinkelse.