Beovox M100-2

Rosinen i pølseenden

Beovox M100-2

Indlægaf Hackenberg » man 22. apr 2013 13:05

Her lige lagt billet ind på et sæt Beovox M100.
Har ikke fået dem i hus endnu men vil gerne have tip til renovering. Filter, mellemtone/fillerdriver eller andet.
Hvem har prøvet at fjerne urtepottemærker på toppen. Har hørt om den med spritten der skal antændes. Virker det?
Senest rettet af Hackenberg ons 9. okt 2013 14:41, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Beovox M100

Indlægaf Klausen » man 22. apr 2013 13:07

Do kan prøve at varme noget vaselineolie op til 70g og prøve det det plejer at tage mærker efter diverse på træ.
Brugeravatar
Klausen

Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Indlægaf Hackenberg » man 22. apr 2013 13:11

Tak! Den var ny. Andre gode bud?
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf j3n2 » man 22. apr 2013 13:33

jeg har læst at man kan varme stedet op med en føntørrer.. jeg ved ikke mht olie typen..
j3n2

Geografisk sted: viborg

Indlægaf Captain Phoenix » man 22. apr 2013 14:31

Tillykke med et bar flotte mammut-højttalere (Bent Engholm har vist haft et sæt?)
Forresten en af de meget få Beovox'er, der ikke er trykkammer (hvis det skulle være interessant...).

Kabinettet/urtepottemærker:
Har ikke eksperimenteret varm olie - og ville heller ikke gøre det, hvis det var mine flotte kabinetter.
Det må vel handle om at slibe den side/del, der er udsat for mærket "ren" for dette - og så give det olie igen bagefter, så det ligner resten af kabinettet. Fineren på Beovox'erne er rimelig tyk, så der er noget at arbejde med.
Prøv at rense først med noget, der fjerner den oliering, der allerede er (salmiak-spiritus-fortyndig). Det tager noget af det fedtede og gør slibningen lettere.
Start sliberiet med sandpapir i korn 120 - 180 (ikke grovere). Tørslib i første omgang - og når mærket er (næsten helt) væk, gå så over til våd-slibning (våd-slibe-papir og en god træolie) i gradvis finere kornstørrelse.
Ved korn 400-600 får du en overflade der er glat som en... øh... - så glat som den skal være.
Dæk evt. alu-kanterne med malertape, så du ikke får slebet dem også (alu-slibestøvet gør træværket kedeligt gråt).

Herefter et par olieringer med klud (olie på - vent 20 min - tør efter med tør klud. Gentag 1-2 gange). Hvis f.eks. toppladen er meget solbleget kan man bruge olie med pigment (Junkers laver noget med "Mahogny"-pigment, der kommer tæt på palisander - der er den hyppigste udgave af Beovox'erne). Men forsigtigt: Pigmentet farver ganske kraftigt, så måske bedre at fortynde m. klar træolie.
Hvis de er i eg skal de ikke have olie men bivoks.

Enheder:
Det er kun mellemtonen, der har skum-ophæng.
De fås her til fornuftige penge (sendes fra Holland):
http://www.speakerrepairshop.com/index. ... 65&lang=EN
Bas-ophængene kan du evt. give en omgang Rubber Conditioner (eller silikone).

Delefilter:
Som "sædvanlig" bør kondensatorerne skiftes. Navnlig de, der er i signalvejel (C4, C8, C10 og C11), bør have opmærksomhed (=overvej nogle audiofile typer - jeg slår atter på tromme for Jantzen Z-caps, der er til at betale og lyder godt). De to på 50 uF bliver måske lidt halvdyre i Jantzen (ca. 100,-/stk) - men husk at det er B&O's tophøjttaler, så... Bemærk forresten, at der er uoverensstemmelse mellem diagram og komponentliste vedr. C4 (5uF eller 50 uF - husker ikke hvad den er, men det står jo på krabaten).
De øvrige skal "bare" holde værdien, så der deles de rigtige steder.

Lad os høre om processen/resultatet.
Good luck!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Hackenberg » man 22. apr 2013 15:44

Man takker ærbødigst for de kompetente komentare.
Har du et bud på L1. Bryder mig IKKE om kærner i spolerne.
Store værdier af kondensatore plejer jeg at realisere med kobberfolie-lytter med 9V forspænding. Jeg tager et par billeder til den tid.
Jeg vil gerne skifte terminalerne og overvejer at suplere Din-stikkene med XLR. Har også glort det på mine 5700'er. Store skrueterminaler virker for non-vintage.
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf Klausen » man 22. apr 2013 16:21

Ja Matas skriver og på teknisk skole bruger man det som også.

Kode: Vælg alt
Til hvide skjolder på polerede møbler. Til smøring og rustbeskyttelse.
Opbevaring: Flasken skal opbevares køligt og tæt lukket.
Brugsanvisning
Hvide skjolder på polerede møbler: Olien opvarmes i vandbad til 70 grader. Olien hældes direkte på pletten. Efter 10-12 timer fjernes overskydende olie ved polering.
En klud fugtet let med olien fjerner effektivt sidste rester af kalkslør på kakler og fliser efter brug af kalkstensfjerner.

Og har selv brugt det med fine resultater.
Brugeravatar
Klausen

Indlægaf Fredmarantz » man 22. apr 2013 17:57

Jeg har på gamle nitrocelluloselakerede guitarer brugt en blanding af...netop hvid vaselinolie og Vegetablisk terpentin (50/50) til opfriskning af netop denne type lakering. Der er nu ikke nævnt noget om opvarmning, men resultatet - påført ved alm. rumtemperatur, er nu flot. Jeg mener også , at man gør noget i den retning på violiner.
Men altså - jeg blander de to ingredienser og påfører med en klud - lader det sidde i 5 - 10 min - og borttørrer det overskydende - og polerer op med en meget blød, tør bomuldsklud.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Hackenberg » man 22. apr 2013 21:41

Husk lige at højttaleren IKKE er lakeret!
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf Klausen » man 22. apr 2013 22:02

Nettop det kan ikke bruges på lakerede emner men på rå og olierede emner og matas vaselineolie er fint til det opvarmet i vandbad.
Brugeravatar
Klausen

Indlægaf Hackenberg » tors 2. maj 2013 19:30

Efter en dejlig uge på Færøerne har jeg haft tid til at hente mine Beovox "M100". LL:LL
Det viste sig ved at være et sæt S75! Sælger, som var venlig men uvidende, havde bare ikke kundet forklare sig godt nok. De var i fin stand og med fødder så jeg tog dem alligevel. 400,- det er OK.

Billede019[1].jpg

Urtepottemærkerne forsvinder 100% bare de får olie. Nu skal de lige have et par gange til og så op at spille.
Skal ud og se på en Beomaster 4400 incl. Jacob Jensen-møbel. Det kunne blive en fin sammensætning.

Billede020[1].jpg

Kantophænget på Phillips-mellemtonen ligner gummi og er stift og har sprækker på overfladen. De får silikonefedt og bliver straks blødere. Sprækkerne forsvinder ikke. De er dog ikke gennemgående så jeg gør ikke mere ved dem.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Hackenberg

Re: Beovox M100-2

Indlægaf Hackenberg » man 7. okt 2013 12:56

Så fik jeg det RIGTIGE sæt Beovox M100-2!
Skulle med gode venners hjælp til Nordsjælland fra Århus. Tak til alle der bar.

Billede014.jpg

Alle enheder er ok bortset fra filleren som skal have ny kant. Jeg mangler også det lille sorte gitter foran den ene øverste diskant. Anybody?
Billede012.jpg

Billede013.jpg

Fødderne mangler boltene til højdejustering. Håber de ligger et sted på mellemstationerne.
Billede015.jpg

Nu skal de lige spilles til. Bruger en fin lille Vifa som erstatning indtil jeg har fået nye kanter.
Lyder sk... godt.
Senest rettet af Hackenberg fre 8. nov 2013 13:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf 2-mas » man 7. okt 2013 15:11

Har det hele undtagen gitter til topdiskanterne. Derudover megaflotte kabinetter og stands med beslagene på...filler Peerless og næstøverste diskanter inklusive..
Brugeravatar
2-mas

Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Hackenberg » man 7. okt 2013 15:24

Ved næste træf; let's do battle!
Hvem laver det bedste filter mod.
Brugeravatar
Hackenberg