spuncut skrev:Hej Freddy
Du er helt klart en større
vintage-fundamentalist end undertegnede, derom hersker ingen tvivl og hvor ville det da osse være kedeligt hvis det havde været anderledes
Mht. Guitarlignelsen kunne jeg selvfølgelig aldrig finde på at lave det du der beskriver, men jeg syn's osse at du sammenligningsmæssigt stiller den noget på spidsen min ven. Hvis vi skal blive i terminologien vil jeg hellere sammenligne det med at montere locking-tuners på en vintage-strat (hvilket jeg godt ku' finde på, uden at gøre vold på træet forstås) og på denne måde gøre tremoloen og dermed guitaren mere brugbar og mindre museumsgenstand.
MVH spuncut
Ja- jeg gik nok lige langt nok ud på planken med min sammenligning med pu's (SC vs. HB) på de nævnte guitarer.
Jeg har i princippet intet imod at blive kaldt "vintagefundamentalist" - eller "sygeligt hysterisk" (mit eget ordvalg) med originalitet for den sags skyld - for det vel sandheden.
Jeg har det derimod anstrengt med den på forummet meget frie brug af ordet "museumsgenstand-(e)" - idet jeg for mit eget vedkommende får nogle ret kedelige associationer i retning af lange hyldemeter fyldt med støvede og originale - ikke køreklare - og ikke vellydende relikvier fra oldtiden, hvor ejeren kun samler for at have dem til at stå og med jævne mellemrum lige kører en fjerkost over dem..
Min egen indfaldsvinkel til originalitet synes jeg afviger en del fra dette. Jeg er interesseret i Vintagehifi og deltager på dette forum da jeg er interesseret i Vintagehifi - både
historisk og designmæssigt - såvel udenpå som indeni - nok fortrinsvis af æstetiske og nostalgiske årsager. Jeg samler på sagerne (primært klassisk/vintage Marantz- forstås

)
Derfor falder alle forsøg på ændringer/modifikationer ikke ind i denne ramme. Jeg har i et tidligere indlæg skitseret, hvad jeg dog gerne gør med tingene, hvis sundheden eller funktionen på apparatet er truet. (ønsker man, at jeg skal uddybe, gør jeg gerne det). Mine apparater spiller med jævne mellemrum og nydes af mig, når jeg har lejlighed til det. Jeg kan dog af indlysende grunde ikke have alle til at spille så ofte, som jeg gerne vil det - sådan bliver det jo med alle os, der har skrabet alt dette isenkram til os. Selv blandt modifikatorerne (som åbenbart ikke ejer de omtalte "museumsgenstande"??) kan man se udstyr, der har stået i årevis uden at blive tændt.
Langt størstedelen af mine apparater er faktisk 100% køreklare og måler og opfører sig efter specs - og de apparater, der ikke gør det, står for tur, når lejligheden byder sig til service og samvittighedsfuld restaurering = 0 modding.
Jeg er IKKE interesseret i Vintagehifi, fordi det er den billige måde at kunne få et vellydende stereoanlæg på. Det er faktisk en halvdyr og meget tidskrævende affære at holde en original maskinpark i orden.
Jeg har tidligere på dette forum haft en lignende - ikke særlig behagelig debat om dette og har virkelig ikke lyst til ,at den skal gentage sig - så derfor håber jeg da, at læsere af mine indlæg ikke føler optræk til konfrontation, men blot registrerer, at min indfaldsvinkel er sådan.
venligst
Freddy