High Sky skrev:Hej
Så blev der lyttet igennem, og det er minimalt hvilken forskel der kan høres.
Jeg tror det er den klassiske konflikt mellem hjernen som vil høre forskel eller om der i en en blindtest ikke kan høres forskel.
Tak for jeres input, jeg tror den skal bare være original. Mange gode tanker I kom med, men det med vægt forøgelse i kanten af pladetallerkenen ses jo også på Regas nye RP6, og her mener jeg faktisk at kunne høre forskel på en tallerken med/uden den ekstra enerti i som opnåes ved at øge i netop kanten. Det var nok mere den idé jeg var lun på, og ikke så meget at den bare skulle tung og død i sværden.
Bortset fra det alt det vægt halløj, så synes jeg gang på gang jeg bliver overrasket over hvor godt de "gamle" og ret billige pladespillere lyder, set i forhold til nye og ofte ret dyr værker.
33 rpm and its rolling
Selvom det ikke altid giver det resultat, man måske håbede på, så er et godt eksperiment aldrig spildt. For det første er det sjovt og for det andet kan man næsten ikke undgå at lære et eller andet undervejs.
Min erfaring med ekstra dæmpning af pladespillere og især tallerkener er, at der faktisk tilsyneladende ER et punkt, hvor det hele ligesom tipper over og bliver mere klangløst eller kedeligt at høre på.
Men indtil det punkt, så kan man godt være heldig at få en hørbar forbedring, eller i hvert fald en forandring, der er både signifikant og opfattes som noget, der "lyder bedre".
Men når det er sagt, så mener jeg nok, at den nemmeste måde at få bedre lyd fra en pladespiller i standard-trim oftest vil være simpelthen at opgradere pickup'en.
Jeg kunne godt forestille mig at en mere "hi-fi"-orienteret pickup (men ikke nødvendigvis en super-dyr een) ville kunne grave mere ud af rillerne end en Concorde, der har det bedst med hvad, 4 grams nåletryk?
En almindelig pickup i en SME-headshell vil også give mulighed for at justere nul-punkter og overhang. Noget, der kan have en ganske stor betydning for lyden - også på en gammel og ret billig pladespiller.