spuncut skrev:Hej
Af ren og skær nysgerrighed :
Hvor gangstabile er de Lenco'er egentlig ?
Mellemhjulet kører på en konisk aksel...

MVH spuncut
Jaeh, men det er jo ikke sådan at hjulet skøjter op og ned ad akselen, når den drejer rundt. Mellemhjulet presses jo ned af en 4 kg tung pladetallerken. Det fine ved arrangementet er, at man har en trinløs mekanisk regulering af pladetallerkenens omdrejningshastighed hele vejen fra 16 - 78 rpm.
Jeg har aldrig efterprøvet det "videnskabeligt", men det er da mit indtryk, at en Lenco, der er trimmet, holder hastigheden mindst lige så stabilt som mange DD'ere og remdrevne.
Hvis man vil bibeholde det originale udvendige udseende, så kan man som Eggers er inde på komme et langt stykke med dæmpning af toppladen og også indersiden af plinten. Man kan også supplere med modellérvoks til at "fuge" imellem bitumen-stykkkerne, bare man sørger for at de bevægelige dele ikke bliver obstrueret.
Hvis hele baduljen hviler på fjedre, som på L75'eren, skal man selvfølgelig tage hensyn til det, når man gør det tungere. På min L75'er valgte jeg at erstatte fjedrene med de grå "gummidutter", som ses i hvert hjørne. Det blev det ikke ringere af i mine ører.

Og hvis man en dag ikke længere kan holde det psykedeliske indre ud...
...så piller man bare det hele ud igen.