Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf mickr » ons 1. jan 2014 23:39

Jeg bliver i U2-sporet idet jeg sætter årets første plade på hjemme i stuen.
U2 War.jpg

Og det er egentlig ikke fordi jeg er fan, men en nat i 1983 sad jeg i stuen, mens alle andre troede, jeg sov, foran tossekassen med en walkman der også kunne modtage FM. P3 samsendte med fjernsynssignalet, og så kunne man jo sidde, helt alene, og se "Rockpalast" transmitteret fra Tyskland med hørebøffer på, uden at de voksne vidste noget om det. Da jeg hørte U2 fremføre New Year's Day
gik den altså lidt i buksen på mig: piano og guitar og storladen stadionrock med et budskab. Var det noget jeg kunne mærke? Jow tak!

Godt nytår!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Uriah Heep

Indlægaf Captain Phoenix » man 6. jan 2014 00:26

Siden en gang midt i 1970'erne har jeg haft "Uriah Heep Live" - et dobbeltalbum med mange gode minder tilknyttet. Dengang var Heep ét af de pænt store navne inden for den symfoniske rock (nu kan jeg høre at de ikke helt havde, hvad der skulle til for at blive rigtig store - og f.eks. Deep Purple holder bedre her ca. 40 år efter - men never mind).
Jeg er nu gået på jagt efter deres tidligere udgivelser - og fandt denne i en meget hyggelig kaffe- og vinyl-butik i Århus forleden.
ÅrhusD&W.jpg

Ud over et fedt, fantasy-agtigt cover er en række af bandets bedste numre at finde på LP'en - navnlig "Easy Livin'".
Dejlig nostalgi i god teknisk kvalitet på denne tyske re-issue 1986.

Forretningen - anbefales - hedder VinylRockCafé (Mejlsgade 46, 8000 Århus C).
Der er kun 3-4 borde - men en masse plader. Velorganiseret efter genrer og kunstner i stueplan (og alle i plast-covers - det synes jeg er god stil). Dertil en stor 20,-/LP-afd. i kælderen.
Flink betjening, billig kaffe og rimelige pladepriser - besøg den hvis du er på de kanter.
Århus2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf luc » man 6. jan 2014 02:27

Off-topic, men må lige indskyde at jeg skal ind og høre purple (vs uriah heep) her om ikke så,længe i tap1.
Uh s Live fra 1974 er i øvrigt en super plade som jeg ynder at smide på i ny og næ.
Sammen med made in Japan, tokyo tapes, live and dangerous o.l.

Luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc

Lokalitet: 1720 Vesterbro

Indlægaf larsne » tirs 7. jan 2014 00:43

Ser lige nu 'Bird on a wire' dvd omhandlende Leonard Cohen's tour i 1972. Meget anbefalet for folk som har bare en smule interesse i mandens musik, men også for folk som gerne vil opleve lidt af tidsånden anno 1972 - ganske sjovt for os som ikke engang var født dengang. Ikke at forglemme de to meget pinlige danskere som tager sig rigtig skidt ud foran hr. Cohen efter koncerten i København.
larsne

Lokalitet: Holstebro

Sahib Shihab and The Danish Radio Jazz Group

Indlægaf Captain Phoenix » tors 9. jan 2014 17:56

Har i et stykke tid kigget efter denne LP på nettet og i div. 2.nd hand pladebutikker.
Ud over at coveret ser hyper-cool ud, så er der danske top-navne med og den er lavet lige da den danske jazz for alvor begyndte at lette til internationalt niveau (1965).
For mig indikerer det, at der er noget godt i rillerne - og det kunne være lækkert at finde den originale udgave!

SahibShihab1.jpg

Under julehandlen faldt jeg så i snak med en "jazz-autoritet" i en af Københavns gode vinyl-jazz-butikker og nævnte at jeg kiggede efter den. "Det kan du godt glemme - og den koster 20.000,- hvis du finder den!" var hans lakoniske melding. :QQS:
UPS - mit lille projekt skiftede pludselig karakter…
Men heldigvis ikke til "Umuligt", men blot til "Genoptryk" (og udsigten til 20 af de lange gør dén slags valg lette).
I dag landede så et plomberet, mint-eksemplar af pladen fra en sælger i England :OLO:
Genoptrykket er japansk, fra 2001 og en 180 grams-sag. Og som vi véd japanerne kan gøre det: Snor-lige, fuldstændig flad/jævn - og uden antydning af overfladestøj.
Hvis bare de havde lavet alle deres atomkraftværker så godt…

Og musikken??? Den er F R E M R A G E N D E - intet mindre.
Det er Shihab's egne, lidt spøjse og drillende kompositioner og arrangmenter. Musikerne leger med rytmer, breaks og fraseringer - og hele tiden på en baggrund af tæt sammenspil. De har det helt tydeligt sjovt - og det smitter én som lytter. Lydkvaliteten er utrolig god (tak DR!) - alt er i sync her.

En gut på amazon.com indleder sin anmeldelse sådan her: "I am freaking out about this release! I've never heard of this guy, which shows my ignorance, but this album just sounds so good I can't stop playing it. The recording, despite being quite old, is crystal clear and vibrant." Det er CD-udgivelsen han anmelder, men musikken er den samme.

Radiojazzgruppen må (antager jeg) have været forløberen til Danmarks Radios Big Band - og her er f.eks. NHØP, Alex Riel, Bent Jædig med (blev jo senere nogle af kernetropperne i Big Band'et). Og nogle steder lyder det faktisk som et lille big-band, mens de andre steder er mere "gruppe"-agtige.
Det duer i dén grad - und dig selv den, hvis du er bare lidt til jazz.
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Klausen » tors 9. jan 2014 18:22

Ja Clemens Antikvariat har den til 20 af de lange.
http://clemensantikvariat.dk/music/record.php?id=2499
Brugeravatar
Klausen

Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Indlægaf Captain Phoenix » tors 9. jan 2014 19:14

Klausen skrev:Ja Clemens Antikvariat har den til 20 af de lange.

Ja - og det er ikke det værste…
Den er sgu' oven i købet solgt - se skærmdump.

SahibShihab2.png

Synes ellers Clemens Antikvariat har tingene til mellem 5 og 10 gange det de ellers sælges for andre steder, men her må de have haft held med prissætningen.
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Klausen » tors 9. jan 2014 20:04

Så godt så jeg ikke efter fik det skidt med den pris. :lol:

Jo de har da tit noget man ikke lige finder andre steder.
Brugeravatar
Klausen

Indlægaf Ehapa » tors 9. jan 2014 20:21

Captain Phoenix skrev:
Klausen skrev:Ja Clemens Antikvariat har den til 20 af de lange.

Ja - og det er ikke det værste…
Den er sgu' oven i købet solgt - se skærmdump.

SahibShihab2.png

Synes ellers Clemens Antikvariat har tingene til mellem 5 og 10 gange det de ellers sælges for andre steder, men her må de have haft held med prissætningen.

Hov...Hov, den kunne i altså have købt af mig meget billigere, solgte den i mint udgave til 75kr på loppemarked for 3 år siden, min
kæreste tog den forkerte pose...eller gjorde hun :p
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Klausen » tors 9. jan 2014 20:28

Ehapa skrev:Hov...Hov, den kunne i altså have købt af mig meget billigere, solgte den i mint udgave til 75kr på loppemarked for 3 år siden, min

Og nu er du bare keeed af deet :(
Brugeravatar
Klausen

Indlægaf Ehapa » tors 9. jan 2014 21:28

Klausen skrev:
Ehapa skrev:Hov...Hov, den kunne i altså have købt af mig meget billigere, solgte den i mint udgave til 75kr på loppemarked for 3 år siden, min

Og nu er du bare keeed af deet :(

joo...lidt surt er det da, mødte fyren der købte den af mig på et andet loppemarked sidste sommer han havde lidt ondt af mig sa han tilbød mig at købe den tilbage for 6000kr....overvejede det sku...
Ehapa

Indlægaf Ehapa » tors 9. jan 2014 21:54

Nå..men her er en anden sjov skive fra Oktav faktisk fundet samme sted som Shibab, denne har også en rigtig god lyd.
Det var Gustav Winklers skæve indfald, den faldt ikke i god jord hos familien Danmark, og man mener der kun blev
solgt ca 300 eksemplar.
[img]C3924C0D-2[/img]
Ehapa

Indlægaf Ehapa » tors 9. jan 2014 21:55

Billede
Ehapa

Mother Superior - Lady Madonna

Indlægaf Captain Phoenix » lør 11. jan 2014 19:32

Fra dagens pladehøst på Østerbro var denne med hjem.
Dém har jeg godtnok ikke hørt (om) før - nogen der kender mere til dem?

MotherSuperior1.jpg

En ren pige-gruppe fra midten af 1970'erne, der spiller Prog-rock.
Tog den med i stakken fordi den var "anderledes", near-mint og til at betale.
Troede egentlig først det var sådan lidt Shit & Chanel på engelsk - men nixen-bixen:
Musikken er vigtigere end de politiske budskaber hér - og det er faktisk slet ikke spor tosset det de 4 engelske damer har gang i:
Effektiv rytmegruppe der leger med frække breaks og temposkift, godt vokalarbejde med fine harmonier - og god 1970'er spade ind imellem. Melodi-materialet er bestemt godt (vist mest deres egne - men der står intet om det). Herligt at man kan finde den slagt på en regn-syg lørdag formiddag!
I like it - definitely! :Thumpsup:
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Re: Mother Superior - Lady Madonna

Indlægaf Captain Phoenix » tors 16. jan 2014 17:49

Captain Phoenix skrev:I like it - definitely! :Thumpsup:

Det er der åbenbart også andre der gør…
http://www.popsike.com/Rare-Swedish-Psy ... 23020.html :Skor:

Sjovt som lidt netsurfing kan gøre én (endnu mere) glad for sine loppemarkedsfund - men jeg beholder den nu nok alligevel...
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken