Beovox S75

Alt om GDS

Re:Beovox S75

Indlægaf Allan. A » tirs 21. jan 2014 09:48

Fantastisk :D Fed højttaler som fortjener at leve
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Beovox S75

Indlægaf High Sky » tirs 21. jan 2014 10:11

Til Vericon
Har sendt dig en pb, da jeg er meget gerne vil købe den bas. Men jeg kan ikke helt se om beskeden er sendt.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky

Lokalitet: Middelfart

Indlægaf Gottschalck » fre 4. dec 2015 21:25

Jeg hi-jacker lige den her tråd, da jeg igen-igen fået et par utrolig flotte s-75 ind af døren, hvor begge mellemtoner og diskanter var døde. Jeg havde dog et sæt i reserve og fik dem op og spille igen. Men så var det jeg kom til at tænke på om filtrene var i orden, for hvis 4 enheder var døde så....
Og rigtig nok. De har fået godt med effekt. Flere modstande er gået ( nærmest brændt væk) og en kondensator er eksploderet. Utroligt nok spiller de stadig udemærket, men naturligvis skal de ordnes.
Der sidder 7 kondensatorer i hver højtaler, samt en række modstande. Men hvad skal jeg sætte i af kvalitet?
Som det ser ud nu skal der bruges følgende kondensatorer:
2x47 uf
1x33uf
1x12uf
1x10uf
1x3,3uf
1x2,2uf
Samt nye modstande.
Det kan vel næppe svare sig rent økonomisk at redde dem, i forhold til et tilsvarende sæt brugte, men nu prøver jeg, da de er flotte og vist nok skulle spille lidt som den meget musikalske Beovox 45-2
Anbefalinger af stumper, nogen ideer eller nogen der ligger inde med gode delefilterkomponenter til sådan et projekt?
Billeder kommer.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Beovox S-75

Indlægaf Gottschalck » søn 13. dec 2015 22:16

Overskriften er ændret for så har vi en S-75 tråd.

Jeg fik jo gang i dem og de spillede, men lidt underligt og det tror da pokker. De må have fået en god gang effekt for delefiltrene var mere eller mindre ødelagt. Flere modstande var sprængt, det samme med kondensatorer. Dæmpematrialet en den ene højtaler er brændt, så der har været hug på.
Nu er der nye filtre i, muligvis ikke helt efter bogen, rent monteringsmæssigt, men sikken en forskel.
Der er brugt nye og brugte modstande i hæderlig kvalitet fra monacor og lignende. Kondensatorer er ligeledes nyt og brugt fra Monacor, Audyn samt Janzen, sidstnævnte nogen ordentligt svende, der dårligt nok var plads til. Spolerne er originale. Filterne er muligvis overkill, når man tænker at 6 ud af 8 enheder var ødelagt. Kabinetterne er i eg og super flotte. Basenheder og nedre mellemtoner har fået Rubber C og er blevet ekstra bløde i ophæng. Så kan der vist ikke gøres mere lige med det samme.

De spiller det jeg vil kalde sprødt og 70'er agtigt. Lidt loudness agtigt med fokus på yderenderne. Bassen boomer lidt og det klæder moderne musik. Den klassiske Peerless diskant har en anelse t. og s. lyde , men ikke noget der skræmmer. Stemmer gengives ganske hæderligt og man kan tydeligt høre nuancerne i enkelte instrumenter. Jeg har kun Beovox MC-120.2 og de lyder lyst og kedeligt sammenlignet med S-75.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Hackenberg » man 14. dec 2015 09:45

Tillykke! De ser fine ud.
Nu kan vi lave "før/efter" til træffet.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf Gottschalck » man 14. dec 2015 14:44

Ja det kunne da være spændende at tilslutte to sæt S-75 til henholdsvis en A og B udgang og sammenligne om de kondensatorer gør en forskel. Det kan jo også gøres et et kommende møde i Nordsjællands hifi og musik klub.
Hilsen Jesper

Hackenberg skrev:Tillykke! De ser fine ud.
Nu kan vi lave "før/efter" til træffet.
Brugeravatar
Gottschalck

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage