Hej andershansen
Velkommen til

og fin forstærker du har fundet der
I tråd med hvad der passer sammen synes jeg at noget af det væsentligste er hvorvidt højtaler og udgangsforstærker kan leve sammen. Det skal selvfølgelig hænge sammen med den enkeltes behov, habitus samt hvilken slags musik man anvender til at afgøre om det skrammel, man nu har fået fat i, lyder ordentligt.
Er man/anlægget til "unplugged": stille jazz, sang og en enkelt guitar så er det typisk perspektiveringen samt "luft" i toppen der prioriteres højest. Skal vi kalde det for "Perspektivkategorien"
Er man/anlægget til "plugged": stor orkesterbesætning, funk, disco, newage, rock så er det typisk dynamik og om hvorvidt anlægget kan puste skummet af øllet der prioriteres højest. "Ramasjangkategorien".
Nu er det langt fra sådan at jeg vil lægge op til en form for deterministisk kategorisering af Hi-Fi-folk, men der er sq næsten altid en plade man først griber efter når man er blevet inviteret ud til at prøvelytte en af Hi-Fi-vennernes nyanskaffede højtalere (?).
Selvfølgelig er der mange anlæg som kan håndtere begge kategorier, men det ses ofte at ejeren har optimeret det i en af retningerne (?) igen selvfølgelig mere tendensielt end deterministisk.
Selv skal jeg gerne indrømme at den første plade som jeg griber efter, når der skal prøves anlæg, er :
Dave Grusin - Mountain Dance :

Kan Carlos Vega's trommeslag i nummeret "Rag Bag" løsne husets bygningsdele, så er det ikke helt tosset...
Hvilket vel placerer mig i retning af "Ramasjangkategorien".
Selvfølgelig vil vi jo helst ha' et anlæg som "ka' det hele", men kan du genkende dig selv i nogen af de to retninger og hvilken plade kommer først på den nyanskaffede pladespiller ?
MVH spuncut