Luxor transistor-radio m.a.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Luxor transistor-radio

Indlægaf B&O Vintage » fre 21. mar 2014 12:09

Tube mania skrev:Nøøøjjj...hvor er det fine sager :cool1: ....nu ønsker jeg mig radio'en foroven og transistoren med den runde skala...takker Rolf. Er der ike et brugt marked i Sverige hvor man kan finde den slags...?
mvh

http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... transistor

http://www.samlaren.org/transistor.htm
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Luxor transistor-radio m.a.

Indlægaf acj1980 » fre 21. mar 2014 14:58

Nu hvor transistor radioerne er kommet på banen, vil jeg da også lige melde mig ;-)
Linnet&Laursen´s "skibet", den spiller fantastisk godt
Billede
Trans Arena
Billede
Superphone/To-R fra 1962
Billede
Bravour AM/FM, denne model er faktisk Danmarks første FM radio udviklet på dansk grund , der kunne købes Philips med FM allerede, men de var Hollandsk producerede
Billede
Lig mærke til hvordan transistorene står, i gene sokler!!
Billede
acj1980

Indlægaf Tube mania » fre 21. mar 2014 17:57

Uhh ohh Sikke herligheder der dukker op her...knallerten er også rigtig fin. Her er min Philips slævbar (7kg) med 8 rør ...den spiller fint også på FM. Jeg har lavet 90V...av...ved at lodde 60stk 1,5V sammen. Kabinettet er utroligt flot og må have været et mareridt at fremstille.

Billede

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf B&O Vintage » fre 21. mar 2014 18:06

Lækre sager, bærbar på 9 kg, det er sådan som en mobiltelefon fra 80érne :ide:
Jeg har også en stribe transistor apparater som skal ud af mit " lager" jeg lægger dem på sælges senere.
Havde også en Radiolette eller noget i den stil i teaktræ med gitter rækværk som var gudeskøn men eksén syntes at nu er det nok så forbrændingen åd den. :QQS:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage

Indlægaf Rolf Zetterberg » fre 21. mar 2014 21:11

Den där Bravour är intressant då den egentligen är en AGA!
Bravour och AGA hade någon form av samarbete,syns bl.a i Bravour FM1 som sägs vara en konstruktion av AGA,men som helt klart måste vara byggd av Bravour då den innehåller danska komponenter.
http://www.radiomuseum.org/r/agabaltic_ ... _2603.html
Men det är inte nog med det.De tidiga AGA transistorapparaterna med bara AM (serien runt 3000) är KANSKE byggda av Bravour eftersom de har runda MF-transformatorer av Torotors fabrikat.Se t.ex AGA 2900 här:
http://www.aga-museum.nl/page/aga-transistor-radio
Högtalaren är dock Sinus.
Vem vet exakt?

När det gäller Bravour- radion ovan med FM,så är det egentligen en AGA 3040.Bild på dess insida finns i samma länk.Bild på skalan finns också,och den är samma som på Bravour.
AGA lär ha tillverkat sin första transistorradio år 1957.
Rolf Zetterberg

Indlægaf Tube mania » fre 21. mar 2014 23:14

@acj1980
Den der L&L skibet er en rigtig fin radio...jeg kender den under øgenavnet 'hængekøjen' pga formen. Har du også hørt det?

@Rolf Zetterberg
Dejligt med info...det der firma AGA har da godt nok været vidt omkring og fine sager de har lavet...må jeg sige.

@B&O Vintage
Det var dog e skrækkelig skæbne for den fine radio som røg i forbrændingen...de har da heller ikke respekt...de kvinder.

Forresten...så er den Philips radio ovenfor fremstillet i Sverige og al tekst på den er på svensk. De er også fremstillet i Holland, men ikke i træ og ikke så flotte som denne.

Og så en lækker sag fra Norge...

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf acj1980 » lør 22. mar 2014 12:54

Rolf Zetterberg skrev:Den där Bravour är intressant då den egentligen är en AGA!
Bravour och AGA hade någon form av samarbete,syns bl.a i Bravour FM1 som sägs vara en konstruktion av AGA,men som helt klart måste vara byggd av Bravour då den innehåller danska komponenter.
http://www.radiomuseum.org/r/agabaltic_ ... _2603.html
Men det är inte nog med det.De tidiga AGA transistorapparaterna med bara AM (serien runt 3000) är KANSKE byggda av Bravour eftersom de har runda MF-transformatorer av Torotors fabrikat.Se t.ex AGA 2900 här:
http://www.aga-museum.nl/page/aga-transistor-radio
Högtalaren är dock Sinus.
Vem vet exakt?

När det gäller Bravour- radion ovan med FM,så är det egentligen en AGA 3040.Bild på dess insida finns i samma länk.Bild på skalan finns också,och den är samma som på Bravour.
AGA lär ha tillverkat sin första transistorradio år 1957.

Hej Rolf.

Det er nu Bravour der har lavet radioen, AGA brugte flere af Bravours apparater, heriblandt også det lille fikse Bravour fjernsyn fra 1957 der var Danmarks først bygget med print, Aga overtog Bravours radio virksomhed og resten blev omdannet til AP radio der leverede til bla. millitæret. Bravour brugte på intet tidspunkt AGA, det var omvendt ;-).

@Tubemand, jeg har kun hørt øgenavnet "Skibet" , men kært barn har mange navne ;-), det er sku en flot Philips du har, hvor gammel er den? jeg vil regne med 1956-57? jeg ligger lige en slæbebar rør bandit på senere idag ;-)

Hilsen

Alex
acj1980

Indlægaf tunghør » lør 22. mar 2014 13:40

Hold fast, nogle flotte apparater! :p

Hvor længe kan den Philips slævbar holde strøm? De rør kræver vel noget :shock:

Og godt at se en TP41! Den spiller altså godt, sådan en :cool1:
Brugeravatar
tunghør

Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Indlægaf Tube mania » lør 22. mar 2014 14:13

ja...de er alle flotte...ikke nogen tvivl om det. Philips'n bruger 1.5V / 200mA og 90V / 10mA, men jeg kender ikke kapaciteten på alkaline 1,5V AA celler. Det er mit indtryk at den kan spille i ca 20-30 timer, men det bliver jo osse til mange radio aviser...den kan også køre 220V. Jeg overvejer om den skal have batteri pakke lavet af enelope batterier...de kan jo om nogle holde strøm OG genoplades. Gløden er ikke et problem...den klares af 3 D celler. Alle de batterier gør at den ikke er bærbar, men slævbar :Skor:

Det påstås at trods man vidste tør-celler ikke kunne oplades sendte den alligevel lidt strøm til batterierne under net drift...det skulle forlænge deres liv...jeg ved ikke om det passer den gør det, men det kan jeg undersøge. I så fald er den jo klar til opladelige.

@ acj1980

57-58...så det var close ;) Og nok den sidste med rør?

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf tunghør » lør 22. mar 2014 15:17

20-30 timer er jo heller ikke så dårligt :p

Vel egentlig rigeligt - men god ide, med genopladelige batterier!
Brugeravatar
tunghør

Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Indlægaf acj1980 » lør 22. mar 2014 16:44

TUbemand ;-) det tænkte jeg nemlig nok.. Philips lancerede deres første AM med transistore allerede i 1956, men datidens transistorer kunne nok ikke køre stabilt nok til man ville forsøge sig frem med en fm tuner på det tidspunkt.
@Tunghør, man har nok misforstået lidt det med at ALLE rør er strømslugere, de små direkte opvarmede rør brugte ikke det vilde, en nymodens transistor bandit ville nok ha svært ved at følge med de gamle rør radioer , især hvis der var en lidt kraftigere forstærker i :-)

Mange hilsner

Alex
acj1980

Indlægaf Tube mania » lør 22. mar 2014 18:06

ja...jeg kiggede en extra gang...for det første vidste jeg ikke det var en rør model jeg havde købt og at der også var FM på den var jo helt fantastisk.

Første gang jeg tændte en batteri rør-radio fik jeg lidt af et chok...den tænder exakt ligeså hurtig som en transistor. Det var en oplevelse...jeg havde regnet med den skulle varme op, men de der små direkte opvarmede rør er klar i samme sekund de får strøm. En anden sjov ting er at en del af dem kun slukker for gløden...rørene tager jo ingen strøm når der ingen emission er til stede.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf B&O Vintage » lør 22. mar 2014 18:46

Er der ingen som gider at aflaste mig den her...250.- eller skal der oprettes en auktion? Jeg har prøvet i over 2 måneder på dba men der er altid krumbugter
øbr.jpg
øbra.jpg
øbrav.jpg
øbravo.jpg
øbravour.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Brugeravatar
B&O Vintage

Indlægaf acj1980 » lør 22. mar 2014 20:12

flot radio ellers B&O vintage.. men 250kr så skal den jo også være lige så pæn som på billederne ;-)
acj1980

Indlægaf B&O Vintage » lør 22. mar 2014 20:59

acj1980 skrev:flot radio ellers B&O vintage.. men 250kr så skal den jo også være lige så pæn som på billederne ;-)

det er den som er på billederne. Ikke en gang støvet af ordentlig... ;)
skal jeg tage et billede "indvendig" også?
Dagplejer
Brugeravatar
B&O Vintage

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr