Rep. af Technics SU-8600

Alt om GDS

Re: Rep. af Technics SU-8600

Indlægaf pqrannes » ons 26. mar 2014 22:10

mirackulix skrev:gimi gimi gimi gad satme godt eje den sansui effekt :)

Den 'Sui effekt (http://www.dba.dk/effektforstaerker-san ... 006847415/) er såmænd en integreret forstærker, så der er ikke brug for en forforstærker.

Kom gerne og hør en hos mig, hvis du er på disse kanter. Vi kan spille den op imod en 'Sui AU-9500 og andet, hvis det skal være.

PQR
Senest rettet af pqrannes ons 26. mar 2014 22:12, rettet i alt 1 gang.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf pqrannes » ons 26. mar 2014 22:10

Dublet, øj.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf gmil » ons 26. mar 2014 22:38

Noget andet. Kan det passe at min SU-8600 er serie nr. 000007 eller er det noget butikken har sat på?
gmil

Lokalitet: Aarhus

Indlægaf gmil » man 31. mar 2014 10:22

Jeg har været slem. Jeg "kom til" at sætte en ny sikring i. Nu spiller det igen. Så det ser ud til at det var kontakten. Hvorfor sikringen sprang det ved jeg ikke.
gmil

Indlægaf LarsW » man 31. mar 2014 11:02

Det kan der være nogle forskellige årsager til og nogle har da også været inde på det før.
Ligesom ens Hifi er en ældre sag, typisk over 25 år og meget mere, ældnes komponenter.
Sikringerne forvitre i enderne af glasset " der glasset mødes med metalenderne af sikringen "
og der med lidt løse i det og luft kommer ind, plus tråden ældnes også, ja så ryger sikringen.
Div. pære ryger også pga. ældning og derfor vil det være en god ide, at man lige have div. pære
på lager samt nogle sikringer i de mest almindelige størrelser, så man er garderet lidt.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf gmil » man 31. mar 2014 14:34

Det lyder som en meget god forklaring. Tak for det Lars.
gmil

Indlægaf Claus H » man 31. mar 2014 22:02

Hej Gmil

Positiv Update, håber du bliver glad for det gode arbejde du har lavet. Godt du kan bruge tiden nu på at lytte ;)
Claus H

Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Indlægaf Fredmarantz » man 31. mar 2014 22:49

gmil skrev:Jeg har været slem. Jeg "kom til" at sætte en ny sikring i. Nu spiller det igen. Så det ser ud til at det var kontakten. Hvorfor sikringen sprang det ved jeg ikke.

Skal vi ikke lige holde fast i dette "for a while"?:

Sikringer checket (indledningsvist fundet ok)

Højttaleromskifter - du rettede noget, du tænkte var en fejl /kontakter/fjerdre - åben og tilgængelig switch

Sikring springer

sikring skiftes

nu spiller skidtet angiveligt fint.

Det efterlader altså to spørgsmål hos mig:

Skulle du nu have rettet det, som du troede var en fejl i omskifteren?' Og skal vi tilbage og nifle lidt i dét med dén kontakt - hvad er der med den?

Hvorfor sprang sikringen bagefter?

Hvorfor springer den ikke nu?

Jeg ved godt, at LarsW har givet en god forklaring på ældre kompoenenter mv..., men alligevel, du havde jo checket sikringerne - men hvordan? - havde du ohmet dem eller blot kigget på dem?

Jeg tænker, at det stadig ville være en god idé at få checket op på, om forstærkerens alm. tilstand er ok - DC-balance osv -

Mern glædeligt, at den i hvet fald spiller og at den tilsyneladendei kke fejler det store - og glædeligt, at du melder tilbage :thumbsup:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Claus H » tirs 1. apr 2014 11:12

Enig med Freddy - Bias, offset skal justeres på et tidspunkt, Beskyttelses kredsløbet skal justeres også.

Men jeg tror ikke bias er skredet meget, tænker mere på beskyttelses kredsløbet. Dertil skal du bruge et par 4 ohms og 8 ohm høj effekt dummy modstande. Eller du kan sende hele herligheden til Lars i Viborg :P Er sikker på han vil være frist på at gøre dette for en acceptabel sum.
Claus H

Indlægaf gmil » ons 2. apr 2014 17:09

@ Freddy: Der var fejl i omskifteren. Det kunne jeg se. Det er en åben "dreje" switch. Altså der er nogle "blad fjedre" der går ind og ligger sig oven på en skive når den drejes i position. 2 af de fjedre der, havde simpelthen ikke kontakt med den her skive når der blev drejet, så jeg pillede den fra hinanden og bukkede dem så de fik kontakt. Det hjalp med det samme. Så spillede den i i en 10 min og så sprang sikringen. Nej jeg fik ikke målt på sikringerne, jeg kiggede bare :/ Men nu spiller den altså helt fint igen. Også ved høj volumen. Jeg er ikke audiofil og jeg har ikke et trænet øre på nogen måde, men det lyder sku umiddelbart bedre end det bras jeg tidligere har været tilfreds med.

Men ja, den skal nok justeres. Jeg kender ikke dens historie fra før jeg fik den i hænderne. Så hvordan starter jeg med det? Jeg har fundet service manual, så er det bare at læse igennem og måle ud? Skal jeg bruge andet end et almindeligt multimeter? Og de der dummy modstande, hvor mange Watt skal de være på? Er 3 nok, eller skal vi op i 5 eller måske endda 10? Og der står bag på skidtet at det skal være 4 A sikringer, men jeg har bare smidt 2,5 A i, det gør vel ikke noget?
gmil

Indlægaf Fredmarantz » tors 3. apr 2014 01:27

Hej "Gmil"

Du skal checke i servicemanualen under et punkt, som ofte kaldes "amplifier adjustment" -

DC-balance (Midtpunkt) kan man ofte checke og om nødvendigt justere, hvis man har en rolig hånd og sædvanlig tæft for at rode i elektronik uden at ødelægge alt muligt.

i den SU-8600 gåt jeg ud fra, at der er relæ?

Hvis der er det, kan du gøre følgende:

Sluk apparat - skru helt ned på volumeknap - sæt signalvælger i fx AUX - balanceknap lige - tag højttalernene ud - tag multimeter og indstil det til 200mV - monter multimeterprober (en sort + en rød) i hhv. plus og minus i venstre højttalerudgang (dér, hvor du plejer at montere højttalerkabel). tænd forstærker - lad den klikke ind - vent 5 min - tag en aflæsning på metret. Hvis mV-aflæsningen er større afvigende fra "0" end 50mV, bør du justee DC-balancen ind på 0 (nul) plus/minus 50mV. Jo tættere på 0mV, du kan komme, jo bedre.

Justeringen foretages ofte på et trimmerpotentiometer pr. kanal i forstærkeren, som du skal have fundet. Det er ofte beskrevet i servicemanualen, hvilken det er og hvor den sidder..
Når du har udført arbejdet på dén kanal - slukker du apparatet - tager proberne ud og flytter dem over i tilsvarende højre kanals højttalerudgang. og laver det samme stunt. Du skal KUN udføre den slags, hvis du er fortrolig med omgang med elektronik og ikke er famlende og usikker. Så vil det være bedre at få en kyndig til at foretage disse ting - ellers kan du risikere at lave større ulykker end du ville kunne lide..

Vedr. bias: så tænker jeg, at jeg med mine hænder på køleprofilerne lige ville mærke efter, om de er ens-lune efter et par timers tomgang (uden musik). Hvis både venstre og højre kanals køleribber i udgangen er lige varme (kun lidt lune på en ikke -spillende Klasse B-amp), så ville jeg ikke pille yderligere ved det.
Hvis der er mærkbar forskel - eller hvis køleprofilerne er temmelig varme eller helt kolde, ville jeg gå i gang med bias check og justering. Det står også i servicemanualen, hvordan man gør det (som regel da).

Det med effektmodstande/dummyload er vel ikke nødvendigt for at justere DC-balance? - jeg tænker da, at vi gør det på forstærkere, når vi sætter midtpunkt (DC-0mV) med signal og opskruet volume eller måler udgangseffekt - begge dele med skop?? Eller er der noget, jeg har misset her?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Claus H » tors 3. apr 2014 08:34

Freddy beskriver det meget flot og lige til.

Jeg tillod mig lige at kigge en ekstra gang i service manualen og det er kun 1 justering der skal foretages. Der står flot beskrevet på siden punkt for punkt hvad du skal gøre.

Ser frem til at høre hvordan det er gået.
Claus H

Indlægaf gmil » tors 3. apr 2014 12:23

Takker så mange gange for jeres svar! Forresten så skal jeg vel liiiige aflade lytterne før jeg begynder at rode.. Og ja jeg er helt fortrolig med at rode i elektronik, jeg har bare ikke lige gjordt det i ældre hifi før.
gmil

Indlægaf gmil » fre 4. apr 2014 02:28

Hvad passer til SU-8600'eren? ST-8600, men hvad med cassette afspiller? Jeg har lidt øje på en RS631, men er der andre muligheder? Og hvad med pladespiller?
gmil

Indlægaf gmil » fre 4. apr 2014 04:38

Hvad med CD afspiller? Jeg har en sort Argon 1 U høj og meget sleek, men den skal reppes :/ Tror desværre det er firmware den er galt med. Så lige nå bruger jeg en NAD T531, men den ser godt nok ikke ud til at høre hjemme der...
gmil

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage