Hjælp til højtalere

Rosinen i pølseenden

Hjælp til højtalere

Indlægaf JTH » man 7. apr 2014 13:45

Hej derude!

Jeg har fået et ca 35 år gammelt Sansui (Power amp: BA-2000, Pre amp: CA-2000) anlæg af min far, som jeg skal have nye højtalere til, med mindre det er muligt at reparere dem, som jeg fik med. De højtalere jeg fik med hedder AR10 pi og er ca ligeså gamle, men bassen er gået i stykker. Mit spørgsmål til jer er således:
Er der nogle der ved, om det er muligt at få udskiftet bassen på sådan nogle gamle tingester (min far har informeret mig om, at de ikke længere er i produktion, men måske der fandtes dele som var kompatible alligevel)? Og hvis ikke det er muligt, er der nogle som så ved, hvilke højtalere som ville passe godt til anlægget, sådan at jeg får den bedste lyd ud af både anlæg og højtaler:)

På forhånd kæmpe tak for hjælpen, jeg håber der er nogle derude som har lyst til at hjælpe med viden på området!

Mvh. Julie Toft.
JTH

Lokalitet: København

Re: Hjælp til højtalere

Indlægaf Jan » man 7. apr 2014 13:54

Lækker anlæg, tillykke med det :)

Hvad fejler bassen, hvis det bare kantophænget der er smuldret, kan det skiftes, det behøver ikke at koste alverden.
Jan

Lokalitet: Kbh

Indlægaf JTH » man 7. apr 2014 16:06

Hej Jan, tak for hurtigt svar!

Det er hele membranen som skal skiftes ud på begge, det smuldrer og ser ud til at være i meget dårlig forfatning.
JTH

Indlægaf Jan » man 7. apr 2014 16:10

Kan du tage et par billeder af dem? normalt plejer det kun at være kantophænget der smuldrer, det er godt nok limet på membranen, men stadig til at skifte.
Jan

Lokalitet: Kbh

Indlægaf JTH » man 7. apr 2014 16:24

Det kan jeg godt. Skal de skilles ad, eller skal du bare se, hvordan de ser ud på ydersiden?
JTH

Indlægaf mcs_5 » man 7. apr 2014 16:37

Bare start med et billede af fronten.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf JTH » man 7. apr 2014 17:53

jeg ved ikke hvor god kvaliteten er, det skulle komprimeres en del før jeg kunne uploade det.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JTH

Indlægaf JTH » man 7. apr 2014 17:56

Dette er måske lidt bedre
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JTH

Indlægaf Hackenberg » man 7. apr 2014 18:45

Det ser fint ud.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf JTH » man 7. apr 2014 18:48

Hej Claus!
Højtalerne virker ikke, så et eller andet må der være.
JTH

Indlægaf larsne » man 7. apr 2014 19:19

Bevæger membranerne sig hvis du kobler dem til en forstærker og spiller noget musik?

Hvis de er helt stået af kan du prøve at finde originale erstatninger på f.eks. ebay - den bedste løsning, eller købe mere moderne erstatnigsenheder fra f.eks. http://www.abtechservices.com/arspeakers.html ifølge kloge folk på udenlandske forums er de dog ikke så gode som originalerne.

Måske kan du også recone enhederne med dette kit http://reconingspeakers.com/product/ar- ... econe-kit/
men her må AR eksperterne komme på banen.
larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf JTH » tirs 8. apr 2014 23:42

Tusind tak for hjælpen indtil videre, det kunne være så lækkert, hvis det kunne komme til at fungere!
Jeg vil dog lige høre, om der er nogle, som har et bud på alternativer til højtalere, som kunne passe godt til sådan et Sansui anlæg?
På forhånd mega tak!
JTH

Indlægaf his067 » tirs 8. apr 2014 23:58

Vi brugte BA serien med ESS Tempest hos QualiFi (men de er nok ikke til at opdrive). Men det commer jo lidt an på hvor meget du vil betale. Yamaha NS1000 er en mulighed, Celestion SL700 er en anden.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Dan63 » ons 16. apr 2014 11:16

Hej JTH.

Har du fundet frem til en løsning på dit højtalerproblem?
Du kunne måske også se på et sæt JBL?

Jeg tænkte på om du som Larsne var inde på om du har prøvet højtalerne på en forstærker, du ved virker? Bare for at udelukke at der er noget galt med Sansui'en.:)
Men i hvert fald held og lykke med dit højtalerprojekt og det så bliver AR'erne eller nogen andre.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Tilbage til Højttalere