spuncut skrev:Nillerviborg skrev:Yo Spun..:
- Jeg kan ikke lige se hvorfor du vil blande rod2 ind i det - vi laver da ikke om fra AC til DC, så det må stadig være den "oprindelige" målte effektiv-værdi der er interessant ???
/ Lars
Du har en pointe der.
Faktoren skal nok teoretisk være 2 idet den enkelte lysdiode kun lyser halvdelen af tiden og det er under forudsætning af at forsyningsspændingen er MEGET højere end spændingsfaldet over LED'en.
I dette tilfælde hvor forsyningsspændingen kun er lidt over det dobbelte af LED-spændingsfaldet skal vi måske op på 3 i faktor da der går relativt "lang" tid hvor begge LED's er slukkede.
Til cdp
Det ka' sq godt være at det bliver for flimret at se på. Du kommer nok til at få fat på en lille ensretterbro og en lyt på 220-470uF /16V ...fylder ikke meget.
Til Lars
Hvis det bliver enden på det...må jeg SÅ bruge min "Kvadratrod2" ?? heheheh
MVH spuncut
Aaaerh Spuncut..:
Det forekommer mig, at Effektiv-værdien af en sinus "måles" fra nulgennemgang og op til punktet faktor rod2 under spids-værdien. Men da der er tale om en pulserende spænding, skal der ikke kompenseres for en skid, blot skal værdier for dioderne overholdes ( de ku fx. hedde Typ 20mA, max 30mA ). Med dioderne i anti-parallel, vil den ene diode udnytte positiv periode, og den anden negativ periode, hvis vi måler 6.4 volt, og det er en hvid diode ( de har et "tab" på 3.4 volt ), så skal vi regne modstanden til 3 volt 20mA = 150 ohm ( hvis min hovedregning gætter rigtigt ).
- Det vil give en "gennemsnitlig" strøm ( effektiv-værdi ) på 20mA, og i både positivt og negativt gennemløb ( =100HZ blink-frekvens ) med 2 dioder til hvert "ur". ( Og en spids-strøm på 20x(rod2) = 28mA, altså inden for spec's.
- Hvis vi så skal ensrette, SÅ er det rigtigt med rod2, da topspændingne på vores DC bliver = 6.4 x (rod2) - 1 = 8 volt i DC Spænding. ( Brokoblet ensretter )
- Eller er vi ikke enige ??
/ Lars