Tandberg TR220G - semidød udgang?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Tandberg TR220G - semidød udgang?

Indlægaf Storken » søn 14. dec 2014 18:41

Hjælp søges! Sagen er den, at udgangen på denne receiver opfører sig lidt underligt. Hvis jeg spiller gennem 'Phones' ouputtet på fronten, lyder den fint, men så snart, der bliver sat højtalere til bag på, går den ud i venstre kanal. Dog kan den nogle gange stadig spille videre i begge kanaler i hovedtelefonerne, mens det kun er den ene højtaler, der giver lyd. Andre gange ryger venstre kanal i hovedtelefonerne også, men så kan den ligesom sparkes igang igen, ved at skrue op for volumen (sådan omkring kl. 2).
Hvad kan det være?? :?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken

Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg TR220G - semidød udgang?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 14. dec 2014 21:38

Der skulle vel ikke være et relæ der trænger til lidt julerengøring? Ellers kunne det sikkert sagtens være en dårlig lodning/forbindelse. Held og lykke!
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf CathodeFollower » søn 14. dec 2014 22:27

Fejlene skyldes med en vis sandsynlighed korrosion i jackbøsningen til 'Phones' outputtet, højttaleromskifteren eller i højttalerbøsningerne.
Fejlen med højttalerne kan evt løses ved at sprøjte en lille smule kontaktrens i højttaleromskifteren hvorefter omskifteren motioneres (drejes frem og tilbage) et antal gange. Kontaktrens kan også sprøjtes i højttalerbøsningerne.
Fejlen med hovedtelefonen løses sandsynligvis også med lidt kontaktrens sprøjtet ind i jackbøsningen og derefter stikke jackstikket ind og ud nogle gange.
Kontaktrens kan fx. købes hos PC Elektronik http://www.pc-elektronik.dk/shop/ hvor det går under navnet 'kontaktspray' KONTAKT 60.

Jeg har fundet diagrammet på en Tandberg TR220 (uden G). Her kan jeg ikke se nogen relæer, så det er du forskånet for.

Hilsen
Kirsten
CathodeFollower

Lokalitet: Glostrup

Indlægaf Storken » søn 14. dec 2014 23:47

Ja, jeg må indrømme, at jeg ikke har fået givet den en omgang kontaktrens. Det er selvfølgelig det første jeg må gøre. Der er ikke nogen relæer, nej.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken

Indlægaf X-ray » man 15. dec 2014 10:14

Dårlige forbindelser/lodninger ved udgangstransistorer og HT-bøsninger er ikke et sjældent syn.
De kan endda være så kolde, at man tror det er løgn... ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Storken » man 15. dec 2014 18:31

Det kan jeg godt huske, at du snakkede om, nu du nævmer det, da jeg var igang med fejlfinding på min TR 200! Det får jeg også lige gået igennem!
- Simon

Brugeravatar
Storken

Indlægaf Storken » fre 11. dec 2015 12:05

Jeg har langt om længe fået kigget noget mere på denne sag. Fejlen har desværre ændret karakter.. Som det ser ud/lyder lige nu, er kanalen halvt død uanset om det er gennem hovedtelefoner eller højtalere. Med halvt død menes der, at den spiller noget lavere end højre samt meget forvrænget. Jeg kan umiddelbart få den til at spille ved at slå mono-knappen til.

Jeg har prøvet at rense potmetre, skiftet udgangslytter samt lodde udgangstransistore og højtalerterminaler om. Intet har rigtig hjulpet.. Jeg mistænker balance-potentiomeret for at være defekt - men igen, så virker det jo fint, når der spilles i mono.
Så jeg sidder altså lidt fast.. Er der nogen, der kunne have nogle idéer til yderligere fejlfinding?
- Simon

Brugeravatar
Storken

Indlægaf Rolf Zetterberg » fre 11. dec 2015 12:53

Eftersom intryckning av mono-knappen gör att felet försvinner,måste problemet ligga FÖRE denna.
Kan ev. vara dålig kontakt i Tape monitor,Phono eller Extra.
Du har inte talat om vilken ingång du använder?

(det finns också andra tänkbara fel-t.ex felaktig radio,felaktig phonoförstärkare,felaktiga Q501 och 502,men vi kan lämna dem åt sidan för tillfället.)

Som sagt- spraya och tala om hur du matar in signal.
Rolf Zetterberg

Indlægaf Storken » fre 11. dec 2015 16:06

Jeg syntes selv jeg har prøvet at rense de nævnte kontakter, men må nok hellere give dem en tur mere. Fejlen er der uanset hvilken indgang, jeg bruger.
- Simon

Brugeravatar
Storken

Tilbage til Vintage transistor-udstyr