Varmen er tilbage i Jylland (og resten af landet?), varmerørene er forlængst tøet op (uden skader!) og der er varme i hifi-rummet. Efter en fredag-lørdag med vvs-arbejde i huset på Djursland (to radiatorer skulle sluttes til) er jeg - hygge, hygge - hjemme i hifirummet. Resten af familien ser film i stuen.
Jeg spiller denne nyfundne jazzplade:

?
(Fundet i en genbrugsbutik i Randers - har du sovet i timen, Tonni?)
Dejlig plade, som folder sig storslået ud på min Sony ES (den lille) CD-afspiller, Luxman sættet (CL350/M1600) og Tandberg Studie Monitor'erene.
De fleste (måske endda de fleste her på vintagehifi.dk - det lyder altså skidegodt) ville være tilfredse med dette setup, og det er jeg på en måde også. Jo, jeg er.
Men torsdag aften hørte jeg dette setup:

Jeg var med Viborg Musik og Hifi-klub, som jeg er medlem af, på besøg hos Artsound (
http://www.artsound.dk) her i nabolaget. Det er selvsagt ikke noget vintage anlæg, men langt hen ad vejen er er vintage principper bag det; grammofon, rørriaa med 2 x rørstrømforsyning, rørforforstærker, to SE mono-effektblokke og hornhøjttalere. Jeg fik ikke fat i navnene på hverken grammofon, arm, pickup, riaa, forforstærker, mono-effektblokke (det må fremgå af hjemmesiden), men det lød sgu OK. Faktisk ret
Der var også et digital input setup; computer, DAC mm, men vinylsetuppet lød ubetinget bedst i mine ører.
Og mens den digitale del kun løb op i ca. 40.000 kr., skulle der ca. 250.000 kr. til at erhverve pickup, arm, pladespiller, riaa med 2 x strømforsyning. Forforstærker, effektblokke og højttalere har jeg ingen pris på, men jeg tror at der skal det dobbelte (500.000 kr) til for at få de ind på matriklen.
Men det lød sgu godt.
Når nu jeg - for sjovt - regner mit pt (digitale) setup sammen:
Sony ES cd-afspiller - 40 kr. i en genbrugsbutik
Luxman CL350/M1600- 0 kr. (jeg byttede mig jo til det med et par DCM Time Window, som jeg havde fået gratis)
Tandberg Studio Monitors - 500 kr. (hos de lokale spejdere)
er jeg jo sluppet noget biligere, uden at lyden er tilsvarende ringere.
Hans fra Artsound spillede (til min positive overraskelse) "rigtige" plader (og ikke kun hi-end plader) og således både numre fra Neil Young's
Harvest og Eric Clapton's
Slowhand. Det havde jeg sgu ikke ventet. Og det lød bedre end jeg havde ventet. Det er jo ikke plader jeg ville sætte på, hvis jeg skulle imponere nogen med mit anlæg.
Jeg har lige spillet de samme Young og Clapton numre på vinyl - via en brugt Shure MeD 95ED, Thorens TD-126 mkII, pro-ject tube box riaa med telefunken ecc83er, Shell "Northport" SE amp og Jealvox Sound Monitors - det lyder sgu også godt. Måske ikke som et 750.000 kr-anlæg. men dog som mere end de 1.000-2.000 kr jeg har investeret i dette setup.
Men det lød altså godt hos Artsound!
PQR.