Skalasnor tur retur itu

Alt om GDS

Skalasnor tur retur itu

Indlægaf exlærer » tirs 16. dec 2014 15:40

Så indtraf det jeg altid har prøvet undgå... en sprungen skalasnor på min Tandberg TR2200 receiver. Jeg har ikke prøvet at samle sådan noget før så hvordan gør man? Kan nogen hjælpe? På forhånd tak
Mvh
Johan
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Lokalitet: Ribe

Re: Skalasnor tur retur itu

Indlægaf møffe » tirs 16. dec 2014 20:07

Hæ-hæ... Lærlinge-arbejde. :Skor: Man tegner meget omhyggeligt op hvordan snorens forløb er, helst med afstemningen drejet ud i ene yderposition. F.eks i lav ende af skala, knap drejet ud til venstre og drejekondensator inddrejet. Eller kikker i servicemanual. Hvis dette ikke er muligt så lad det stå. og tegn op. Når du har en tegning man er i stand til at føre ny skalasnor efter, afmonteres den gamle helt, og måles op, så man har en præcis længde at gå efter (inc. lykker/øjer) når ny skal monteres.
Samling af eksisterende snor er som regel kun mulig hvis den er sprunget i en af enderene...

Hvis et eller andet går galt, vil du få en radio hvor viseren går modsat af ondrejningsretningen på skalaknappen, eller afstemmer modsat af slalavisning. Så er det en ommer.. Gnæk-gnæk...

møffe
møffe

Indlægaf Tante Berg » ons 17. dec 2014 10:10

Det er desværre ikke muligt for mig at smide et billede af processen her. Det er for langhåret. Men jeg har selv skiftet en skalasnor på min mors TR220, og det var ikke så svært :thumbsup: Jeg kiggede på side 4 i vedhæftede servicemanual:

http://sportsbil.com/tandberg/tr-220-sm.pdf

Snoren købte jeg her: http://elektronik-lavpris.dk/p117340/SKALASNOR_2_Scale_Wire_textile,_1_meter_brun/ Jeg købte tre meter, da der skulle være lidt at give af, nu da det var min debut :ide:

Det kan du sagtens klare. Go' fornøjelse :cool1:
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf MaxJ » ons 17. dec 2014 11:16

DET var dyrt. Her er et billigere alternativ.

https://www.tubesandmore.com/search/node/dial
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Tante Berg » ons 17. dec 2014 12:04

Kom igen, Max. Du linker til en skalasnor hvor prisen er pr fod(ca 3 fod på en meter). Spørgsmålet gik vist heller ikke på hvor klodens billigste skalasnor kunne købes, men HVORDAN man gør. Så deeeet.... :Skor:
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet

Indlægaf MaxJ » ons 17. dec 2014 12:09

Tante Berg skrev:Kom igen, Max. Du linker til en skalasnor hvor prisen er pr fod(ca 3 fod på en meter). Spørgsmålet gik vist heller ikke på hvor klodens billigste skalasnor kunne købes, men HVORDAN man gør. Så deeeet.... :Skor:

Det er små 18 Kr. pr. meter og du linker til 50 Kr. pr. meter hvor er det jeg regner galt.?

Men du har ret, det drejer sig jo om at få den ski** snor sat på. :-)
Brugeravatar
MaxJ

Indlægaf Tante Berg » ons 17. dec 2014 12:13

Puds brillerne,Max. Aller øverst står der 20 kr pr meter(der er ikke noget billede af snoren). Du kigger på en skalasnor i stål. Over and out.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet

Indlægaf MaxJ » ons 17. dec 2014 14:26

Du har sgu ret, din snor er kun 2 kr dyrere. Sorry. :-)
Brugeravatar
MaxJ

Indlægaf Tante Berg » ons 17. dec 2014 14:41

Max, for dælen da. Du sidder og pindehugger i priser og virker mest af alt som om du bare vil diskutere?

Hvad med at hjælpe 'exlærer' med det han spørger om? Det var sådan set derfor at jeg selv smed mit indlæg her med relevante links.

Køb du bare ind fra udlandet. Dollarkursen som du læser er ikke den du afregner med. Og det går lynhurtigt fra udlandet. Not! Og du har 'sparet' to kroner. Det er altså skarpt, det der :cool1:
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet

Indlægaf MaxJ » ons 17. dec 2014 14:51

Jeg kunne nok bedst hjælpe ved at montere snoren for han men der er lidt langt til Ribe så der er nok andre der er nærmere til det.

Skrev du for resten ikke over and out.
Brugeravatar
MaxJ

Indlægaf ST-lab » ons 17. dec 2014 17:38

En enkelt grundregel: Når drejekondensatoren (persillehakkeren) er helt inddrejet eller klemt sammen om du vil, tunes der til laveste frekvens. Et andet hint: Sæt skalanålen på som det allersidste.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab

Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Indlægaf exlærer » ons 17. dec 2014 19:05

Hej Møffe,Tante Berg, MaxJ og ST-lab.
Tak for de mange og gode indlæg. Nu vil jeg prøve at følge rådene og linksne . Har været så heldig at undgå det ind til nu og kunne nøjes med det man satte mester til. Håber på at jeg fortsat kan trække på jeres ekspertise. Endnu en gang tak for hjælpen - så jeg kan genoplive Tandbergen.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Lokalitet: Ribe

Tilbage til Gør-det-selv-vintage