Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Rør i alle afskygninger

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf MaxJ » ons 31. dec 2014 13:06

Lytter med.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf TMFH » ons 31. dec 2014 14:48

Så kører luxkitten på UL... :)

Kan jeg gå ud fra, at kt66, kt77 og de andre rør tidligere omtalt i tråden også kan køre på UL?
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Indlægaf Tube mania » ons 31. dec 2014 14:55

Ja...KT77 er særlig egnet. Hvad synes du?
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf TMFH » ons 31. dec 2014 15:38

Tube mania skrev:Ja...KT77 er særlig egnet. Hvad synes du?

Det er jo altid svært at vide, hvad der er indbildning med lyd...men jeg synes nok, at der er mere overskud og nok også, måske deraf, mere bund...det lyder godt.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH

Indlægaf Tube mania » ons 31. dec 2014 15:45

Ja...vi må jo huske på at en effekt-fordobling kun betyder 3db forskel...ikke meget. Men i betragtning af hvad mange mennesker påstår at kunne høre mener jeg dog at dette burde gøre en 'forskel'. Jeg har lavet forsøg med *The Final Amp* triode / UL (ikke min egen), men blev bedt om at lave den til UL igen...den kom til at savne dynamik...hvilket den normalt har i rigt mål.

Der er nok også en grund til at alle Dynaco's klassiske konstruktioner og Marantz 8B + mange andre er Ultra Liniært koblede.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf spuncut » ons 31. dec 2014 16:22

Jeg anvender en digital equalizer i mit main-setup og der ligger jeg og roder i 0,5-1,2db, så jeg sku' da mene at 3db er rigtigt meget.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf TMFH » ons 31. dec 2014 16:23

Tube mania skrev:Ja...vi må jo huske på at en effekt-fordobling kun betyder 3db forskel...ikke meget. Men i betragtning af hvad mange mennesker påstår at kunne høre mener jeg dog at dette burde gøre en 'forskel'. Jeg har lavet forsøg med *The Final Amp* triode / UL (ikke min egen), men blev bedt om at lave den til UL igen...den kom til at savne dynamik...hvilket den normalt har i rigt mål.

Der er nok også en grund til at alle Dynaco's klassiske konstruktioner og Marantz 8B + mange andre er Ultra Liniært koblede.

"The Final Amp" ...sq38? ...eller er det din diy?
Jeg tror faktisk, at jeg synes min luxkit nu i UL ligger tættere på min sq38fd's lydbillede..., men jeg har dem desværre ikke opstillet sådan lige nu, at jeg kan stille om og lytte...

Jeg husker det som om du priste kt66 højere end kt77 i din rør-teknik tråd...men det var måske ikke i UL-kobling?
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH

Indlægaf Tube mania » ons 31. dec 2014 16:27

Det kommer anpå hvilken betragtning...der var fordele og ulemper ved begge. Jeg tror nok Jan senere blev meget begejstret for KT77, men de indlæg er vist forsvundet.

The Final Amp er min egen konstruktion...jeg har ikke lavet forsøg med SQ38'eren.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf his067 » ons 31. dec 2014 16:34

Tube mania skrev:The Final Amp er min egen konstruktion...jeg har ikke lavet forsøg med SQ38'eren.

Har du skrevet noget om den nogensteder? Jeg synes jeg kan huske noget, men faldt det for kniven ved 'The Big Black-out'?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Tube mania » ons 31. dec 2014 16:36

Jeg har nu og da skrevet noget den...skal se om jeg kan finde det.-

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf his067 » ons 31. dec 2014 18:14

:thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf rørglad » ons 31. dec 2014 18:27

TMFH skrev:
Tube mania skrev:Det siges at UL kan være lidt hårdt for skærm-gitrene, men jeg har nu ikke oplevet problemer. Modstanden kan begrænse strømmen i dem og det er ikke unormalt at gøre sådan. Når du får lejlighed til det kan/må du godt skifte den ud med 47ohm, men de 100ohm er fint til at starte med. De virker også som en slags sikring i tilfælde af selvsving. Ledningen beskaffenhed er uden betydning...brug hvad du har.

Så altså 47ohm samme sted som 100ohms sidder nu mellem pin 3 og 4, og så ledninger fra de enkelte rørs pin 4 til deres respektive UL-ben og så er den i vinkel? Vil bias og volt ændre sig markant? :)

Ikke for at lægge mig ud med ekspertisen, men jeg ser ingen grund til at skifte fra 100 til 47 Ohm. Spændingsfaldet over modstanden vil bevirke at DC spændingen bliver en anelse lavere på G2 ligesom AC modkoblingen. Ingen AC modkobling overhovedet svarer til pentode-drift, og det virker jo også fint (større max power men smallere båndbrede)
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf Tube mania » tors 1. jan 2015 02:07

Jaa, men vi snakker pludselig ikke DC mere...selvom G2 også får DC ved 0 signal så er det ikke det der er interessant. Kun AC er interessant og pludslig har vi færre volt at gøre godt med under udstyring. Næsten kun halvdelen når anoden svinger mod 0 (fuld udstyring) så er der kun et par hundrede volt tilbage til G2...da er det at det kan være gavnligt at køre med mindre modstande eller udelade dem for at udnytte 'accelerations effekten' af G2. Resultatet bliver dybere udstyring og liniariseing af dette trin...derfor skal G2 have lov at trække strøm.

Når man kører triodekobling er det dette tab som er voldsomt og æder halvdelen af effekten. Hvis vi kører ren pentode kobling får G2 spænding direkte fra PSU via en modstand ..så er rør-tabet også minimalt, men forvrængnigen voldsom ligesom indre modstand er umådelig høj og udgangs-impedansen + forvrængning kan kun minimeres med kraftig global modkobling. Det er slet ikke min livret ;)

Og nu sætter jeg trumf på...

Helt ærligt...rør er nogen muskel-svage tingester og alt hvad jeg gør med effekt forstærkere handler om at minimere følgende:
Udgangs-impedans
Forvrængning
Global modkobling

Maximere følgende:
Udgangseffekt
Strøm
Impuls-villighed

Til trods for at en del af disse ønsker strider mod hinanden kan man ved at sætte ind de rigtige steder og anvende rette konfiguration komme fantastisk langt.

På den måde får jeg mine ønsker om dynamik, impedans-tolerence, nærværende lyd, hul igennem følelse opfyldt.

Godt nytår

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf TMFH » tors 1. jan 2015 14:53

Lige et stemingsbillede af den omtalte luxkit, nu i UL
Godt nytår! :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH

Indlægaf Tube mania » tors 1. jan 2015 23:03

Du er heldig du har sådan en fin forstærker...den ses ikke ofte nu om dage. Man kan også ane der er liv i skærm-gitrene.

.
Brugeravatar
Tube mania

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej