Ten most influential loudspeaker designs

Rosinen i pølseenden

Ten most influential loudspeaker designs

Indlægaf KlausM » lør 10. jan 2015 11:19

Man kan være enig eller enig eller uenig, men en spændende artikel om højttalere:

http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/most-influential-speakers

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Ten most influential loudspeaker designs

Indlægaf NikonSP » lør 10. jan 2015 11:48

Fantastisk spændende artikel om nogle skelsættende produkter!!

Specielt hæftede jeg mig ved en del af teksten i afsnittet med JBL L-100. Ikke så meget om selve højttaleren, men om den tid, hvor det hele foregik, - i 70'erne. Fænomenal beskrivelse af tiden og specielt hvor lidt ungdommen havde at give sig til i fritiden:

But first, younger readers need to keep in mind that in the 1970s, the biggest demographic group of the post-WWII era—the Baby Boomers—was going to college in droves. They were going to lots of concerts. They were buying lots of records. Also keep in mind that in the 1970s there were none of these things to occupy the typical 19-year old college kid’s time and attention:

No Internet, Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr, Pinterest or Shutterfly. No Smartphones. No texting. No iPod, iTunes, tablets or notebooks. No DVR. Heck, there weren’t even any Walkmans or Discmans. In the early 1970s there weren’t even any boomboxes! What’s a 19-year old to do?

They bought stereo. Lots and lots of stereo. In big college cities like Boston there were audio stores on virtually every other corner, or so it seemed. And they all did great business, they all had their particular marketing/merchandising strategy, they all flourished. Kids argued about speakers while having dinner in the dorm cafeteria. Stereo was king, and except for a few other popular college-aged activities, buying and listening to stereo equipment was just about the most important leisure-time activity there was.

Ikke underligt, at der var en hifi-butik på næsten hvert gadehjørne, som der står et andet sted i artiklen og at radiobranchen også i Danmark i samme periode havde kronede dage.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf vinyl » lør 10. jan 2015 12:20

Spændende artikel, men meget US orienteret, mon ikke Quad 57 burde være mellem de 10 epokegørende designs?
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf hmt » lør 10. jan 2015 12:42

2 gange Bose synes også forkert. 901 måske fordi designet var radikalt, men satelitsystemet mener jeg ikke hører til på listen.

TAS har også en liste over de 12 mest banebrydende designs, som måske nok rammer mere præcist?
http://www.theabsolutesound.com/articles/the-12-most-significant-loudspeakers-of-all-time/

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf Gottschalck » lør 10. jan 2015 13:07

ja KLH model Five husker jeg som virkelig gode. De spillede engang til et rørtræf i Århus og overraskede ret mange, som jeg husker det. Der var vist en anden bruger herinde som overtog dem efter mig.
Ellers meget sjov artikel. Det med Bose er jeg heller ikke helt enig i. Specielt satellit modellen som er det rene LO..
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf spuncut » lør 10. jan 2015 15:01

"We’re talking about influence here, not personal sound preference...."
I og med at der produceret og solgt myriader af lignende 2.1-plasticsystemer, ikke mindst til computerbrug, så er den vel god nok.
Alan Hill’s plasma tweeter har til gengæld ikke haft den store indflydelse på markedet.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf KlausM » lør 10. jan 2015 15:33

NikonSP skrev:Specielt hæftede jeg mig ved en del af teksten i afsnittet med JBL L-100. Ikke så meget om selve højttaleren, men om den tid, hvor det hele foregik, - i 70'erne. Fænomenal beskrivelse af tiden og specielt hvor lidt ungdommen havde at give sig til i fritiden

Ja det var også et af de afsnit, jeg læste med størst fornøjelse, og det der egentligt triggede mig til at linke til artiklen her på forum.

Mht inklusionen af "Bose Acoustimass AM-5" på listen, så husk at artiklen, som Henning/Spuncut allerede har refereret til, hedder "The Top-Ten, Most-Influential Speakers of the Last 50 Years", ikke de bedste. Her er Steve's kommentar til netop det, at han har inkluderet Bose satellit systemerne i artiklen, sakset fra et andet forum:

"The Bose AM-5 Acoustimass was listed as no. 3 in the article for influence and for good reason. I think the section on the reasons for the AM-5's influence--not to be confused with its controversial performance--is well laid out. The AM-5 inspired an entirely new category of home speaker, the sub-sat system, and made home theater far easier to accept in a real living room compared to five large wooden boxes. The speaker business has never been the same since the Bose AM-5's debut, so its influence may be about the most dramatic of all.

Remember, "influence" doesn't mean great-sounding or your favorite speaker from an engineering/design standpoint. The article deals with influence and I think it makes its case.

Steve F."

og yderligere sekunderet af et andet interessant indlæg fra Roy Champagne:

"I couldn't agree more with your post, Steve. Coincidentally, I recently spoke to a former manager of a large and popular local audio store of the 70's and 80's. He told me that the introduction of "Bose's cube/subwoofer system" was the single biggest event in speaker retailing in his day. He said everything changed at that point as sales of conventional box speakers went south rather quickly as satellite/subwoofer systems began flooding the market. That's "influence".

Roy"

Det afspejler da meget godt hvad der også skete på det danske marked; det var døden for det, de fleste af os forstår ved en rigtig højttaler. :'(

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM søn 11. jan 2015 00:00, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Ehapa » lør 10. jan 2015 19:15

Jeg vil også sige at Quad 57 mangler, og Ls3/5a, men har set andre "best 10" hvor de er med, Bose???..L100..hmm
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf vericon » lør 10. jan 2015 19:27

Hej
Beveridge anser man så ikke for at være en "taler" - eller Wa ???

http://www.bevaudio.com/products.html

Mvh,.
HJ
Brugeravatar
vericon

Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Indlægaf Tante Berg » lør 10. jan 2015 19:29

Mine to cents. Jeg har aldrig hørt 'dårligere' højttalere i mit liv, end JBL L-100. Hvis jeg husker korrekt, så blev de spillet på en 140 Watt Sansui reciever. Mega-dårlig lyd, og et sløjt match.
Jeg synes jo at Tandberg TML3005 mangler. Det er en højttaler der, til trods for de 65 liters kabinet, ikke gør meget væsen af sig. Men tag frontstofferne af og luk lågen op. Voila! Så har man en kæmpe baffel, et syn for guder, og lyd i verdensklasse :thumbsup: De var kloge hos Tandberg dengang :thumbsup:
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf NikonSP » lør 10. jan 2015 21:07

Hold venligst lige fast i, hvad denne Top 10 artikel går ud på:

'here are my top 10 picks for the most influential speakers in the Consumer American hi-fi market over the last 50 years.'

Som der står skrevet i artiklen, handler det udelukkende om, hvad der er foregået i Amerika og artiklen forholder sig for såvidt ikke til, hvordan de enkelte højttalere i listen lyder eller ikke lyder. Artiklen har altså intet at gøre med, om højttalerne i listen LYDER godt eller dårligt.

Der står også i oplægget til artiklen, at for at en europæisk højttaler skulle kunne komme med i listen, så skulle den have haft indflydelse på, hvor det amerikanske hi-fi marked bevægede sig hen i den periode. Og så meget indflydelse, at den var iblandt de 10 mest indflydelsesrige højttalere, som listen altså omfatter.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf jan_stevns » lør 10. jan 2015 22:00

Det er lidt underligt at den ufatteligt godt sælgende Dynaco A25 ikke med i teksten - den var jo med til at sætte norm
jan_stevns

Indlægaf Hackenberg » lør 10. jan 2015 22:19

Hvem har bud på de ti bedste DANSKE højttalere?
Scandyna A25, Dali 7, Dali Grand Diva, Beovox C/CX 100, Beovox S 45, Højttaler +1, Dynaudio Ultima, System Audio SA2K, F-3 Lyd Satellit, Jamo ?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf bjerager » lør 10. jan 2015 22:23

Ti bedste eller ti mest indflydelsesrige danske højtalere? Selv om jeg har haft et par Dali 7 og de bestemt imponerede og solgte helt vildt godt, så var både dali 18 og 40 da bedre højtalere.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf his067 » lør 10. jan 2015 23:06

Ti Bedste? Jeg ved sgu ikke rigtigt, men her er en liste over nogle som jeg kender:
Beovox 5700 med Celestion og Philips enheder: en fantastisk musikalsk højtaler som formidler Musik med stort M, men som mangler opløsning.
F3 Satellit (der er jo i virkeligheden to modeller: en med Focal 5N402DB og en med Focal 5N412DB (den sidste med støbt chassis). En god all-round højtaler med masser af dynamik og detaljer
Audiovector M3 Sig (med AVEX). Jeg havde sådan et sæt, med tre Radford STA rørforstærkere). De lød som altid med Oles designs mægtigt godt, men sikken et has jeg havde med de tre Radfords. De gik konstant i ged og de tog en masse plads under sofaen: og da man ikke kunne se dem, kunne man heller ikke se når katoden glødede rødt og lystigt. Den slags fandt man først ud af når forstærkeren begyndte at lugte brændt. Men når det virkede lød det fremragende---let-flydende og musikalsk.
Jeg havde også engang et sæt AT model 2, men jeg kan simpelthen ikke huske hvordan de lød. De var forede med blygummi og vejede som et ondt år.
Og så var der min første højtaler: High Fidelitys gulvhorn med New Golden Eight. Igen, dem husker jeg ikke særligt godt: jeg brugte først en Beomaster 900 med dem, men byttede med min mors TO-R S15 som bare lød fantastisk godt, især efter at jeg skiftede kondensatoren i strømforsyningen.

Hm, men det er vist mere en personlig liste med alle mine højtalere (minus gulvhornet med Lowther PM2 Mk1 (med sølvsvingspole) og et sæt SuperAce horn, som jo forøvrigt kom fra High Fidelity og havde Parellel-klassekammeraten Jeppe Reipurts søster på omslaget...Men det er så an anden historie)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Højttalere