"Blot" at skifte rør kan sandelig godt være noget, som kræver, at man er lidt over det , netop da man ikke ved, om de rør, man sætter i , er defekte. Det kan være, at ét rør trækker alt for megen strøm og belaster noget andet -
Derfor er det altid godt, hvis man komme afsted med det, at teste rørene eller følge med et estimeret strømforbrug på vej op mod den normerede spænding. Nu er det jo også en anden rørtype, end den, som forstærkeren oprindeligt er bygget op om -
Jeg havde en guitarforstærker på rør, som jeg ville sætte nye rør i for længe siden. (KT88) - og jeg satte 2 rør i, som jeg på god tester havde testet "fejlfrie" og friske. Spændingerne på testeren svarede dog ikke helt til de spændinger, som røret udsattes for i forstærkeren. Da først rørene blev sat i forstærkeren, var det pludselig en helt anden musik - skal jeg love for. Begge KT88'ere "redplatede"

- det ene kraftigere end det andet. Jeg opdagede det heldigvis med det samme, men jeg ville ikke længere bruge rørene, jeg kasserede dem.
Jeg havde en større beholdning af KT88 og satte dem alle i forstærkeren og målte deres samlede strømtræk over en modstand mellem katode og stel - regnede ud - og fandt et fint sæt, som trak det samme - og inden for tolerencerne. De redplatede ikke. Dette gjorde jeg med alle KT88'erne, så jeg nu ved, hvad de , alt andet lige, vil trække, når jeg kaster nye fra beholdningen i den forstærker.
Jeg kørte op på variotrafo med A-meter ved hvert skift. Det ville jeg altid gøre ved skift af slutrør.
En god variotrafo kan fx være en B&O RT-10 el. RT 12 - Det er en velkendt - professionel og stabil (skille)variotrafo, som kan køre i en menneskealder, hvis man passer godt på den. men der findes mange andre ligeså.
Du kan evt kigge lidt på brugtgrej.dk - på brugtsiderne, der er der ofte en til salg. Prisen på sådan én varierer lidt mellem 1000 - 1500 kr for et pæt eksemplar. En pris, som kan være givet godt ud - og som kan spare én for mange andre økonomiske ærgelser.
Vh
Freddy