Verdens mindste vintage hifi-højttalere?

Rosinen i pølseenden

Verdens mindste vintage hifi-højttalere?

Indlægaf pqrannes » ons 21. jan 2015 22:09

Dagens genbrugsrunde bragte mig et par Technics SB-30 højttalere:

Billede

De er fine, har (plastic?)finerkabinetter med god finish og metalkant fortil og ok frontstof. De er envejs, af gode grunde - de er bittesmå:

Billede

Jeg er klar til at slutte dem til og er i sagens natur spændt på, hvordan de lyder. Technics SB-højttalerserie indeholder jo mægtige kæmper som disse SB-7000:

Billede

og altså også bitte-bitte højttalere som de, jeg fandt i dag.

Måske har vi her verdens mindst vintage hifihøjttalere?

Måske vi skulle lave et shoot out med mikrohifihøjttalere (Beovox CX50 er for store her!) på træffet i marts?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Verdens mindste vintage hifi-højttalere?

Indlægaf his067 » ons 21. jan 2015 22:27

jeg har et par Genexxa LX5 med Linnaum tweeter i aluminiumskabinet som jeg kan tage med bag i bilen når jeg kommer til træf. 4 ½" woofer!

Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf pqrannes » ons 21. jan 2015 22:34

his067 skrev:jeg har et par Genexxa LX5 med Linnaum tweeter i aluminiumskabinet som jeg kan tage med bag i bilen når jeg kommer til træf. 4 ½" woofer!

Billede

De ser "store" ud. Og værre endnu: er de vintage?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Gottschalck » ons 21. jan 2015 22:59

Jeg har mine Goodmans Maxim og de er små. Dem har i vist hørt.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf pqrannes » ons 21. jan 2015 23:12

Gottschalck skrev:Jeg har mine Goodmans Maxim og de er små. Dem har i vist hørt.
Hilsen Jesper

De er fine, de Goodmans Maxim, men de er jo kæmpestore: 26,5 cm høje og 18 cm dybe. Tst, tst.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf his067 » ons 21. jan 2015 23:36

pqrannes skrev:
his067 skrev:jeg har et par Genexxa LX5 med Linnaum tweeter i aluminiumskabinet som jeg kan tage med bag i bilen når jeg kommer til træf. 4 ½" woofer!

Billede

De ser "store" ud. Og værre endnu: er de vintage?

PQR

Paul W. Paddock patent 1991.US 5249237 A

Så de sidder lige på grænsen.

Men de er ganske små:
Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Captain Phoenix » ons 21. jan 2015 23:53

I min tid i min fars radioforretning havde vi nogle "højttalere", der bestod af en magnet med svingspole - men i stedet for membranen var der en 5 x 5 cm metalplade, som kunne skrues/limes på noget andet, som så transmitterede lyden.
I en periode var de limet på indersiden af butikkens store udstillingsruder - og formåede faktisk af spille musik for de forbipasserende udenfor åbningstiden.
Hifi var det vel ikke... men vintage - og småt (ca. 5 x 5 x 5 cm).

PS: Signalkilden var for resten en Philips kassette-afspiller med "karrusel": Den skød det færdigspillede kassettebånd ud af afspille-brøndens ene side. Her gled det ind i en karrusel/skinne-mekanisme som førte det rundt og op, så det dumpede ned i afspillebrønden igen (klar til at spille den anden side). Der var 5-8 bånd i loopet - de skubbede hinanden frem i karrusellen, så det varede et godt stykke tid inden den samme båndside blev spillet igen.
Sjov konstruktion - ret typisk Philips, der fik mange gode idéer, men ofte lidt pudsigt udført.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf ST-lab » tors 22. jan 2015 13:16

Jeg har et par ældre JVC full-range højttalere der måler 15 x 8 x 8, men det er næppe hifi. Kan det passe at de andre nævnte er det?

Sorry for lettere OT:

Phoenix, du rørte lige op i en gammel gryde her - Expert butikkerne jeg var knyttet til benyttede også disse transducer speakers til at sende TV-lyd til folk der kiggede vinduer. I det ene tilfælde var de bygget ind i selve Expert-skiltet. http://www.waterprooftv.co.uk/Transducer_speakers.html

Og Philips kassettekarroussellerne var en hyppig gæst på værkstedet. Ikke fordi de var specielt dårlige, men de stod oftest i et værtshusmiljø og kværnede uafbrudt. Så tonehoveder og trykruller var altid på lager, ligesom de lange fjedre og skalasnoren der trak kassetterne rundt.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab

Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Indlægaf vericon » tors 5. feb 2015 22:15

Hej
lidt prøjserkram fra Tefelunken -
Måler: h.: 20,5 cm. b.: 17 cm. d.: 9,5 cm-
Selvfølgelig full- range - Ø: 12,0 cm.-
tefelunken full.jpg

Piller ikke ud - skruerne er lakforseglede -
Barnet hedder:
tefelunken rear.JPG

Venlig hilsen
HJ
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon

Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Indlægaf r-l-b » fre 6. feb 2015 02:00

Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Tilbage til Højttalere