Så røg min Pioneer SA-8500 mk1 på værksted

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Så røg min Pioneer SA-8500 mk1 på værksted

Indlægaf beodude » tirs 10. mar 2015 14:05

Det var godt nok surt at starte dagen, med at tænde for noget musik. Og så lød den ene højtaler ad h til.
Mens jeg byttede kabler rundt, for at finde ud af hvor problemet var kom der mindre og mindre lyd fra den ene højtaler. Fandt til sidst ud af det det var højre højtaler A udgang der var blevet dårlig. Ret underligt, for der var absolut intet for et par dage siden.
Men når jeg ikke bruger anlægget, så tager jeg også stikket helt ud af stikkontakten. For at spare lidt på strømmen.
Kan det medvirke til den slags?
Hvad kan sådan en reparation koste? har bedt om service og rensning, nu når den alligevel skal laves.
beodude

Re: Så røg min Pioneer SA-8500 mk1 på værksted

Indlægaf MaxJ » tirs 10. mar 2015 14:47

Har du prøvet at motionere div. kontakter og omskiftere.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf beodude » tirs 10. mar 2015 15:18

Ja. det gjorde ingen forskel. Der kom næsten ingen lyd til sidst. Det lugtede forresten osse en lille bitte smule. Lidt som hvis den havde kørt i lang tid og var varm.
beodude

Indlægaf spuncut » tirs 10. mar 2015 15:25

Hej Beodude
Når nu du siger service ????
Gennemgribende rensning : 2 timer
Evt. fejlfinding : ?
Bestilling af komponenter : 1 time
Udskiftning af lytter, støjende transistorer, kølepasta m.m. : 3 timer
Justering og afprøvning : 2 timer
Forburgsmaterialer : 50,-
Komponenter : ca. 300,-
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf beodude » tirs 10. mar 2015 15:54

Ja altså rensning og så at de lige tjekker resten af forstærkeren for eventuelle fejl. Den skulle jo gerne virke 20-30 år mere. Eller gerne længere :)
beodude

Indlægaf cdp » tirs 10. mar 2015 16:00

Hej..
- er din forstærker fjernbetjent eller med relæstart??
undrer mig lidt over det med at spare strøm, måske er det bare mig der ikke kender modellen.. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf KAAG » tirs 10. mar 2015 16:14

Får du et tilbud på en evt. reparation/rensning før de går igang. Det ku jo godt blive en dyr omgang, 2000 kr eller mere.!
Og det er så spørgsmålet om den er det værd.
vh
Kim
KAAG

Lokalitet: Vojens

Indlægaf beodude » tirs 10. mar 2015 16:33

Tager normalt strømmen fra når det ikke bliver brugt. Så bruger det jo ikke strøm ved at være tilsluttet.
Ingen fjernbetjeninger :) Relæstart ved jeg så intet om. De fleste ting bruger jo lidt strøm når de bare står standby. Ved så ikke hvor lidt eller meget min forstærker bruger når tænd/sluk pinden er på off.

Ja de kommer med et bud på hvad det vil koste. Så jeg derfra bestemmer om jeg vil have det gjort eller ej.
Jeg vil da mene at den er det værd. Fik den ret billigt i forhold til hvad de modeller normalt sælges for. Og synes da den lyder fantastisk. Ellers havde jeg bare smidt den ud. Tror ikke du finder ret mange sa-8500 forstærkere i dag, uden en eneste ridse i frontpladen :)
beodude

Indlægaf Fredmarantz » tirs 10. mar 2015 16:52

Den med stikket ud af væggen er ligegyldig. Der er ikke noget strømforbrug, når den er slukket på den dertil indrettede afbryder.

Den bør serviceres - det er et godt apparat og en flot klassisk Pioneer af de bedre. :thumbsup:

Nogle gange koster det at omgive sig med vintagegrej - Hvad man ofte ikke betaler i anskaffelsen (genbrugs - loppe mv.- billige køb - gaver mv..) skal man betale i service, hvis man ikke selv er god til det.

Gør man så ikke det, hvad så?.... ryger den ud :QQS:? - eller må man selv give den væk til én, som så vil (eller kan betale ?)

Tough decision

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf spuncut » tirs 10. mar 2015 20:05

Service er en ting, renovering noget andet. Det er nok ikke så dyrt at få den i luften igen, et par nye transer, justering og lidt pift med en gang kontaktspray. Om det får den til at holde yderligere 20 år er tvivlsomt. Jeg er selv særdeles forelsket i denne Pioneer-serie, selvom jeg foretrækker MKII-udgaverne, men skal den ha' den "store" tur er der meget tidskrævende pillearbejde som kan løbe gevaldigt op hvis der skal betales værkstedstimer. "Smide ud" og vintage Pioneer i samme sætning er for mig ikke en mulig kombination.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf beodude » tirs 10. mar 2015 21:08

Så forstår du godt jeg hellere vil have et værksted til at se på forstærkeren, end bare at smide den ud:)
Mine færdigheder med en loddekolbe er en kedelig og kort historie. Så jeg vil foretrækker en uddannet fagmand til at pille under låget på forstærkeren :)
beodude

Indlægaf beodude » ons 1. apr 2015 15:27

Yes så er min skat endelig kommet hjem til mig igen, efter at have undværet den i hele 21 dage.
De kunne ikke finde noget galt, så rensede den bare og testede den grundigt. Så jeg slap med en 500kr for denne omgang
Så det bliver spændende at høre om problemet er løst, når jeg lige får den sat til igen :)
beodude

Indlægaf beodude » tors 2. apr 2015 13:35

Skønt at den virker igen. Men fjolset der har arbejdet på forstærkeren har desværre lavet en ridse og et hak i frontpladen. Selvom der var skrevet i de medfølgende papirer at de skulle være forsigtigt. Når den jo ikke havde nogle skrammer i forvejen. Så servicebroker i hedehusene skal ikke røre ved nogle af mine ting fremover. Har godt nok lyst til at sige de skulle lave en ny frontplade til mig, på deres egen regning, men har ikke lyst til at skulle vente 3 uger igen, eller mere. Og de så gør noget andet galt.
beodude

Tilbage til Vintage transistor-udstyr