Bygge kabinetter selv

Rosinen i pølseenden

Re: Bygge kabinetter selv

Indlægaf Captain Phoenix » lør 7. feb 2015 21:32

Brune ja - men egentlig ganske stilfulde og tidstypiske.
De ser meget flade (ikke så dybe) ud på fotoet.
Hvis de kun er 12-15 cm dybe, så er afstivningen på tværs (mellem siderne) ikke så afgørende.
Til gengæld bliver afstivningen mellem for- og bagplade vigtigere.

Udskiftning af kondensatorer... Godt med hjælpsomme venner.
Men du ku' jo også tilmelde dig vintagtræffet (se i signaturen herunder) og tage de indkøbte kondensatorer med.
Så skal vi nok få skiftet dem - og lært dig selv at gøre det næste gang :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Roky » søn 15. mar 2015 13:35

Et par rundstokke vil hjælpe gevaldigt på basbulder. Bitumen er primært anvendeligt i mellemtoneområdet.
Roky

Lokalitet: Østjylland

Indlægaf acj1980 » søn 15. mar 2015 14:23

Et lille indspark herfra mht kondensatorene, de runde opret stående ændre aldrig værdi andet end indenfor tolerancen, men du burde få dem målt alligevel for en sikkerheds skyld, men regn ikke med at sku skifte dem, de lavede nogle gode serier i de år, samme typer sidder i deres TV apparater fra medio 70erne, jeg har aldrig udskiftet en eneste fra den tid, de passer deres værdier!.

Ellers kan jeg kun tilslutte mig de gode råd om at afstive kasserne bedre, evt montere en pind fra den ene lange side til den anden, det dæmper rigtig meget kabinettet egen resonans, det er desuden ofte set i den slags kabinetter at man har gjort det

venligst

Alex
acj1980

Indlægaf Roky » man 16. mar 2015 21:38

Der er også den sidste udvej du nævner, nemlig nye/andre højttalere. Hvis du kan lide klangen i dem, kan du selvfølgelig godt overveje at afstive kassen yderligere. Men jeg vil ikke mene, at det er besværet værd, at lave helt nye kasser, hvis dit ønske er en radikal bedre lyd. Så kan det bedre svare sig at bygge et helt andet kit.
Roky

Lokalitet: Østjylland

Indlægaf mcs_5 » tirs 17. mar 2015 00:28

acj1980 skrev:Et lille indspark herfra mht kondensatorene, de runde opret stående ændre aldrig værdi andet end indenfor tolerancen, men du burde få dem målt alligevel for en sikkerheds skyld, men regn ikke med at sku skifte dem, de lavede nogle gode serier i de år, samme typer sidder i deres TV apparater fra medio 70erne, jeg har aldrig udskiftet en eneste fra den tid, de passer deres værdier!

Ja, men en dårlig kondensator med korrekt værdi, er stadig en dårlig kondensator. Elektrolytter har aldrig været velegnede til delefiltre...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf acj1980 » tirs 17. mar 2015 01:58

mcs_5 skrev:
acj1980 skrev:Et lille indspark herfra mht kondensatorene, de runde opret stående ændre aldrig værdi andet end indenfor tolerancen, men du burde få dem målt alligevel for en sikkerheds skyld, men regn ikke med at sku skifte dem, de lavede nogle gode serier i de år, samme typer sidder i deres TV apparater fra medio 70erne, jeg har aldrig udskiftet en eneste fra den tid, de passer deres værdier!

Ja, men en dårlig kondensator med korrekt værdi, er stadig en dårlig kondensator. Elektrolytter har aldrig været velegnede til delefiltre...

Mikkel

nøhh.. men det var det man brugte dengang.. ellers havde de nok ikke været til at betale sig fra... jeg mener ikke at kunne høre noget der ligner en skid forskel på om det er den ene eller den anden type kondensator, så jeg ville selv lade dem sidde i, og ikke lade mig styre af den slags medmindre de var skredet i værdi, desuden tror jeg næppe man skal stille sig op imod hvad ingeniørene har vurderet var bedst kontra prisen i sin tid.. vi bygger jo heller ikke coloseum op igen fordi det er halvt styrtet sammen pga. det er 2000år gammelt
acj1980

Indlægaf felsby » tirs 17. mar 2015 09:24

hvis man har en god højtaler med gode enheder, er der bestemt noget at hente ved at skifte seriekondensatorer til diskant og mellemtone. Det er nok det bedste tweak næst efter afstivning. Men det er da ikke et must, hvis de holder værdien, bare en mulighed.
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Indlægaf K_50 » lør 21. mar 2015 23:12

Hov.. Der er da vist forsvundet et par indlæg efter angrebet. Men det ser ud til, at jeg skal ud i noget afstivning og Bitumen. Det kan også blive en fin beskæftigelse at montere, hvis forårsvejret holder, og man kan arbejde udenfor.
Jeg overvejer dog stadig også at købe nogle andre, da der er kommet "hip hurra for skattefar, fordi han er så rar-penge", og tuneren i min receiver er noget så uduelig, så den alligevel skal skiftes - er der måske nogen, som kan sige noget om et sæt Coral CX-7 eller Pioneer HPM-40?

Jeg har så også erfaret, at den slatne porre fortager sig en smule, når bare man spiller højt nok. Det har bare ikke så tit været en mulighed, når man de seneste år har boet på kollegium og nu er en nyuddannet fattigrøv, som lejer en kælder hos sin søster, hvor der er et barn halvdelen af tiden. Men ville det så give mening at gå efter en ny forstærker/receiver med en større udgangseffekt end den Akai AA-1020, jeg har nu, ud fra en formodning om, at noget større ville "tage lidt mere ved" også ved lavere lydstyrker?
K_50

Lokalitet: København S

Indlægaf Tube mania » lør 21. mar 2015 23:20

Hvad er der med tuneren i din receiver?
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere