Overvejer nyt udstyr

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Overvejer nyt udstyr

Indlægaf beodude » tirs 17. mar 2015 16:17

Hejsa. Jeg overvejer lidt at kigge efter pioneer sa-7500, eller jvc ja-s31, eller sansui au-5900 eller luxman l-30, eller tehnics su-3500 forstærker.
Af højtalere tænker jeg lidt hen ad beovox s75 og s45-2, eller b&w dm4 eller, celestion ditton 15 og 33.

Så er her nogen som kan sige om nogle af disse Forstærkere og højtalere ville passe sammen med god lyd og uden at mangle kraft.

På forhånd tak :)
beodude

Re: Overvejer nyt udstyr

Indlægaf spuncut » tirs 17. mar 2015 17:01

Hej beodude
Når nu du siger "god lyd og uden at mangle kraft" hvad har du så lige i tankerne ?
Hvad er du mest til :
* Lille eller ingen rytmegruppe, akustiske instrumenter, focus på sang og stemme-gengivelse.
* Jazz/fusion-trommeslag med præcis, "punchy" og dynamisk gengivelse, større "plugged" orkestersammensætninger.
Kom gerne med musikeksempler samt holdning til hvordan du syns' de skal lyde.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf beodude » tirs 17. mar 2015 17:28

Jeg hører mest rock. ac/dc, led zeppelin osv. Men osse janis joplin, johnny cash, blues brothers, the cranberries, john lee hooker. Og nyere musik. ret blandet, men hovedsageligt det gamle rock og blues. Bassen skal gerne give god præcis bund, men heller ikke så kraftig den overdøver resten. diskanten må godt være tydelig og afslørende.
Med kraft mener jeg at den skal kunne holde liv i højtaleren, så den ikke lyder som en slatten porre. Feks.
jeg havde en beocenter 9300, til at køre med dali 450, det lød ikke af meget. Men med en pioneer sa-8500 bag så var det nærmest en helt anden bedre højtaler at høre på.
beodude

Indlægaf exlærer » tirs 17. mar 2015 20:22

Hej Beodude.
Sjovt nok har du næsten samme musiksmag som mig der mangler dog Jimi Hendrix, Doors og folk samt noget klassisk :-)
Kører selv med forskellige sæt der hver har deres styrker Sansui / Beovoxer, Nikko /Scandyna a25, Sansui /Custom 50, Harman Kardon/Qln(ikke vintage). Nikkoen er nok mest rockende med lidt hård kant, Sansui lidt blødere og autentisk i lyden. H/K er mere bassede. Så det er lidt et spørgsmål om smag og sammensætning.
Håber det hjalp lidt
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Lokalitet: Ribe

Indlægaf beodude » tirs 17. mar 2015 20:57

Har også jmmi hendrix, the doors, bo didley. og del lignende :)
beodude

Indlægaf spuncut » tirs 17. mar 2015 22:07

Dali 450 kan sagtens banke igennem hvis de får noget forstærker der kan levere noget STRØM, en B&O er for slatten, en SA-8500(helst MK2) er bedre, en Nikko Alpha 2 er endnu bedre, en Hafler DH220 så er vi ved at være der, en Threshold Stasis 1 så er der rock og rul.
Tonal balance, som Exlærer er inde på, er da også et parameter, men personligt er det primært at undgå den "slatne porre" som du så rammende udtrykker det, desuden er jeg ikke bange for at bruge en tonekontrol/equalizer eller fifle lidt med delefilteret hvis det skulle være nødvendigt.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf cdp » tirs 17. mar 2015 23:25

Jeg har selv kørt et par s45 med en nad 705 reciever - et ok match med punch, men dog med begrænsninger.
Min søster har mine pensionerede beovox s75 i (gilde) kælderen, som blev trukket af min gl. JVC ja-s 71, til datterens 18 års fødselsdag. Den har magt over det dybe område, og spiller let S 75 ud til bristepunktet.. ;)

Giver spuncut helt ret i, en forstærker kan næsten ikke blive for stor. ( dog vil jeg nødig betale strøm til stor kl.A ) :lol:
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf exlærer » tors 19. mar 2015 17:43

Er lidt nysgerrig Beodude.. hvad valgte du så som nyt gammelt?
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Indlægaf beodude » tors 19. mar 2015 18:33

Har ikke valgt noget endnu. Der er så mange spændende ting. Og nogle er svære at finde :) Lige nu går jeg osse stadig og venter på at høre fra dem der skal lave min nuværende pioneer forstærker. De har haft den i 6 dage nu, og leverede den i butikken for 9 siden. Men har stadig ikke hørt fra dem, hvad det ville koste at lave den. Det lang tid uden ordentlig lyd i hjemmet :)
beodude

Indlægaf exlærer » tors 19. mar 2015 18:40

Ja det er irriterende. Du må spørge en ekstra gang om prisen. Tænk på dem der mener mp3 er sagen eller lyden fra et tv er tilstrækkeligt... Så glæder man sig endnu mere over det man har. Du er velkommen hvis du savner ordenlig lyd så sætter jeg kaffe over.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Indlægaf rørglad » tors 19. mar 2015 20:45

Du skal vælge en HT, som kan give det lydtryk, dynamik og klang, som du efterstræber.
Derefter skal du så bare finde en forstærker, der kan giver HT , det, den har brug for! - HT med stor følsomhed kræver en beskeden effekt, og omvendt kræver en "tung" HT ( lille lukket kabinet) en kraftig forstærker.
Der er en kæmpe forskel på lyden fra forskellige HT og kun en beskeden forskel på forstærkerens lyd.
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf pqrannes » tors 19. mar 2015 23:04

rørglad skrev:...Der er en kæmpe forskel på lyden fra forskellige HT og kun en beskeden forskel på forstærkerens lyd.

Sandt, så sandt.

Det er måske ikke mainstream-viden, men da jeg for mange år siden blev interesseret i vintage hifi og læste op på højttalere og forstærkere var det netop en af de pointer, der dukkede op igen og igen. Nogle turde endda at sige, at alle forstærkere lød ens, noget man egentligt ikke troede på, men som dog vel viser sig at indeholde en form for sandhed.

I fald er det indlysende at højttalere lyder (mere) forskelligt. Start der, eller vær en vintage-tosse - som os andre - og forfølg en tosset ide, hvad enten det handler om forstærkere eller højttalere.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf beodude » tors 19. mar 2015 23:49

Jeg vil nu mene jeg har kunne høre en tydelig forskel når jeg har haft skiftet forstærker, men beholdt højtalerne. Men ja, ved godt højtaleren gør klart den største forskel :)
beodude

Indlægaf spuncut » fre 20. mar 2015 04:08

Enig med PQR, hvis højtaleren holder de 8Ohm i hele frekvensområdet.
MVH spuncut
Brugeravatar
spuncut

Tilbage til Vintage transistor-udstyr