Liv i Lenco?

Analog når det bedst

Liv i Lenco?

Indlægaf exlærer » lør 21. mar 2015 23:21

Har lige efter lang tid fået fat i v stykker til armen i plast fra Sverige. Desværre ville pladetallerkenen på min L78 ikke dreje rundt.Den var helt fastlåst. Efter at den havde fået genoplivning begyndte den at dreje hvilket den så gør alt for langsomt. Så for at høre 33 skal man sætte den op på 45. L78eren bruger også mellemhjulet til at stoppe. Kan det være slidt? Håber nogen hjælpe og sidder inde med løsningen. På forhånd tak
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Lokalitet: Ribe

Re: Liv i Lenco?

Indlægaf spuncut » søn 22. mar 2015 17:28

Er der stadig friktion i centerlejet ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf exlærer » søn 22. mar 2015 17:53

Hej Spuncut
Tak for dit indlæg. Da jeg havde den skilt ad forsøgte jeg at tage pladetallerkenen af for at smøre de bevægelige mekaniske dele.Desværre kunne skruen der holder tallerkenen ikke løsnes. Jeg havde fyldt støvlåget op så tallerkenen og centerleje kunne understøttes da den lå med undersiden opad. Har haft den til at køre i dag og det ser ud som om at den gerne vil op i fart så længe man ikke bruger on/off funktionen som bremser med mellemhjulet. Så stikket skal hives ud hver gang i stedet så kører den bedre...
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Indlægaf exlærer » lør 28. mar 2015 22:50

Så nu kører den 33 ved 78 omdrejninger:-) Så enten er det fjedren eller også er det et slidt mellemhjul
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Indlægaf Kim Christensen » tirs 31. mar 2015 19:15

Kim Christensen

Geografisk sted: København

Indlægaf Ehapa » tirs 31. mar 2015 20:38

Du må kunne få den lille låse skrue af ved lejet evt. med en lille rørtang, har selv gjort det et par gange.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf exlærer » tirs 31. mar 2015 21:25

Tjah er nu kommet til at købe en til...
Har ofte overvejet at melde mig ind i heaven. Er bare mere sikker på Vintagehifi.dk. Så tak for linket Kim.

Har kæmpet meget med skruen som et plomberet med noget grøn lim. Den vil ikke ud eller ind men kun ødelægges i kærven. Så en rørtang kan desværre ikke få fat Ehapa:-) Tak for forslaget.
Senest rettet af exlærer tors 2. apr 2015 18:19, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Indlægaf his067 » tirs 31. mar 2015 21:41

Johan, det lyder skrup-galt. Jeg har aldrig set en Lenco som brugte mellemhjulet til at bremse pladetallerkenen.

Tallerkenen skulle falde af hvis du vender pladespilleren om på hovedet. Hvis det ikke virker, kan du prøve at løfte tallerkenen op så meget, som du kan, og så give centerspindelen et dap med en træsko eller en gummi hammer. Så skulle du kunne løfte tallerkenen op og af. Der er ingen grund til at skille lejet ad.

Hvis L78 er som L75 så sidder der et stykke fjederstål under pladetallerkenen som holdes nede af tænd/sluk knappen (#15 på dette billede). Man kan justre fjederstålet/bremsen ved at løsne de to skruer i stålets anden ende og derefter skyde stålet frem eller tilbage.
Billede.

Man kan justere fjederstålet/bremsen ved at løsne de to skruer i stålets anden ende og derefter skyde stålet frem eller tilbage. Det lyder for mig som om #15 er bukket og holder imod pladetallerkenens kant. Prøv at se om det ikke er der problemet ligger.

PS: der er en fin anvisning på at hvorledes man fjerner pladetallerkenen her: http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=72.0
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Ehapa » tirs 31. mar 2015 22:13

Ja..gør som his067 siger med hensyn til tallerken, lejet er ret sikkert tørt for olie, her er et foto af hvordan jeg har gjort et par gange, tror jeg har skilt 10-12 lejer ad, plomben af maling knækker lidt let af.

Billede
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf exlærer » ons 1. apr 2015 17:26

Hej Frederik og Ehapa . Tak for de informative billeder. Begge mine L85 bremser tallerkenen når tænd knappen skubbes til off. Det har jeg ikke oplevet med min L75. Den "nye" L85 er endnu ikke været skilt ad. Vil lige lege lidt doktor på begge så snart jeg har fået tonarmlage som tysker jeg får det fra kalder det. Melder lige tilbage hvad resultatet bliver. Nu har jeg heldigvis fået en del hjælp at gå efter. Tak, og må I alle få en god påske
Mvh
Johan
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Indlægaf his067 » ons 1. apr 2015 17:40

Hej Johan,

her er et billede af en 'nøgen' L78.
Jeg tør vædde på at problemet er bremsen som sidder lidt anderledes på L78: det er den kobber-farvede dims oppe i hjørnet ved tonearmsbasen. Jeg vil tro at den på en eller anden måde er blevet sat ud af justering/bøjet så den hele tiden holder imod pladetallerkenen.
Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf exlærer » ons 1. apr 2015 18:39

Endnu en gang tak for hjælp Frederik. Det vil jeg kigge efter. Ellers må jeg vente, til du komme forbi igen på brød og kaffe:-)
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Indlægaf his067 » ons 1. apr 2015 19:30

Ja, det kan jo nok tage et par år endnu.... :p
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf exlærer » ons 1. apr 2015 21:00

Argh forhåbentlig ikke:-)
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Tilbage til Grammofoner