Restaurering af SUMO NINE

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Restaurering af SUMO NINE

Indlægaf mba » lør 4. apr 2015 11:27

Hej,

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en SUMO NINE + Electra forforstærker der var sat ud til storskrald af en bekendt

1324642581.jpg

Han har haft sættet fra nyt siden starten af 80'erne men gav op efter utallige reparationer af effektforstærkeren. Først var jeg bekymret for udgangstrinnet som består af meget eksotiske Sanken 2SC1831'ere. Men tilsyneladende er det de mindre kritiske indgangs op-amps LF353, de er godt nok efter sigende special udvalgt til at højere spændinger i det originale design, men mon ikke det kan lade sig gøre med at finde et par der kan klare mosten, eller finde en erstatning der er lige så god. Jeg har købt nogle sæt LF353'ere, OPA2604 og andre samt et par guld 8dip sockets så jeg hurtigt kan skifte mellem forskellige sæt.

Indtil jeg har komponenterne så er jeg begyndt på det kosmetiske. Efter 34 år er der forskellige småting der godt kunne klare en overhaling.

1. Nye skruer - Der mangler nogle stykker som er skiftet med ukurante versioner og nogle er rustne. Hvor skaffer man bedst forskellige maskinskruer i lavt stk. tal. Både sorte og metal, philips og unbrako.

2. Findes der nogen gode måder at rette op på ridser i eloxeret aluminium?

3. Sprøjtemaling af alm. metal kabinet. Jeg tvivler på at et par dåser sort spraymaling fra det lokale byggemarked bliver pænt nok, og jeg er lidt tilbageholdende med at betale mange penge for at få det gjort professionelt. Findes der nogen gode billige alternativer?

Mvh.
Martin
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mba

Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: Aarhus

Re: Restaurering af SUMO NINE

Indlægaf fonnesbek » lør 4. apr 2015 11:45

Skruer kan købes ved birgerahandel.dk stort udvalg og lavt styk antal
fonnesbek

Lokalitet: Randers

Indlægaf Fredmarantz » lør 4. apr 2015 11:56

Ridser - skrammer i aluforplader/eloxerede eller ej - kan ikke fjernes eller dæmpes. Dog har jeg lidt erfaring med, at man alligevel kan "dæmpe" de fineste ridser med en strejf WD40 påført over hele forpladen og herefter lige tørre forpladen med en fnugfri klud. Dette vil forudsætte, at man forinden har vasket forpladen, så den er ordentlig fin. Brug evt. "det blå vinduesrens fra brugsen eller elsewhere - køb den billigste, det hedder ofte "rigtig ren" eller "glasklar" o. lign. Man kan også vaske forpladen - bedst afmonteret i en mild sæbeopløsning a la opvaskemiddel. Test lige enhver opløsning/middel på et "gratis sted" på forpladen - man ved vel aldrig, om beskriftningen holder til det. Jeg har vasket ikke under hundrede forplader med "det blå" vinduesrens og jeg har ikke oplevet beskriftning tage skade på nogen måde - men altså, med følt hånd. Så først vask og tørring - herefter en tynd hinde af WD40 - som selvfølgelig igen lige tørres af igen - der vil altid sidde den rest af det, som gør forpladen fin. Men det fjerner IKKE ridserne eller skrammerne. Du bør ikke forsøge at fjerne dem på andre måder- det bliver det kun værre af.

held og lykke!

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz lør 4. apr 2015 12:01, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » lør 4. apr 2015 12:00

Ad spørgsmål 3:

Du bør opsøge en industrilakerer / autolakerer, som kan sit kram. Fortæl, hvad dine krav er til kvaliteten. Du bør ikke selv forsøge, der bliver sjældent pænt nok. Nu ved jeg ikke, hvor krakilsk du er, men du vil ikke fortryde, at det er lavet af en fagmand, som føler for opgaven. At få malet kabinettet kræver vel også en total adskillelse af apparatet - er det det værd?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Klausen » lør 4. apr 2015 12:11

Her i omegnen kan man få lavet en hel del "orange" både ved en autolakere og et sted hvor de bruger pulverlak.
F.eks 4 stk alu fælge blæst og pulverlakeret 500,- sidst jeg fik det gjort.
Og det er bare iorden når man henter det.
Brugeravatar
Klausen

Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Indlægaf csso » lør 4. apr 2015 21:28

Og et ret fedt sæt i øvrigt !!
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf mba » lør 4. apr 2015 21:44

Tusind tak for svarene, det er guld værd!

@fonnesbek birgerahandel.dk har en del forskelligt men desværre ikke sorte skruer lader det til. Jeg forsøger mig med ebay der er også lidt forskellige muligheder.

@Freddy, det bliver rigtigt fint med wd40 og ja man må nok acceptere lidt brugsspor efter 34 år.

@Freddy/Klausen i har ret, jeg bliver næppe tilfreds med andet end professionel lakering. Og ja det er det værd at splitte dem ad totalt, det har jeg allerede gjort for at fjerne støv osv.

@Casper Ja jeg er ret vild med det industrielle look

Mvh.
Martin
mba

Indlægaf dfms » søn 5. apr 2015 07:33

mba skrev:Jeg er blevet den lykkelige ejer af en SUMO NINE + Electra forforstærker der var sat ud til storskrald af en bekendt

Jeg må sgu komme på de forkerte genbrugspladser :shock: .
Fedt forstærker sæt :thumbsup: .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf niels-ole » søn 5. apr 2015 07:58

dfms skrev:
mba skrev:Jeg er blevet den lykkelige ejer af en SUMO NINE + Electra forforstærker der var sat ud til storskrald af en bekendt

Jeg må sgu komme på de forkerte genbrugspladser :shock: .
Fedt forstærker sæt :thumbsup: .

Jep så Fine Finder jeg Sku heller ikke.
Tror jeg vil til at gøre mere i Dumbster Diving :Skor: :Skor:

Men Fedt Anlæg

/Niels-Ole
Hilsen
Niels-Ole
Sonab OD-11 Sonab OD-5 Cyrus dAD3 Avance Concrete 180, Rauna Njord, Rauna Ymer, David Hafler DH-110 & DH-200 HIFIMAN HE-350 Headphones.
YAQIN MC-100B
Brugeravatar
niels-ole

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Haslev

Indlægaf mba » søn 5. apr 2015 22:34

Jeg er også overordenligt begejstret, men det var heller ikke et tilfældigt fund da det var en bekendt som havde sat det udenfor sammen med noget andet storskrald. Det kunne jeg bare ikke have siddende på mig at der ikke blev gjort et sidste forsøg på at redde det fra jernskrot.

Det havde fået lidt regnvand, men efter et par dage foran radiatoren fik jeg tændt for det i dag og det spiller super fedt på mine jbl l100'ere, næsten 100% amerikaner setup, nu er det kun min Akai AP-007 pladespiller der stikker ud ;-)

Mvh.
Martin
mba

Tilbage til Vintage transistor-udstyr