af his067 » søn 5. apr 2015 00:12
Hej Henrik,
Mine LS3/5a er et sæt 15Ω Rogers fra den gang, de hørte under Swisstone, Så de er produceret imellem 1975-82. Jeg faldt over dem en sen aften, mens jeg kiggede på eBay annoncer: £340! Så jeg tænkte at ligegyldigt, om jeg syntes om dem eller ej, kunne jeg altid sælge dem videre med en god fortjeneste. De billigste LS3/5a, jeg har set (bortset fra dette sæt), kostede £450 med de fleste i prisgruppen £500-£700. Samtidig har konen (som hedder Sarah) bedt om et anlæg i soveværelset, og da jeg havde fundet et Beocenter 9000 for bare 500kr, som jeg skulle hente i Danmark, tænkte jeg, at det ikke kunne gå helt galt.
Jeg købte dem, før jeg tog til træf i Danmark, og de ankom her i Newburgh samme dag, som jeg tog afsted, så Sarah måtte hente dem på posthuset. Jeg forventede mig egenlig ikke det store: der er mange højtalere, som er højt ansete, som jeg selv ikke synes er noget særligt. Selvom jeg var glad for mine Acoustic Energy AE1, faldt de for en sammenligning med Celestion SL6, som så siden faldt for SL600, som jeg har brugt i det sidste års tid, og jeg fandt for en del tid siden et næsten spritnyt sæt SL600s, som jeg faldt over i Danmark, som Helikon venligt havde stående til mig i et halvt års tid. De skulle egentlig have været de permanente højtalere i stuen.
Så da jeg kom hjem, satte jeg Beocenter og LS3/5a i soveværelset og SL600s i stuen. Men SL600s'erne havde stået ubrugte i Danmark i mange år (de er et anmeldereksemplar, så efter anmeldelsen var skrevet, blev de stillet i et hjørne,og jeg tror, det har påvirket dem: de lød lidt flade, da jeg satte dem til, så jeg har haft dem stående til tilspilning ude i kontoret, hvor de har spillet BBC3 24/7 siden jeg kom hjem for et par uger siden. Nu får vi se hvordan de har det når jeg kommer hjem fra påskeferie med familien i Madrid i næste uge.
Men der gik ikke ret lang tid, før LS3/5a kom ind i stuen, for de lyder faktisk så godt, at jeg nu seriøst overvejer hvorvidt Quaderne, som står opmagasinerede ude i mit kontor, ikke skulle sættes til salg.
Men tilbage til lyden af LS3/5a. Det er sørme en særlig højtaler. Den er utroligt fint opløst i mellemtonen og stereoperspektivet er helt på højde med ESL63 og ligesom Quaderne 'forsvinder' de. Tredimensionalteten er i top og på orkesterindspilninger står instrumentgrupperne klart og veldefineret imellem højtalene. Diskanten skal jeg ikke udtale mig om (dertil er min hørelse ikke længere god nok og høreapparaterne har nok også en del at sige i den forbindelse). Bassen er til at leve med, især fordi jeg jo kører med en subwoofer og nu også en digital korrektionsenhed som har renset fint op i den afdeling. Det eneste jeg er lidt bekymret over er effektiviteten (og det var jo også grunden til at jeg begyndte denne tråd). Når jeg har lidt mere forstærkning (jeg har bestilt komponenter: 4 tantal-modstande) får jeg og høre hvordan dynamikken er. Men foreløbigt har jeg ikke noget at udsætte på dem.
Så faktisk har de været en overvældende positiv oplevelse. De ryger nok ikke til salg i fremtiden.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.