Hjælp til DM4 renovering

Alt om GDS

Hjælp til DM4 renovering

Indlægaf niz » tirs 21. apr 2015 21:37

Hej vintage-hoveder. Jeg har fået købt mig et sæt B&W DM4 fra No1 herinde (Tak igen for en meget hyggelig handel!). Sådan så de ud i (delvist) hvidt, før jeg fik dem hjem:

CIMG7574.JPG
CIMG7571.JPG

De spillede, som No1 havde lovet, udmærket, men den let plettede hvide maling de var blevet dækket med en gang i 80erne, gav ikke den ønskede DAF (Daughter Acceptance Factor). Ja, der er stadig børn i denne verden der synes det er helt ok at have optil flere kæmpestore trækasser hjemme der laver lyd. Men så skal de også være i pænt træ. Så jeg gik i gang. Det var tungt arbejde, da den eneste måde jeg kunne få malingen af den tynde finér - uden at at slibe for langt ned - var at skrabe maling og rester af oprindelig finish af, ca en halv millimeter af gangen. Maling og finish havde reageret med hinanden, og var blevet meget hårdt. Jeg endte med at bruge en sløv kirurgkniv og en lille stiv spartel. Jeg forsøgte mig på et tidligt stadium også med diverse opløsningsmidler, men de trak ind i den tørre finér sammen med malingen, så det gik ikke.

Da malingen endelig var skrabet væk, fik de en let omgang halvfint sandpapir, og almindelig teakolie.

20150421_154858.jpg
20150421_163008.jpg

Bagsiden på denne årgang DM4 er sortmalet spånplade (Er der forresten nogen der ved nøjagtigt hvor gamle de her er? Serienummerne er 66199 og 66200), så det blev en omgang ikke-for-grovt sandpapir, og så en ca tyve lag billig (og giftig!) spraymaling fra Røverkøb. Resultatet er dog helt acceptabelt, synes jeg.

20150421_155208.jpg

Men her er udfordringen: Af en eller annen grund har B&W brugt vinyl-"finér" på forkanterne. Det har nok ikke været nemt at se da de var nye, og havde samme finish over det hele, men nu, efter år med sollys og overmaling, har vinylen fået en gråtone der jo er helt forskellig fra finéren. Hvad kan man gøre for at få farven på kanterne til at harmonere med resten?

20150421_154933.jpg
Bilder fra Smasung Galaxy 5988 (1).jpg

Højttalerne bliver som man kan se brugt på altanen, så jeg har fulgt Captain Phoenix' råd om Rubber Conditioner på gummiophæng, for at forhindre at de sprækker i solen. Den trak hurtigt ind, så jeg håber og tror det var fornuftig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
niz

Lokalitet: København V

Re: Hjælp til DM4 renovering

Indlægaf ferr31 » tirs 21. apr 2015 21:45

Med lidt held kan du finde nye kanter til at stryge på, hvis du er rigtig heldig kan de fåes med
Rigtig finer.
Hvor tyk er pladen kanterne sidder på og hvilken type finer ?
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 21. apr 2015 21:45

Alt-i-alt en flot redning af en dejlig og bevaringsværdig højttaler. Godt gået :cool1:
Det med vinyl-fronten (for oven og neden) har jeg godtnok ikke været ude før.
Måske kan du finde de dér "træ-tuscher", der bruges til at dække fejl og afslag på finér o.l.
De er halv-gennemsigtige, så du skulle kunne bevare åretegningen, men få en mørkere/varmere glød med den rette tusch (f.eks. teak-farvet).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf niz » tirs 21. apr 2015 22:00

Tak for roserne, Captain. Jeg vil kigge efter en "træ-tusch", men jeg skal nok lede lidt efter den helt rigtige farve, ser jeg for mig.

Til Nils: Jo, har tænkt tanken, men jeg har ingen erfaring med finéring fra før, og det ser egentligt fint ud, bortset fra farven. Det er teakfinér ellers, og meget tyndt over det hele.
niz

Indlægaf No1 » tirs 21. apr 2015 22:05

Jeg kan dårligt tro at det var det sæt jeg solgte til dig, niz - flot, flot, FLOT :OLO:
Mht til plastic-fineren på forkanterne : ved du hvad der gemmer sig bagved hvis man prøver at trække den af ?
Brugeravatar
No1

Lokalitet: Hellerup

Indlægaf niz » tirs 21. apr 2015 22:16

Tak No1! Jeg tror det er en slags stenalder-MDF der gæmmer sig under, men den kan nok ikke lige trækkes af. Den skal i så tilfælde slibes ned. Det er solide sager...
niz

Indlægaf No1 » tirs 21. apr 2015 22:28

Kunne man evt høvle plastic-fineren af forkanterne ? Og efterfølgende på-lime nogle strimler teak-finer ?
Så mangler selvfølgelig de vandrette flader fra forkanterne ind til forpladen, men det er måske til at leve med (dækkes af fronterne) ? Alternativt kunne der måske også her på-limes noget teak-finer ?
Brugeravatar
No1

Lokalitet: Hellerup

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 21. apr 2015 22:30

Det ser godt ud! Har du overvejet at prøve det der vinyl-shineup man bruger til biler?
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf niz » tirs 21. apr 2015 23:27

[quote="No1"]Kunne man evt høvle plastic-fineren af forkanterne ? Og efterfølgende på-lime nogle strimler teak-finer ?/quote]

Jo, det kunne man helt sikkert gøre. I første omgang vil jeg nok prøve en mindre drastisk variant.

Til Bobtilyoudrop: Tak for det:) Har ikke overvejet vinyl-shineup, men vil gøre det nu. Tak for indspil!
niz

Indlægaf his067 » ons 22. apr 2015 00:19

Der er for tiden nogle DM4 til salg på eBay. Ikke fordi jeg tror du vil købe, men billederne viser træ-finer på de sider som du har problemer med:

Billede

Men dine er MEGET flottere
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf niz » ons 22. apr 2015 07:51

Hej his67, jeg synes også modellen med fineret front er flottere.

Hvis man googler billeder af DM4'eren, bliver det klart at B&W har "prøvet sig lidt frem" med denne model, for der er en mængde små og store forskelle på årgangene. Det kan godt være, at mine højttalere er af de få som fik en - den gang - moderne vinylfinish på kanterne.

Ingen bud på hvor gamle de er? Produktionsårene er, så vidt jeg forstår, 1972-1981, så modellen må have været en stor success.

De blev forøvrig brugt som monitorer på Ghost Town med The Specials: http://www.soundonsound.com/sos/nov11/a ... s-1111.htm
niz

Tilbage til Gør-det-selv-vintage