Hej vintage-hoveder. Jeg har fået købt mig et sæt B&W DM4 fra No1 herinde (Tak igen for en meget hyggelig handel!). Sådan så de ud i (delvist) hvidt, før jeg fik dem hjem:
De spillede, som No1 havde lovet, udmærket, men den let plettede hvide maling de var blevet dækket med en gang i 80erne, gav ikke den ønskede DAF (Daughter Acceptance Factor). Ja, der er stadig børn i denne verden der synes det er helt ok at have optil flere kæmpestore trækasser hjemme der laver lyd. Men så skal de også være i pænt træ. Så jeg gik i gang. Det var tungt arbejde, da den eneste måde jeg kunne få malingen af den tynde finér - uden at at slibe for langt ned - var at skrabe maling og rester af oprindelig finish af, ca en halv millimeter af gangen. Maling og finish havde reageret med hinanden, og var blevet meget hårdt. Jeg endte med at bruge en sløv kirurgkniv og en lille stiv spartel. Jeg forsøgte mig på et tidligt stadium også med diverse opløsningsmidler, men de trak ind i den tørre finér sammen med malingen, så det gik ikke.
Da malingen endelig var skrabet væk, fik de en let omgang halvfint sandpapir, og almindelig teakolie.
Bagsiden på denne årgang DM4 er sortmalet spånplade (Er der forresten nogen der ved nøjagtigt hvor gamle de her er? Serienummerne er 66199 og 66200), så det blev en omgang ikke-for-grovt sandpapir, og så en ca tyve lag billig (og giftig!) spraymaling fra Røverkøb. Resultatet er dog helt acceptabelt, synes jeg.
Men her er udfordringen: Af en eller annen grund har B&W brugt vinyl-"finér" på forkanterne. Det har nok ikke været nemt at se da de var nye, og havde samme finish over det hele, men nu, efter år med sollys og overmaling, har vinylen fået en gråtone der jo er helt forskellig fra finéren. Hvad kan man gøre for at få farven på kanterne til at harmonere med resten?
Højttalerne bliver som man kan se brugt på altanen, så jeg har fulgt Captain Phoenix' råd om Rubber Conditioner på gummiophæng, for at forhindre at de sprækker i solen. Den trak hurtigt ind, så jeg håber og tror det var fornuftig.