Hej. Er der nogen der har erfaring med blødgøring af kantophæng på de gamle Coral enheder. Her tænker jeg på betaenhederne og deres lærredsophæng eller hvad det nu er lavet af. Hilsen Jesper
Jeg har haft positive resultater med "brake fluid"-metoden som er beskrevet i flere tråde bla. på Lansingheritage. Der var dog hverken tale om JBL eller Coral, men no-name basenheder med coatet lærredsophæng i tryk-kammer kabinetter.
Jeg kan ikke sige noget om langtidseffekterne, da det kun er et par måneder siden. Men umiddelbart gjorde behandlingen det, den skulle: Højtalerne begyndte at spille bas igen og mellemtone-skrigeriet forsvandt.
Du skal være opmærksom på at det rapporteres, at man kan være uheldig at få misfarvning af selve membranen, hvis man er for gavmild med mængden. Jeg gav mine to gange med vistnok 12 timers interval.
Lærredsophæng plejer at være coated med gummi, til AR enheder anbefales en rubber conditioner (det billigste er silikone, der sælges i en lille flaske med pensel i låget)
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9 Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929 Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600 BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9