Luxman pd300

Alt om GDS

Luxman pd300

Indlægaf Jogvan » man 18. maj 2015 22:02

Jeg har en Luxman pd 300 som jeg er glad for. Jeg tænker på hvordan jeg får avmonteret hjulet "platter" elle hvordan det kalles, fordi jeg kunne tænke mig, at lejerne skulle træge til at smørres. Men hvorfan får jeg avmonteret "platter" ? jeg har prøvet at løfte den, men den kommer bare nogle centimeter op, så bliver den fast, skal jeg virkelig til at pille hele maskineriet fra hinanden for at få, "platter" af?
Takk Jógvan
Jogvan

Lokalitet: Torshavn

Re: Luxman pd300

Indlægaf nilsvalla » tirs 19. maj 2015 20:22

Hej Jogvan.

Du trykker med den ene tommelfinger ned på centertappen, samtidig med de 4 andre fingre og den anden hånd presser op.
Spidsen af fingrene helt ind under pladetallerkenen. Men du skal lirke lidt og husk samtidig at trykke ned med tommelfingeren på centertappen.
Tolerancerne her er ganske små men lige så snart du finder det rigtige punkt at trække og skubbe, giver den efter og kommer op.
nilsvalla

Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Indlægaf nilsvalla » tirs 19. maj 2015 20:27

Ps. Jogvan.
Lejerne skal ikke smøres ovenfra.
Tag bundpladen af og her midt i det indre sidder lejehuset.
Men hvorfor tror du den skal smøres ?
Har gennem tiden selv haft tre Luxman pd-300 og har stadig en.
Ingen af dem har nogensinde skulle smøres.
nilsvalla

Indlægaf Struktør » tirs 19. maj 2015 20:48

Tror heller ikke de skal smøres...
Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Indlægaf Jogvan » ons 20. maj 2015 00:29

Tak for svar alle sammen :) Jeg tror den skal smøres, fordi jeg er maskinmester, tror jeg :cool1: Den har jo spillet så flot i 30 år! Jeg kan høre lejerne om jeg lytter rigtigt nær, men det btyder ikke at der er noget galt med dem. Men nu hvor en af dere har havt flere pd-300 hvad synes I om vakum? Jeg bruger vakumpumpen, ikke fordi jeg hører så mye forskell på lyd, men jeg synes det giver mening. Cirka to ganger i året stjæler jeg kæresten "læbepumade" og smører gummiringerne. Fungerer fint. :thumbsup: Men hvad synes I, er det klogt at bruge vakum? jeg kan ikke se, at det ødelægger mine LPer
Og hvad synes I om pd 300 er den ok? eller kan jeg få en bedre for ikke så mange penge
Takk
Jógvan
Jogvan

Indlægaf nilsvalla » ons 20. maj 2015 12:52

hej Jogvan.

Hvis vacumsystemet stadig fungere kan du roligt benytte det. Det ødelægger ikke pladerne.

Min egen Luxman pd-300 er modificeret med et andet ophæng. (bladfjedrene fra en Beogram-4000), og i den forbindelse har jeg revet vacum-slanger ud af maskinen, de sidder i vejen og forstyrrer bladfjeder-ophænget.

Inden jeg afmonterede vacum-systemet, havde jeg i en årerække kørt uden vacum, og med plader der ikke er for skæve, betyder det intet.

Med hensyn til lydkvaliteten er min Luxman og min Technics sp-10 de to bedste jeg har haft igennem 45år med pladespiller.
De spiller begge skønt men forskelligt. (den ene flydende og rem. Den anden direkte og stiv).

mvh nils
nilsvalla

Indlægaf nilsvalla » ons 20. maj 2015 12:57

ps.
Har du den tynde gummi-måtte der skal bruges i forbindelse med vacum ?
Hvis du har den, kan du klistre den til tallerkenen med noget dobbeltklæbende tape og så er vacum-systemet overflødigt.
nilsvalla

Indlægaf Jogvan » ons 20. maj 2015 15:14

Jeg har ikke hørt om nogen måtte, når det kommer til vacum. Min er bare alminium med gummiringer rundt om, så at vacum kan opstå. Jeg ville ønske, at jeg havde en måtte, men jeg har havt planer om, at lave en meget tynd måtte, så at vakum stadigvek kan fungere.
Jógvan
Jogvan

Indlægaf mondial » ons 20. maj 2015 18:54

Hej

Jeg har en Micro med vaccum, jeg bruger et tyndt stykke filt klippet til så det passer mellem inderste og yderste gummilæber.

Hvis jeg en dag finder et tyndt stykke læder/ ruskind i passende farve der er til at betale, så skal det prøves af. Selvf. gerne tæt på den brune farve, de originale Micro vacuum måtter havde...

MVH
Jan
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial

Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Indlægaf Jogvan » ons 20. maj 2015 20:40

Hey:) Mondial. Bruger du vacum, selv om du har filt imellem?
Jogvan

Indlægaf mondial » ons 20. maj 2015 21:29

Hej Jogvan

Ja - det gør jeg.

mvh
Jan
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial

Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Indlægaf Jogvan » tors 21. maj 2015 00:12

Kulens Jan! Det vil jeg også prøve
Jógvan
Jogvan

Indlægaf nilsvalla » tors 21. maj 2015 14:00

hej Jogvan.
I tidernes morgen fulgte en tyk måtte (alternativ til vacum) og en meget tynd gummimåtte.
Den tykke måtte giver (for mig) en alt for bombastisk lyd.
Hvis ikke du har den tynde gummimåtte, kan andet (men også ingenting) bruges.

Til lige netop Luxman pd-300 fik jeg et godt resultat med kork (uden brug af vacum).
Hvis du vil benytte vacum samtidig med en måtte, så husk at lave 2 huller i måtten som passer med de to "huller" (til vacum-systemet) i tallerkenen.
På den måde får du samtidig støvsuget grammofonpladen på undersiden, hver gang du aktiverer vacum.
Det borttransporteret støv bliver blæst ud internt oven på bundpladen, så af og til kan du afmonterer bundpladen og rense for støv.
nilsvalla

Tilbage til Gør-det-selv-vintage