Reparation af Linnet & Laursen Apollo 563 i Taastrup

Rør i alle afskygninger

Reparation af Linnet & Laursen Apollo 563 i Taastrup

Indlægaf Phillipzu » lør 6. jun 2015 21:04

Halløj!
Jeg købte en LL Apollo-radio for omkring fjorten dage siden.
Noget af det første min far og jeg gjorde, var at tage et kig på indmaden af det gamle apparat.
Men der var i højere grad en del problemer som vi ikke kunne finde ud af (på trods af at min far er elinstallatør), som f.eks. at radioen ikke slukker når man skifter fra radio til LP og slår lyden fra Pick-Uppen til... :(
Der er også problemer med at skrue op og ned for den, samt drejesystemet til ferritantennen.
Men så nævnte min far, at han havde set et indslag i fjernsynet omkring nogle pensionerede radioteknikere, som havde grundlagt et firma i Taastrup, der specificerer sig i bl.a. gamle radioer.

Hvis nogle af jer her på siden kunne give mig nogle informationer omkring dette firma, kunne det være til stor hjælp, tak. :p
LL Radio
En smukkere form - En skønnere tone
Brugeravatar
Phillipzu

Lokalitet: Vallensbæk Strand

Re: Reparation af Linnet & Laursen Apollo 563 i Taastrup

Indlægaf acj1980 » lør 6. jun 2015 21:42

Hej Philip, hvad hedder den model helt præcist? det kan jo sagtens være drejeomskifterne som der er defekte, men jeg tror det næppe, du skal lige være klar over at man normalt ikke bare tilslutter en så gammel radio uden at der skal laves en form for service på den, til dette kræves nok i højere grad fagfolk dvs radiomekanikere som har kendskab til rør teknikken, lidt af en mangelvare i vore dage.

Hvis jeg var dig så skulle du prøve at kontakte radio historisk forening i Ringsted, de har dygtige medlemmer som sikkert kan hjælpe dig med at få liv i din radio.
Mvh Alex
acj1980

Indlægaf Phillipzu » søn 7. jun 2015 00:05

acj1980 skrev:Hej Philip, hvad hedder den model helt præcist? det kan jo sagtens være drejeomskifterne som der er defekte, men jeg tror det næppe, du skal lige være klar over at man normalt ikke bare tilslutter en så gammel radio uden at der skal laves en form for service på den, til dette kræves nok i højere grad fagfolk dvs radiomekanikere som har kendskab til rør teknikken, lidt af en mangelvare i vore dage.

Hvis jeg var dig så skulle du prøve at kontakte radio historisk forening i Ringsted, de har dygtige medlemmer som sikkert kan hjælpe dig med at få liv i din radio.
Mvh Alex

Hej Alex.
Som titlen forklarer, er der tale om en Apollo 563.
Det kan sagtens være det med omskifteren...
Selvom selve omskifteren ser ret så intakt ud, er der måske tale om noget internt?

Men jeg skal finde ud af noget omkring Ringsted.
Tak for tippet! :cool1:
LL Radio
Brugeravatar
Phillipzu

Indlægaf Storken » søn 7. jun 2015 09:32

Phillipzu skrev:Selvom selve omskifteren ser ret så intakt ud, er der måske tale om noget internt?

Det er sjældent, at man med det blotte øje kan se, hvor fejlen ligger. Det er nærmest kun hvis en modstand har været meget varm og er blevet sort, eller hvis en kondensator er begyndt at lække. Og når de ting er sket, så er der som regel noget andet, der er røget med i købet.. Defekte omskiftere og potmetre har jeg i hvert fald aldrig været ude for at kunne spotte bare ved at kigge på dem. - Gid det var sådan! ;)
God vind med apparatet! Det skal nok lykkes! :thumbsup:
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken

Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Indlægaf Phillipzu » søn 7. jun 2015 20:12

Storken skrev:
Phillipzu skrev:Selvom selve omskifteren ser ret så intakt ud, er der måske tale om noget internt?

Det er sjældent, at man med det blotte øje kan se, hvor fejlen ligger. Det er nærmest kun hvis en modstand har været meget varm og er blevet sort, eller hvis en kondensator er begyndt at lække. Og når de ting er sket, så er der som regel noget andet, der er røget med i købet.. Defekte omskiftere og potmetre har jeg i hvert fald aldrig været ude for at kunne spotte bare ved at kigge på dem. - Gid det var sådan! ;)
God vind med apparatet! Det skal nok lykkes! :thumbsup:

Aah!
Mange tak for tippet! :p
En af kondensatorerne ser faktisk lidt mørk ud, som hvis den var brændt en smule...
Mon man skulle tage at skifte den ud...?

Nå, men mange tak for hjælpen og lykkeønskelsen!
Jeg får brug for det! :lol:
LL Radio
Brugeravatar
Phillipzu

Indlægaf mcs_5 » søn 7. jun 2015 23:32

Prøv med et par billeder (af hele indmaden). Med billeder, er vi flere der kan fortælle dig, hvilke dele der i hvert fald skal skiftes.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Phillipzu » man 8. jun 2015 10:36

mcs_5 skrev:Prøv med et par billeder (af hele indmaden). Med billeder, er vi flere der kan fortælle dig, hvilke dele der i hvert fald skal skiftes.

Mikkel

Jeg prøvede faktisk at lægge nogle billeder ind, men de var åbenbart for store...
Men jeg har dem hér:
http://sta.sh/2ab7imbzqd5?edit=1
http://sta.sh/2qb7db3wwq2?edit=1
LL Radio
Brugeravatar
Phillipzu

Indlægaf Tonni » man 8. jun 2015 12:27

Det mcs_5 sikkert mente, var billeder af det der er under chassiset, og et billede af chassis'et set oven fra...
Med andre ord, hvilke kondensatorer, modstande osv. der er brugt i den...
Der vil givetvis blive brug for at skifte en del stumper i den. Og et billede, under skørterne, kan give et overblik...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Phillipzu » man 8. jun 2015 21:53

Tonni skrev:Det mcs_5 sikkert mente, var billeder af det der er under chassiset, og et billede af chassis'et set oven fra...
Der vil givetvis blive brug for at skifte en del stumper i den. Og et billede, under skørterne, kan give et overblik...

Så vil jeg gøre det...
LL Radio
Brugeravatar
Phillipzu

Indlægaf acj1980 » tirs 9. jun 2015 21:57

En ting man også skal være meget på vagt overfor er defekte overførings blokke, altså kondensatorer som flytter spændingen på rørets indgangsgitter, er den defekt og modstanden ikke er god mere kan man hurtigt få svedet udgangsrøret af , hvis jeg må give dig et råd så lad en fagmand se på det.
mvh Alex
acj1980

Indlægaf Phillipzu » lør 13. jun 2015 12:42

acj1980 skrev:En ting man også skal være meget på vagt overfor er defekte overførings blokke, altså kondensatorer som flytter spændingen på rørets indgangsgitter, er den defekt og modstanden ikke er god mere kan man hurtigt få svedet udgangsrøret af , hvis jeg må give dig et råd så lad en fagmand se på det.
mvh Alex

Kan du anbefale en fagmand?
LL Radio
Brugeravatar
Phillipzu

Indlægaf Phillipzu » lør 13. jun 2015 12:45

Tonni skrev:Det mcs_5 sikkert mente, var billeder af det der er under chassiset, og et billede af chassis'et set oven fra...

Hér er billederne fra undervognen på den: http://sta.sh/2gljhj61v83?edit=1
Jeg håber at de er tilstrækkelige. ;)
LL Radio
Brugeravatar
Phillipzu

Indlægaf acj1980 » lør 13. jun 2015 14:08

Phillipzu skrev:
acj1980 skrev:En ting man også skal være meget på vagt overfor er defekte overførings blokke, altså kondensatorer som flytter spændingen på rørets indgangsgitter, er den defekt og modstanden ikke er god mere kan man hurtigt få svedet udgangsrøret af , hvis jeg må give dig et råd så lad en fagmand se på det.
mvh Alex

Kan du anbefale en fagmand?

Jeg har fagkundskaben men reparere ikke for andre, du skulle prøve rfr i ringsted
acj1980

Indlægaf dfms » lør 13. jun 2015 15:40

Phillipzu skrev:Jeg prøvede faktisk at lægge nogle billeder ind, men de var åbenbart for store...

tror man godt kan:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf Tonni » lør 13. jun 2015 16:08

Billede

Billede

Billede

Joo mon ikke? ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej