Philips receiver brummer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Philips receiver brummer

Indlægaf beodude » tirs 1. sep 2015 16:12

Hejsa. Jeg har lagt mærke til at min philips RH 702 receiver brummer en del når den er tændt. Selvom den ikke er tilsluttet noget og ikke deler stikkontakt med andet. Er det strømforsyningen som trænger til service? Og skulle der være en som ved, hvad det ville koste at få lavet ca?
Er egentlig ret glad for den, så vil gerne have det ordnet. Hvis det ikke er alt for dyrt :)
beodude

Re: Philips receiver brummer

Indlægaf mcs_5 » ons 2. sep 2015 00:40

Er det mekanisk brum fra receiveren selv, eller er det brum i højttalerne?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf acj1980 » ons 2. sep 2015 08:57

hvordan er følsomheden? for er den god, ville det være en id´at checke rippel i forsyningen, en lyt kan være på vej til at dø.
acj1980

Indlægaf beodude » ons 2. sep 2015 15:13

Den spiller helt som den skal. Den brummer bare ret kraftigt. uden hverken afspiller eller højtalere er koblet til.
Efter hvad jeg kan høre, så er det den markede del på billedet det brummer fra.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
beodude

Indlægaf snod » ons 2. sep 2015 16:46

Et filter lign. dette kan sikkert fjerne dit brum.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf beodude » ons 2. sep 2015 17:09

Muligvis. Men er ikke sikker, på at der er plads inde i kabinettet til den dims. Men må nok hellere få den ind til et værksted, for en sikkerheds skyld. En radiomekaniker skulle gerne have meget bedre styr på den slags, end hvad jeg har.
beodude

Indlægaf AnalogBo » lør 5. sep 2015 22:21

Det plejer at være fine transformatorer der sidder i de gamle Philips-apparater og de er ikke særligt følsomme overfor en smule DC fra nettet. Mit gæt er at der er noget der er gået løs i eller omkring transformatoren. Prøv at pille lidt ved den medens den brummer. MEN HUSK AT HOLDE DEN ANDEN HÅND I LOMMEN!
En god ting er altid at indstille vintage grej til 240 volt, det mindsker til tider brummet.
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem

Lokalitet: Glostrup

Indlægaf beodude » man 7. sep 2015 21:21

Bortset fra at alle 4 pærer er sprunget og et par ledninger som har haft det lidt varmt et par steder. Så er der ikke noget der ser forkert ud, og alle ledninger i forbindelse med strømforsyningen sad fast. Og det gjorde ingen forskel at stille den til 240 volt.
beodude

Indlægaf beodude » man 7. sep 2015 21:57

Der skulle vel ikke være en som kender denne slags pærer? de 3 er med klar glas og den sidste med uklart glas.
De måler forresten 10x27mm, hvis det kan hjælpe.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
beodude

Indlægaf mcs_5 » man 7. sep 2015 22:58

Det er almindelige E10 pærer, som er lette at skaffe. Der står måske spænding og strøm på dem - ellers skal du have fat i en servicemanual.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf beodude » man 7. sep 2015 23:09

Der står philips 800901mpx på de 3 og philips 8008d/711mpx på den sidste.
beodude

Indlægaf acj1980 » tirs 8. sep 2015 08:48

snod skrev:Et filter lign. dette kan sikkert fjerne dit brum.

hmm det grænser jo til klamphug.. find hellere fejlen på den rigtig måde :-)
acj1980

Indlægaf beodude » tirs 8. sep 2015 13:34

Kan en sikring være årsag til brum i strømforsyningen? Kan se den ene af de 2, har en klump på tråden.
Har fundet ud af pærene. De er 6 volt og 1,25A. Har fået den lokale El-Salg forretning til at se, om de kan skaffe nogen. Har ikke kunnet komme tæt på de 1,25A, med de pærer jeg selv har fundet på nettet. Ellers må jeg prøve expert i brovst, og se hvad de kan finde ud af.
beodude

Indlægaf mcs_5 » tirs 8. sep 2015 13:44

Sikringer med en klump midt på tråden, er ikke en fejl. Og sikringer er ikke skyld i fejlen.

Jeg tror ikke det er 6V 1,25A. Sådan nogle pærer plejer at være på 2W eller deromkring.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf beodude » tirs 8. sep 2015 13:49

Det var det der stod om pærerne i den service-manual jeg fandt. Og så en diode på 6v og 0,05A.
beodude

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr