Philips receiver brummer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Philips receiver brummer

Indlægaf beodude » tirs 8. sep 2015 13:54

Der stod ikke noget om hvor mange watt de skulle være på.
beodude

Indlægaf mcs_5 » tirs 8. sep 2015 14:09

Jeg har også lige hentet en manual (fra Elektrotanya). Ifølge diagrammet er LA2-5 6V 25mA, og ifølge komponentlisten 6V 1,25A - det sidste er ikke rigtigt. 25mA lyder lidt lavt, og 1,25A er alt for meget. Måske 6V 0,25A er rigtigt?

LA1 er stereoindikatoren. Her er diagrammet og komponentlisten enige: 6V 50mA.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf beodude » tirs 8. sep 2015 15:56

Jeg downloadede den også fra elektrotanya. Og helt i bunden, under various. Står der LA1- 6V 0,05A og LA2-5 6V 1,25A. Men kan altid prøve de 2w pærer. Duer det ikke, så er de heldigvis ikke så dyre.
beodude

Indlægaf Rolf Zetterberg » tirs 8. sep 2015 16:47

Om man är lite osäker kan man alltid kika på en nästan likadan-i det här fallet 22RH712.
Den har 6V 0,25A.
Ett rimligt värde,då 1,25A(7,5W!!) skulle bränna sönder något och 50mA lampor används oftast till stereoindikator och liknande där de ska lysa svagt.
Rolf Zetterberg

Indlægaf Gah » tirs 8. sep 2015 22:50

Var selv radiomekaniker på Philips / Repax i den periode som din radio er fra.
Og stort set alle Philips radioer fra denne periode havde mekanisk brum fra transformatoren.
Det er ikke farligt men der er intet du kan gøre, vi prøvede alt, som at lakerer transformatoren mm., men intet hjalp.
M.v.h.
Gah

Lokalitet: Tårnby

Indlægaf Fredmarantz » ons 9. sep 2015 00:00

Og i dette tilfælde er vort forum jo enestående. :thumbsup:

En mand med total hands-on erfaring med netop dette problem - så kan det vel ikke blive mere autentisk og troværdigt.

Man kan ligefrem sige, at receiveren netop lyder, som den skal gøre - med de særegenheder og uhensigtsmæssigheder, som den historisk også bærer med sig. Så er den jo "som den skal være" :p

"brummerne fra Philips" - jo-jo :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf beodude » ons 9. sep 2015 17:02

Gah : Takker, det er da godt at vide det skal være sådan, og det ikke er en fejl. Så sparer jeg da de penge:) Så kan jeg roligt sætte den til igen, og finde en plade til at afprøve den pladespiller jeg fik dertil :)
beodude

Indlægaf Gah » ons 9. sep 2015 18:02

Ja den fejler for så vidt ikke noget.
Selvfølgelig var der forskellige grader af brum, men den eneste løsning var at udskifte transformatoren, og så håbe på at den nye brummede lidt lavere.

Og ja lyden i denne Philips model er faktisk rigtigt god.
Gah

Lokalitet: Tårnby

Indlægaf acj1980 » tors 10. sep 2015 00:42

B&O*s beomaster 4000 slår den sikkert på brum, jeg har aldrig nogensinde hørt en transformator brumme så skrækkelig meget, det er en reel fabriksfejl, udover det så har den også en startstrøm på 3-5 amp så kontakten er altid smadret ;-)
Senest rettet af acj1980 tirs 15. sep 2015 16:57, rettet i alt 1 gang.
acj1980

Indlægaf beodude » tirs 15. sep 2015 12:44

Så skulle de have kaldt den: The Hummer, i stedet for :) Nåh men har lige fået sat nye pærer i vidunderet. Valget faldt på 0,3mA pærer, da det var det nærmeste jeg kunne komme på de 0,25mA.
beodude

Indlægaf beodude » ons 13. jan 2016 12:35

Receiveren har fået et lille problem her den anden dag. Den brummer nu mindre fra strømforsyningen, men til gengæld brummer, suser og knitre det i højtalerne. gav den en resning. Det fjernede de knitrelyde. Har prøvet at vende strømstikket, hvis de kunne være det. Taget alt fra, så kun højtalerne er slået til. Det gjorde ingen forskel. Og det er uanset om den står på radio eller en af de andre indgange. Er der røget nogle transistorer eller noget?
beodude

Indlægaf Fredmarantz » ons 13. jan 2016 12:47

lytter i strømforsyning? udglatningslytterne kan være på vej til at være defekte - det kan i hvert fald være kilde til brum, som ikke lige kan styres fra kontrollerne. Jeg ville ikke tænde den mere, men få den tjekket professionelt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf beodude » ons 13. jan 2016 13:58

Det sgu lidt surt, for har det jo egentlig til salg. Men så må jeg nok bare sætte prisen betydeligt ned, og beskrive receiveren som lettere defekt :(
beodude

Indlægaf Poul » ons 13. jan 2016 14:28

Angående skalepærer:
Det ligner almindelige E-10 skalapærer på 6V eller 6,3V og med et strømforbrug omkring 300mA.
Du kan købe dem på internettet ved pc-elektronik.dk
De koster omkring 5,- kr. stykket.
Angående mekanisk brum:
Er trafoen gået løs, eller er den kommet i klemme? Prøv evt. at løsne den og " vrikke" lidt med den, og spænd den så fast igen.
Mvh. Poul
Poul

Lokalitet: Strandby

Indlægaf Fredmarantz » ons 13. jan 2016 14:31

Jeg tror nu (jf indlæg 11:35), at han hører elektrisk brum....

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr