his067 skrev:Et spørgsmål: Jeg ser fra DFMSs tabel at det er en fin klasse AB spænding (min anodespænding viser 470Volt). men er der noget at vinde ved at hæve den til 'High Class AB' eller til 'Class A'? Og hvordan gør jeg det?
Og: hvordan finder jeg ud af om jeg skal jeg skifte udgangsrørene?
Ad 1:
Mange hævder, at lyden ændrer sig ved at ændre på bias-voltagen Ved. Guitarforstærkere mener mange, at de "lyder bedre" (hvad dét end betyder?) - ved at øge reducere bias minus-voltagen så røret kører tættere på "full throttle".
Jeg oplever, at ved at have sine udgangsrør kørende på AB - ca. 60 procent (Ca. AB) af fuld ydelse -(25Watt for EL34's vedkommende), så lyder det ganske fint - kan faktisk ikke rigtig forestille mig, at det vil lyde "bedre" ved at øge til fx "High AB" eller "A" men det er der nok nogen, der kan høre / eller VIL høre

.
Ved at køre med høj ydelse i tomgang = relativt lav biasvoltage = stort anodetab i tomgang - så sveder udgangsrørene NOGET mere for føden med større slid til følge. Den øgede varme kan vel også kompromittere nærvedliggende komponenter. Her kan der også være risiko for redplating i rørene (røde anoder)
Ved at køre med højere minus-biasspænding reducerer man rørenes arbejdstemperatur og effektafgivelse i tomgang. Længere liv til udgangsrørene. De kan yde det samme her som ved at køre dem varmere i tomgang.
Mao: Jeg anbefaler at køre rørene ved ca. 60% af fuld ydelse i tomgang (AB) - det er fint for mig - og jeg er lidt mere rolig mht rørslid og varmens betydning for rørene og det omliggende miljø.
Ved at placere en 1 ohm's 1% modstand fra ben 8 til stel - kan man herefter måle over denne modstand. Man måler den exakte samlede katodestrøm i mA - og kan bruge denne måling direkte numerisk i fx DFMS's skema. Dette gælder PR. rør. Bias kan herefter justeres - enten med et bias-potentiometer/trimmer eller ved at udskifte modstande i biaskredsen.
Dette er efter min mening den sikreste og mest realistiske måde at sætte et udgangsrør's bias på. 1 ohm's modstanden kan man for praktisk skyld lade blive siddende - så er det noget lettere at indstille bias næste gang.
Ad 2: ved enten at måle rørets egenskaber i en god tester - fx AVO - elelr ved at have et sæt friske rør (rør, som man VED er fine og friske) - og sætte dem i i stedet, indstille bias og lytte på dem.
Håber, du kan bruge dette til noget.
Vh
Freddy