Så har jeg bestilt to Shure pickupnåle til mit monosetup.
Som nævnt blev det en nål til en Shure M77M-D og så i farten også en mono nål (N75-25) til en Shure M75 pickup af en art. Jeg har jo nok af de der M75 pickupper:

Så vidt jeg kan læse mig til på nettet er de forskellige generationer af den samme pickup; de forskellige navne angiver bare, hvilke nål, de var født med.
Det første grammofon setup, Garrard-armen skal prøves af i, bliver den Delphon, den blev købt med:

Den adskiller sig fra en anden Delphon (som også er en G1 - eller G5 eller G1-5 - der er banket et 5-tal ind i type-mærket) ved at have en simpel tænd/sluk knap uden afkobling af mellemhjulet i sluk-positionen; alt tyder på at den er født sådan selv jeg så et sted (måske på vintagehifi.dk) at en mente at hans, der så lige sådan ud, var lavet om og ødelagt. Den anden Delphon, som kører bedre (mere lydløs) har ikke hul i overpladen til Garrard-armen; det må komme, hvis den skal tage over.
Fredmarantz skrev:Interessant, men denne "strapping" kunne vel i princippet foregå et hvilket som helst sted i signalvejen? fx ved outputtet fra armen til amp (hvis armen er wired for to kanaler).
Ja, og nej. (også som en kommentar til Nilsvallas gode bidrag nedenfor):
Så vidt jeg læser det rundt omkring - og forstår det - er der nogle gang forskel på strapping og at trykke monoknappen ind. For det første er det vel ikke entydigt, hvad monoknappen egentligt gør - altså hvornår den lægger signalerne sammen. Det er vigtigt, som jeg forstår det at signalerne læses sammen lige efter pickuppen, bl.a. fordi der er noget med at stereosignalet ikke bare er L+R men også L-R.
Nuvel, jeg havde fundet en diskussionstråd et sted om emnet, og nu kan jeg ikke finde den. Det kommer.
PQR