Sentec SCA-1/ACM-1

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Sentec SCA-1/ACM-1

Indlægaf snod » fre 18. dec 2015 19:15

R.P. skrev:jeg er ikk nogen elektronik ørn, men kan man måle på transistorerne om det er en af dem der er stået af? i så fald hvorledes

Det kan man da. Og det kan gøres med et multimeter eller en transistortester f.eks. som denne som flere herinde bruger (incl. undertegnede).
Og en variotrafo er en go' ting (tæt på nødvendig) at have, når der skal repareres udgang. På den kan der skrues langsomt op for spændingen, mens strømforbruget overvåges, så man ikke brænder de skiftede transer af straks igen.
Der er en god chance for, at flere komponenter kan være stået af; hele kredsløbet bør i hvert fald kontrolleres, og man bør ha' styr på at justere tomgangsstrøm og DC-balance.
Så jeg vil anbefale, at du undlader at prøve, når du er nødt til at spørge.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf KlausM » fre 18. dec 2015 20:02

snod skrev:
R.P. skrev:jeg er ikk nogen elektronik ørn, men kan man måle på transistorerne om det er en af dem der er stået af? i så fald hvorledes

Det kan man da. Og det kan gøres med et multimeter eller en transistortester f.eks. som denne som flere herinde bruger (incl. undertegnede).
Og en variotrafo er en go' ting (tæt på nødvendig) at have, når der skal repareres udgang. På den kan der skrues langsomt op for spændingen, mens strømforbruget overvåges, så man ikke brænder de skiftede transer af straks igen.
Der er en god chance for, at flere komponenter kan være stået af; hele kredsløbet bør i hvert fald kontrolleres, og man bør ha' styr på at justere tomgangsstrøm og DC-balance.
Så jeg vil anbefale, at du undlader at prøve, når du er nødt til at spørge.

Tak, Nu er det jo forforstærkeren, hvor der er gået en kanal. Jeg er mest tryg ved at rode med udgangsforstærkere, især når de som denne er simpelt opbygget, fejlfinding på forforstærkere er ikke min stærke side. Under alle omstændigheder, er det mere et princip, at jeg gerne vil have diagrammer på det elektronik jeg synes er interessant nok til at beholde. Jeg har både transistortester og vario (og indtil flere loddekolber) :thumbsup:

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf snod » fre 18. dec 2015 22:41

Mit skriv var til R.P., der lånte din tråd på grund af sin defekte effektforstærker.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf KlausM » fre 18. dec 2015 23:32

snod skrev:Mit skriv var til R.P., der lånte din tråd på grund af sin defekte effektforstærker.

Beklager at jeg ikke kan læse ;)

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf R.P. » lør 19. dec 2015 11:54

Beklager også jeg lånte tråden, men siger mange tak for svar.
de andre komponenter kan jeg da måle mig frem til, men at justere den ind igen tror jeg neppe jeg kan.
Men vil prøve at måle lidt på den igen her i juleferien.
R.P.

Lokalitet: Kalundborg

Indlægaf JGreen » lør 19. dec 2015 18:28

Udgangen er ikke transistor. Men V-mosfet.
Bliver den sorte hemmelig box med driver også meget varm i jeres?? Mine bliver ca. 60g
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

Indlægaf Almarx » lør 19. dec 2015 18:40

Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf per41 » tirs 22. dec 2015 22:39

Hej Klaus
Tillykke med sættet. Jeg har SCA-1'eren. Ligesom R.P. bruger jeg den som riaa-forstærker. Den spiller rigtig godt. Jeg har også et eksemplar af den gamle effektforstærker PA8, men den ligger adskilt på femte år med 'døde' et eller andet :-)

Gode julehilsner til alle
Per
Venlig hilsen
Per

Vis samfundssind - Dette er skrevet med 100% genbrugte elektroner
Brugeravatar
per41

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr