Kenwood model KR-3130

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Kenwood model KR-3130

Indlægaf acj1980 » søn 7. feb 2016 20:35

Jeg var en tur ude og hent sådan en fin en her idag, den er i pæn optisk stand og virker lydmæssigt også med lidt skrat, defekte lamper osv, model kr-3130 er fra 1971,og kan levere 2x19watt rms i 8ohm, eller 2x22 watt i 4ohm.

Den har et problem med stereo modtagning via FM, den kan godt slå over i stereo, men der er meget støj (pink noise) i lyden, indtrykkes mono forsvinder det, jeg har vedhæftet diagrammet, måske der er nogen der kan være behjælpelig med lidt hjælp?
Mange hilsner

Alex

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
acj1980

Re: Kenwood model KR-3130

Indlægaf Fredmarantz » søn 7. feb 2016 21:36

rigtig flot receiver :-)

Er du sikker på ,at stereosignalet er helt i top? - feltstyrke?....

Det med mono = ingen sus og Stereo = sus er helt normalt med et halvdårligt signal. Der skal mere hammer på signalet - antenne?? - retning?? - højde?? Det må du kende fra TV-signalerne.....

er der mon en antenna attenuator, der skal renses eller trykkes ud? - Er fm-signalstyrke aflæseligt? - og hvad siger den?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf acj1980 » søn 7. feb 2016 21:56

Hej Freddy, jeg vil vove at sige at signalet er som det skal være, den fanger godt, hvertfald i mono, jeg lagde mærke til at signalstyrken mellem venstre/højre stiger/falder at efter hvordan man tuner ind på en station, altså hvis man justere en anelse højere op i frekvens så dæmper den ene kanal sig, og omvendt den anden vej, jeg har på mistanke at fejlen ligger i stereo decoderen, der er ingen reaktion ved varme på virkning (har prøvet med hårtørre)

Tak for kommentaren, jeg syntes selv den er rigtig flot og velholdt.
acj1980

Indlægaf Fredmarantz » søn 7. feb 2016 22:04

du kunne prøve at rense persillehakkeren -

ganske som her på Tubemania's glimrende opskrift fra det forrige årtusinde - men det virker i næsten alle tilfælde....

viewtopic.php?f=565&t=1132&p=9359&hilit=wd40#p9359

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf jan_stevns » søn 7. feb 2016 22:05

Du skal vel starte med at få FM delen trimmet op og sikre antennen dur
jan_stevns

Indlægaf acj1980 » søn 7. feb 2016 22:59

Njahh signalet på meteret viser fuld udslag.. altså at den modtager ok, hvilket også kan høres, jeg lagde dog mærke til at lyden ved stereo fm ralre i venstra kanal, højre er der ikke noget i vejen med, så vil tro det er stereodecoderen, evt noget der skal justeres eller kondensatorer skiftes :cool1:
acj1980

Indlægaf jan_stevns » søn 7. feb 2016 23:38

Åehhh ,,,,,,,,,,,,, det er jo en af de sjove gammeldaws dekodere :)
jan_stevns

Indlægaf acj1980 » man 8. feb 2016 12:03

Hvordan jan, det må du da godt lige fortælle lidt om
acj1980

Indlægaf jan_stevns » man 8. feb 2016 17:36

Der er da ikke så meget at fortælle - konstruktionen er antik, og klarer måske 20dB kanalseparation på en god dag. Driver til både højre og venstre når alderen trykket - det er jo en gammel multiplex ting, hverken faselåst eller andet.

Så frem med målesender med stereokoder foran og gerne også med bilp på, så man kan se hvor i alverden man er henne

Den minder utroligt meget om stereodekoderen fra en gammel Beomaster 1000
jan_stevns

Indlægaf acj1980 » man 8. feb 2016 20:57

Arhh okay, tak for info, jeg er desværre ikke i besiddelse af en stereosender med pilot tone på :shock:
acj1980

Indlægaf jan_stevns » man 8. feb 2016 21:23

acj1980 skrev:Arhh okay, tak for info, jeg er desværre ikke i besiddelse af en stereosender med pilot tone på :shock:

Den er en nødvendighed for at kunne trille en FM radio op på dupperne igen - måske en længst glemt sport, men det er nu alligevel svært hyggeligt at rende ind i en radio hvor en klaphat har strammet alle de løse skruer...

Så er der "Op på fars hat" og igang med legetøjet...

jans_corner.jpg

Min søde lille Marconi kan alt det frække
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns

Indlægaf acj1980 » man 8. feb 2016 21:25

jan_stevns skrev:
acj1980 skrev:Arhh okay, tak for info, jeg er desværre ikke i besiddelse af en stereosender med pilot tone på :shock:

Den er en nødvendighed for at kunne trille en FM radio op på dupperne igen - måske en længst glemt sport, men det er nu alligevel svært hyggeligt at rende ind i en radio hvor en klaphat har strammet alle de løse skruer...

Så er der "Op på fars hat" og igang med legetøjet...

jans_corner.jpg

Min søde lille Marconi kan alt det frække

Pst jeg vil gerne lære det, jeg har aldrig været på toppen til at trimme ind, har holdt mig troligt fra det, netop fordi jeg ikke vil være ham der spænder alle løse skruer,vil tage imod undervisning med kyshånd som det siges, hvis du har mod på det selvfølgelig, så skal jeg nok få skaffet mig en stereo sender med marker signal jeg har allerede en målesender til når jeg har testet om der er hul igennem tuner og MF
acj1980

Indlægaf jan_stevns » man 8. feb 2016 21:36

acj1980 skrev:Pst jeg vil gerne lære det, jeg har aldrig været på toppen til at trimme ind, har holdt mig troligt fra det, netop fordi jeg ikke vil være ham der spænder alle løse skruer,vil tage imod undervisning med kyshånd som det siges, hvis du har mod på det selvfølgelig, så skal jeg nok få skaffet mig en stereo sender med marker signal jeg har allerede en målesender til når jeg har testet om der er hul igennem tuner og MF

Jeg må erkende at jeg ikke længere tager lærlinge ind, af den simple grund at døgnet i forvejen ikke har timer nok til alt det jeg gerne vil i den resterende del af mit sørgelige liv. Min pensionering er pludseligt dukket op i horisonten.... så jeg tænker lidt mere nu end jeg bryder mig om
jan_stevns

Indlægaf acj1980 » man 8. feb 2016 22:29

okay det var nu en skam, jeg må prøve at høre en af de andre herinde evt. til træffet :'( :'( :'(
acj1980

Indlægaf mcs_5 » tirs 9. feb 2016 03:16

Du kan få en stereosender til bilbrug til få penge. De er bedre end ingenting - og separationen er nok på over 20dB. Jeg har før brugt en lille sender bygget på en BA1404 - med lidt ekstra filtrering.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr