Dagens plademesse (Absalon kirke, Vesterbro) var særdeles velbesøgt - virkeligt stort fremmøde!
Heldigvis var der også mange sælgere, så det var alt-i-alt en fin omgang.
Og arrangøren holder streng på at der
ikke er nogen handel før åbningstiden kl. 11 - heller ikke sælgerne imellem, som det foregår på alle andre plademesser...
Nå - til sagen:
Jeg stødte på denne her, som ikke ses ret tit til salg:
Balkan spiller.jpg
Den skulle naturligvis med hjem. Som det ses har den en del
battle wounds - bl.a. stempler fra Billund og Vorbasse bibliotek... Men heldigvis er vinylen Near Mint og spiller perfekt.
Musikken er - som navnet siger - meget Balkan-inspireret med skæve rytmer som 11/16, 13/16 og 9/8.
Balkantrioen bestod af Peter Bastian (en del år før han lavede Bazaar), Egon Aagaard og John Ravn. De får hjælp af Hugo Rasmussen og Mehmet Ozan (hans debut på DK-album - og længe før Istanbul Express).
Det er meget spændende musik, der virkelig har nerve og swinger rigtig godt. Vel også en udfordring, hvis man ikke er bekendt med Balkan-musikkens instrumenter og "frække" rytmer.
ANBEFALES UBETINGET FOR DEN NYSGERRIGE.
PS
En lille personlig vinkel: Jeg mødte den første gang i vinteren 1978 - da var jeg 19 år og alle kanaler stod åbne.
Jeg var "spærret inde" i Thisted i en måned for aftjening af værnepligt i Civilforsvaret.
En anden menig dér var Morten. Han havde en lidt mere - øh - farverig... baggrund end jeg: Boede på Christiania (når han altså ikke var en måned i Thisted), røg sjov tobak - og skulle bruge værnepligten til fortsat at være berettiget til at hæve dagpenge... Der ud over var han en fin fyr.
Og så havde han "Balkan Spiller" med til det Nordjyske. Den blev spillet på kasernens Lenco L75 i et musikrum med æggebakker på væggene - og gik helt rent ind hos mig. Jeg havde endda ikke røget tosse-tobak.
Fandt den først mange år efter, og den holdt - og holder - stadig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.