Luxman L-430: 3 spørgsmål om servicering

Alt om GDS

Luxman L-430: 3 spørgsmål om servicering

Indlægaf jakel1984 » tirs 8. mar 2016 12:51

Hej Alle

Efter at have luret lidt herinde har jeg nu et par spørgsmål:
1) Jeg har været ved at justere bias-spænding på forstærkeren, men det er ret svært da det er en skod-trimmer der sidder i forstærkeren (single-turn, billig og gammel) - så jeg vil gerne erstatte den med en ordentlig multi-turn trimmer.
Det er dog svært at tyde manualen helt (dårlig printkvalitet), men jeg kan se følgende:
* Fra parts description står der følgende:
VR901a,b (formoder det er et internt navn for denne komponent - VR = Variable Resistor)
RT0006 (reservedelsnavn?)
Semi SR19R-330B (kan jeg ikke gennemskue?)
*Fra diagrammet (tog lidt tid at finde det rigtige sted) vil jeg tro der står 1k8 (det er meget utydeligt).
Så jeg formoder jeg skal bruge en trimmer på 1800 Ohm? (lyder dette rimeligt?).
Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen på 1.8K på nettet, men kan man ikke bare bruge en på 2K i stedet for? - hvis man bruger en 20-40 omdrejningers trimmer gør det ikke noget at jeg ikke skal bruge den sidste smule af kapaciteten.

2)Jeg synes jeg har lidt ubalance i kanalerne (venstre er lidt lavere). Jeg vil starte med at skifte ovennævnte trimmere og få indstillet bias korrekt, men hvis ubalancen stadigt er til stede, hvor skal jeg så starte med at lede? (alle kontakter/potmetre er gjort rent med kontaktrens, og de virker alle ok uden skrat ved justering/aktivering).

3) Jeg har lidt summen fra forstærkeren (især når den er ordentlig varm) - jeg formoder det er fra tranformatoren?
Det er ikke alt for slemt - med ryggen til kan jeg ikke høre det 0.5-1m væk, men hvis jeg vender øret til den kan det godt høres...
Kan man gøre noget for at hjælpe på det?

på forhånd tak for hjælpen :)

mvh
Jakob
jakel1984

Lokalitet: Århus

Re: Luxman L-430: 3 spørgsmål om servicering

Indlægaf ejensen1981 » tirs 8. mar 2016 14:58

Hej Jacob

1: Du kan måle en single turn trimmer ved at måle ude i enderne på hvert ben. Dette vil give den totale Ohmske værdi for trimmeren. Vil nok anbefale at lodde den ud, så ikke dit omhmeter kigger ind i kredsløbet.

At sætte en multiturntrimmer til bias justering er en god ide. Du kan lave en mere præcis justering. Samt at du lige kan låse den fast med neglelak. :-)
Husk at indstille den nye trimmer til ca værdien på den gamle trimmer. Så ikke den starter i den høje ende. :)

2: Ubalance kan skyldes et dårligt højtaler relæ, men det kan også skyldes en forkert / høj / skæv DC balance i udgangstrin. Slå den over på AUX indgang, og på Speaker A med volumen drejet ned, og mål på højtaler udgangen med dit DC voltmeter. Den skal max ligge på 20mV DC mellem hver udgang. Tjek i servicemanualen hvordan du justere den.

3: Er det en 50hz brummen? Så er det nok fra hoved nettrafoen. Jeg har en Alpage AL-300 båndoptager der gør det samme. Så skal man lige dappe lidt på coveret, så holder det op. Så det kunne være lidt resonans i kabinettet. Man kunne evt spænde trafoen med hårde gummiskiver mod kabinettet?

MVH

Emil Jensen
ejensen1981

Indlægaf jan_stevns » tirs 8. mar 2016 17:34

jakel1984 skrev:....Jeg synes jeg har lidt ubalance i kanalerne (venstre er lidt lavere). Jeg vil starte med at skifte ovennævnte trimmere og få indstillet bias korrekt, men hvis ubalancen stadigt er til stede, hvor skal jeg så starte med at lede? (alle kontakter/potmetre er gjort rent med kontaktrens, og de virker alle ok uden skrat ved justering/aktivering).

Sæt en tonegenerator på f.eks cd indgangen og følg signalet's på sin vej gennem forstærkeren - du har jo både højre og venstre kanal at sammenligne
jan_stevns

Indlægaf spuncut » tirs 8. mar 2016 18:02

slettet
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Nillerviborg » tirs 8. mar 2016 20:29

De gode potmetre ( volumen ) fra dengang var opgivet til en tolerance på 2-3 dB i fejlsporing mellem de to kanaler. Så jeg vil næsten vædde med det er det der driller.

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf jakel1984 » ons 9. mar 2016 08:40

Tak for alle de gode svar - der er hurtig service her :)

Emil:
1) Det er netop derfor jeg ikke har gjort den endnu - jeg bruger forstærkeren som den er, så jeg ville være ked af at ændre på den før jeg er klar til "den store tur". Men ja, det er sidste mulighed...og tak for tippet om indstilling af den nye trimmer, det er vigtigt at huske.

2) Det er netop derfor jeg ikke har gjort andet før jeg få sat nye trimmere i så jeg kan indstille den korrekt. Jeg har forsøgt at indstille den med de nuværende pots, men det er næste umuligt med den følsomhed...

3) Jeg har forsøgt at trykke rundt omkring på kabinettet, men det hjælper ikke noget. Jeg har læst et sted at det kan være vindingerne i spolen der vibrere, men jeg kan ikke se hvad jeg kan gøre ved det...jeg har måske muligheden for at købe en reservetrafo fra en skrottet forstærker, men jeg ved ikke om jeg kan forvente at den overhovedet er bedre...

Jan:
Det er en god ide - jeg er dog i tvivl om jeg er skarp nok til at gennemskue hvor signalet løber...det skal dog komme an på en prøve :)
Jeg har ikke lige en tonegenerator ved hånden, men jeg formoder man kan bruge en passende lydfil fra PC'en gennem en DAC?

Lars:
Det virker som om at balancen kan skifte lidt efterhånden som forstærkeren bliver varm (over 30-60min). Nogle gange synes jeg ikke rigtig der er forskel, mens det andre gange er tydeligt.
Jeg har ikke været systematisk i at observere hvornår det er det ene eller det andet, men tænker at det måske kan være lodninger der fejler? - hvor vil dette typisk ske?

tak for hjælpen - jeg er allerede bedre forberedt :)

mvh
Jakob
jakel1984

Indlægaf ejensen1981 » ons 9. mar 2016 15:17

Hej Jakob

Måling af tomgangsstrøm (Bias) og DC balance er det hvad jeg kalder for et normalt service. Mange har tendens til at bare at spille til den lyder mere og mere forfærdelig, og til sidst brænder måske et udgangstrin af, eller også bliver den ved med at slå udgangen fra. (Sjovt nok) En forstærker skal vedligeholdes ligsom alt andet grej. Dog er der ikke mange ben i det. Men når man alligevel har toppen af og får den støvet af, så kan man ligså godt tjekke de par punkter som der nu er servicemanualen. En god ide er at have 2 stks volt metere. Helst af samme type. Til når du justere tomgangsstrøm. De behøver ikke være hamrende dyre, samt et par gode prøve ledninger og kraftige prøvenæb.

Jeg mener Luxman også brugte en serie af dårlige AC kondensatore henover deres netafbryder. Jeg have en gang et par ældre effektforstærkere, der måtte jeg skifte både afbryder og kondensator henover i hvert sæt.

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » ons 9. mar 2016 15:35

Hej Emil

tak for mere info :)
Bias-justeringen foretog jeg baseret på manualen - men her nævnes det ikke at man skal måle DC-balance. Bias-justeringen er strøm-baseret og angivet til "60mA efter 3 min", men det er fuldstændigt umuligt at ramme med de nuværende trimmere (den mindste ændring jeg overhovedet kan lave er vel 3-4mA, og så hopper den sporadisk.
Jeg har kunnet se at DC-målingen også anbefales på andre sider; jeg har f.eks. kigget på
http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html
Jeg har dog ikke fået det gjort selv endnu :/
Jeg tjekker det næste gang jeg får åbnet for den.

mht. de dårlige AC-kondensatorer til netafbryderen, så er det vel de to store kondensatorer der sidder ved siden af trafoen? - eller er jeg helt galt på den?
De ser umiddelbart ok ud, men det kunne være jeg skulle lodde dem af så jeg kan måle dem?

mvh
Jakob
jakel1984

Indlægaf ejensen1981 » ons 9. mar 2016 18:02

Hej Jakob

Det er ikke sikkert man kan justere DC balance på din forstærker. Om ikke andet er det meget godt at tjekke. Dette gøres i fremgangs metoden jeg har beskrevet foroven. Jeg tjekker altid om der er DC på udgangen inden jeg bare sætter højtalere på.

Hvis der er høj DC på udgangen, lyder din forstærker også skidt. Og skal der fejlfindes.

En anden måde at justere Bias på at er måle henover de store emitter modstande til forstærkerens udgangs transistore. Dette vil nok give en mere rolig måling. Der kan du kigge i diagrammet på forstærkeren, hvad for emitter modstande der høre til hver trimmer. Du kan trimme den ind til ca 20mV DC henover emitter modstanden.

Tjek også tilstand på kølepasta på udgangstransistore. Hvis denne er tørret ud, har ret dårlig varmeledning og skal skiftes. Og det kan være et større arbejde.

De 2 kondensatore du hentyder til nær trafoen er nok elektrolyt bank kondensatore. De fejler sjældent.

Den jeg snakker om, sidder tværs henover din tænd/sluk netafbryder. Nogle forstærkere ham dem også fastmonteret på printet.

MVH

Emil Jensen
Senest rettet af ejensen1981 ons 9. mar 2016 18:24, rettet i alt 1 gang.
ejensen1981

Indlægaf ejensen1981 » ons 9. mar 2016 18:09

[quote="ejensen1981"]Hej Jakob

Det er ikke sikkert man kan justere DC balance på din forstærker. Om ikke andet er det meget godt at tjekke. Dette gøres i fremgangs metoden jeg har beskrevet foroven. Jeg tjekker altid om der er DC på udgangen inden jeg bare sætter højtalere på.

Hvis der er høj DC på udgangen, lyder din forstærker også skidt. Og skal der fejlfindes.

En anden måde at justere Bias på at er måle henover de store emitter modstande til forstærkerens udgangs transistore. Dette vil nok give en mere rolig måling. Der kan du kigge i diagrammet på forstærkeren, hvad for emitter modstande der høre til hver trimmer. Du kan trimme den ind til ca 20mV DC henover emitter modstanden.

Tjek også tilstand på kølepasta på udgangstransistore. Hvis denne er tørret ud, har ret dårlig varmeledning og skal skiftes. Og det kan være et større arbejde.

De 2 kondensatore du hentyder til nær trafoen er nok elektrolyt bank kondensatore. De fejler sjældent.

Den jeg snakker om, sidder tværs henover din tænd/sluk netafbryder. Nogle forstærkere ham dem også fastmonteret på printet.

MVH

Emil Jensen
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » tors 10. mar 2016 14:52

Hej Emil

Ahh, tak - jeg kigger efter de rigtige lytter næste gang jeg er inde i den.

Jeg regner med at have lidt tid om et par uger (to små børn) hvor jeg kan få kigget lidt grundigere på forstærkeren.

Og så kom jeg til at tænke på at lidt baggrund altid er interessant :) :
Jeg bruger ikke forstærkeren til højttalere, men til høretelfoner. Jeg har oplevet at disse ældre forstærkere har strømstyrken der skal til for at få det bedste ud af f.eks. AKG K-701 - og så hjælper den generelt "varme" klang af Luxman også til at løfte bassen (som til tider kan lyde "tynd" på disse høretelfoner).
Udover de moderne dynamiske høretelefoner (jeg bruger Sennheiser HD555 modificeret til HD595, AKG K-701, AKG K-550 og Beyerdynamic DT 860) har jeg haft overraskende gode resultater med et par gamle STAX høretelfoner (som bruger højttalerudgangen fra forstærkeren).
I øjeblikket er jeg næsten skiftet fuldstændigt til et par STAX SR-80 med SRD-4 energizer som jeg overordnet synes lyder bedre end alle ovenstående (hvert sæt har selvfølgelig deres egne styrker).
Vældigt interessant når man tænker på prisen på 370 kr for STAX'ene og 600 kr for forstærkeren - et stort slag for vintage hifi! selv når man medregner udgifter til renovering :)

mvh
Jakob
jakel1984

Indlægaf jan_stevns » tors 10. mar 2016 17:20

ejensen1981 skrev:En anden måde at justere Bias på at er måle henover de store emitter modstande til forstærkerens udgangs transistore. Dette vil nok give en mere rolig måling. Der kan du kigge i diagrammet på forstærkeren, hvad for emitter modstande der høre til hver trimmer. Du kan trimme den ind til ca 20mV DC henover emitter modstanden.

Så vil den køre med alt for høj tomgang. Manualen bør følges på disse fine sager

l430_bias.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns

Indlægaf ejensen1981 » tors 10. mar 2016 20:49

Vi retter tallet til 15mV DC over emitter modstanden, det giver sådan cirkus de 68mA hvis emitter modstanden er på 0.22 ohm.
ejensen1981

Indlægaf jakel1984 » tors 10. mar 2016 20:54

Hej Emil og Jan

Jeg prøver at følge manualen og så kan jeg se hvad DC over emittermodstanden bliver ved den indstilling (emittermodstanden er vel den modstand der virker som spændingsdeler for emitteren?)

mvh
Jakob
jakel1984

Indlægaf jan_stevns » tors 10. mar 2016 21:04

ejensen1981 skrev:Vi retter tallet til 15mV DC over emitter modstanden, det giver sådan cirkus de 68mA hvis emitter modstanden er på 0.22 ohm.

og retter lidt mere igen - pivtøjet har 2 sæt udgangstranser - ergo der skal løbe 30mA gennem en 0.22Ohm -
det giver 0.22 * 0.03 ..... = 0.0066volt også kaldet 6.6 millivolt.

Det er hvad det er men de 430'ere er meget længe om at stabilisere sig, så juster efter 3 minutter, vent et par minutter og kig igen ;)
jan_stevns

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage