Beogram 4002 hastighed for langsomt efter ny belte

Analog når det bedst

Beogram 4002 hastighed for langsomt efter ny belte

Indlægaf baR2D2 » søn 13. mar 2016 16:23

Jeg har monteret nye belte fra Blackreel og smøret spindle og nu er den vildt for langsomt. LP er stadig for langsomt på 45 rmp knap!
Hvad gik der galt?
Kan motor ikke klare den nye rem :roll: ??
Audio: B&O Beogram 9500, BeoCenter 9300, Beolab 6000 og Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm.

When seeking advice, remember, there are as many opinions as people
Brugeravatar
baR2D2

Lokalitet: Mm

Re: Beogram 4002 hastighed for langsomt efter ny belte

Indlægaf spuncut » søn 13. mar 2016 17:58

Jeg er ikke kender af denne pladespiller, men hvis det skal være remmens skyld skal den enten være for stor, således at den fedter, eller meget for lille, således at den tvinger lejerne og der opstår friktion.
FWIW :p
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf baR2D2 » søn 13. mar 2016 18:02

Remmen ser godt ud. Tror motor er problemet. Der skal ikke meget til til at bremse den.
Audio: B&O Beogram 9500, BeoCenter 9300, Beolab 6000 og Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm.

Brugeravatar
baR2D2

Indlægaf spuncut » søn 13. mar 2016 18:56

Igen uden at være ekspert udi B&O-ting kunne det godt tyde på at der er noget friktion i selve motoren der stjæler hestekræfter.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf ejensen1981 » man 14. mar 2016 16:31

Vil lige sige at jeg er ved at kigge på pladespilleren nu. Og nu køre den ikke for langsomt mere. Motoren er blevet renset, da det er en lille DC motor. Og nu kan den fint trække som den skal. Dog får servoen nogle sure opstød engang i mellem. Til at starte med dykkede farten helt vildt op og ned. Så har skiftet en del kondensatore på hovedprintet. Og nu ligger farten ganske jævnt på den. Men den løber hurtigere efter 10 min brug sådan ca.
Jeg afventer at få nogle nye multiturn trimmere hjem, da jeg nok nemmere kan justere farten ind med dem. De gamle er meget slidte og er ikke til at justere ordenlig ind, uden at den springer op og ned i hastighed.

MVH

Emil Jensen
ejensen1981

Indlægaf Nillerviborg » man 14. mar 2016 21:19

der sidder et relæ' og to trimmere i øverste højre hjørne på hovedprintet, som styrer hastighed og hastighedsskift.
Skiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiift... :-)

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf ejensen1981 » man 14. mar 2016 21:39

Har filet lidt på relæet, så det har nogle pæne kontakt flader igen, og det skifter også fint. Dette gav faktisk en mærkbar forbeding. Så venter på at jeg får de sidste kodensatore hjem og multiturn trimmerne. Så er jeg sikker på den kan køre fint.
ejensen1981

Indlægaf baR2D2 » man 14. mar 2016 22:59

Kan næsten ikke vente :-)

Brugeravatar
baR2D2

Indlægaf møffe » tirs 15. mar 2016 00:17

Halløjsa. En kendt fejl på disse er, at pully på motor kan arbejde sig løs med der tilhørende wow og nedsat hastighed til følge.
En anden sjov fejl du kan være obs på er at der kortvarigt under afspilning indtræder wow. Løsning: kabelbundt til arm slæber på unserside af store remhjul som pladetall hviler på.

En anden rigtig god fidus, der gælder alle enheder med motor og remtræk: Pil motoren fri. drej den en en 1/3 eller 1/4 omgang i forhold til tidligere montage, afhængig at skruehuller og plads, for at få et nyt og ubrugt "stress-punkt" i motorens glideleje. Smør godt, så kører det godt....

Af tangentialarm's pladefræsere er beogram 4002-familien det mest rigtige jeg har set og serviseret i mit tidligere liv som radiomekaniker....

Årrh jøow... En unævnelig opretstående mitsjubidadubashitziii eller sådan noget....

møffe
møffe

Indlægaf ejensen1981 » tirs 15. mar 2016 08:42

Selve motorpullyen kan ikke gå løs på denne her model, da der er stråler i selve akslen, så motorpullyen kan kun monteres på en måde. Og den fedter ikke.
Der er ingen kabler der rammer pladetallerken. Har tjekket flere gange. Jeg kan også se hastigheds afvigelsen med armen parkeret det samme sted.

En DC motor skal ikke oversmøres. Så er det nemlig det først går helt galt. Motoren er fra 1976. Så ja den er ikke ny. Men mon ikke når de nye dele komme i, så er jeg sikker på den kan køre lidt tid endnu. Men har læst mig til at servo kredsløbet ikke er det bedste. Da selve korrektionen foregår igennem motoren. Hvis der mangler en serie pulser, så render den stærkere er langsommere, og den kan ikke rigtigt komme på plads.

Der er mange som har problemer med netop Beogram 4002 med disse mærkelige fejl. Nogle er heldige at få skifte trimmere og kondensatore, så køre den igen. Andre har måtte opgive, da fejlen optræder i selve motoren.

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf baR2D2 » tirs 15. mar 2016 13:33

Kan motoren erstattes/udskiftes?

Brugeravatar
baR2D2

Indlægaf acj1980 » tirs 15. mar 2016 15:05

Igen en af de mere morsomme storm p løsninger som B&O fandt på, fremfor blot at bruge det som andre i årevis havde haft succes med, nogle af de japanske mærker fra 70erne havde allerede haft succes med at aftaste signal via undersiden af pladetallerknen hvor der sad mangeter som blev aftastet via et tonehovede og derfor bestemte reference frekvensen som så bestemte motoromdrejninger til den pågældende hastighed.. men okay, hvorfor skulle man spilde kræfter på den slags i Struer/Skive, så er det bedre med en husmandsløsing :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
acj1980

Indlægaf møffe » tirs 15. mar 2016 23:30

MMMmmmjow. jeg mener stadig at kunne huske løse pully'er på motoraksler og vildfarende dimser der kumme være årsag til WOW på disse modeller. Måske var det 4004 jeg for 30år siden fumlede med ... det er ikke en forglemmelse, ikke fejlagtigt gen givet, ikke påfund men måske "errindringsforskydelser" der gør sig gældende...møffe

og maturligvis skal en dum-stakkels DC motor ikke oversmøres, som det er misforstået, men smøres...
møffe

Indlægaf Nillerviborg » ons 16. mar 2016 00:03

Møffe, mon ikke det var 4000'eren der havde alle lortefejlene ??
Så vidt jeg husker er 4002 ofr 4004 samt varianter af disse, "fejlfri" - fedt stykke mekanik og teknik - Omend jeg som pladespiller ikke er imponeret over den... :-)

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf ejensen1981 » ons 16. mar 2016 11:55

Jeg kan huske at have rodet med en Beogram 8000, som er noget helt andet. Men på trods af alle de fine tekniske finesser kunne de stadig ikke hamle op med Japanerne dengang hvad angår data. Design mæssigt er de enormt flotte at se på. Samt at der ikke er mange dikke dare i dem. Selv en 4 årige vil kunne smide en plade på og trykke start, så er der gang i rillerne. Jo også kan de selvfølgelig monteres lodret på væggen.
Beogram 4002 blev først født med en AC motor. Men da de skulle lave en billigere udgave, så skiftede man til en lille DC motor istedet for. Og der er nok der problemerne starter. Jeg tror ikke man kan konvertere en DC udgave til en AC udgave, da reguleringen er anderledes. Så skal man nok skifte hele bundprint osv.

Der skulle komme dele idag, og jeg glæder mig til at montere dem, og beder til de højere elektronik magter at det var det.

Så baR2D2 igen kan nyde sine LPer. :)

MVH

Emil
ejensen1981

Næste

Tilbage til Grammofoner