I går var jeg lige i den lokale genbrugs, man ved jo aldrig. Jeg må indrømme at jeg slet ikke betænkte mig, da jeg skulle rykke op med hele 200 kr for et sæt IMF. Sådan noget gear lader man altså bare ikke stå til én eller anden teenager med en plasticforstærker. Så selvom jeg egentligt ikke mangler noget, så kom de altså bag i Skodaen og hjem i stuen.

De er ikke top mint i finéren men det er set værre. Det lød helt forkert i første forsøg. Den ene Audax diskant var nul Ohm! Det lykkedes at opnå forbindelse, da det ikke var i spolen men mellem faceplate og spole den var brændt over. Så den spiller men skal skiftes. De to Coles 4001 er væk og "noget andet" er sat i i stedet. Der var sikringsholdere på Audaxerne med meget dårlige kontaktflader, så de er taget ud, jeg kan sagtens beherske min volumenpilfinger, så det er ikke noget problem. Nu spiller alle enheder, højttalerne lyder de næsten ens, ikke helt, der er stadig et eller andet og jeg må se på delefiltrene og kontaktfladerne i drejekontakterne bag på.

Er der nogen som kan genkende de der Coles afløsere? Kommer man tæt på, så kan man se at der ikke er nogen faceplate, der er kun den perforerede beskyttelsesplade.
Der er ingen tvivl om, at det her har været et sæt fine og dyre højttalere i sin tid. De lyder helt klart af stort potentiale, selv uden at være helt 100% - og med en beskeden ST 70 klon spændt for. Der er masser af bund, masser af dejlig lyd. Men en god transistorforstærker med stærk strømforsyning kan helt sikkert hente mere ud af dem. De er yderst behagelige at lytte til, men de mangler efter min smag en mere fast hånd i bunden.