Men det er og bliver efterrationalisering. For 'skaden er sket', og højttalerne står her i stuen. Og jeg insisterer på at de spiller! Det har krævet masser af knofedt. Og flere gange har jeg faktisk troet at nu var de i mål, men nej...
Der var jo en del ballade i højre side. Diskanten spillede, men temmeligt lavt. Det samme med øvre mellemtone. Det der har trukket sagen i langdrag er placeringen af den højre højttaler. Den står i et hjørne, og akustikken forstærker højttaleren. Så den spillede og lød næsten som den skulle. Men kun næsten.
Højre side:
Jeg har givet alle otte magneter epoxy rundt om ferrit-kernen, på begge sider. Jeg vil gøre hvad jeg kan, for at undgå at magneterne skrider i den gamle lim, som jeg oplevede med diskanten i højre side. I øvrigt var der stadig ikke helt hul igennem, da jeg havde sat den nye diskant i. Det var øvre mellemtone der drillede. Her er lidt billeder ude fra limkøkkenet:
Både diskanter og øvre mellemtoner har jeg selvfølgelig skruet magneten af, før jeg har lagt epoxy rundt om med en tandstikker.
Nedre mellemtoner og basser har jeg selvsagt ikke skilt ad

Nedre mellemtone:
Og bassen:
Øvre mellemtone har været noget en oplevelse, i begge sider. Så spiller de, så spiller de næsten ikke osv. Jeg har rengjort dem efter alle kunsten regler, inkl. støvsugning i slidsen i magneten, og efterfølgende lidt olie på et stykke pap, som jeg har kørt rundt i slidsen. Og jeg har vendt og drejet magneter i forhold til den store plade som kalotten sidder under. Langt om længe fik jeg liv i dem. Jeg opdagede at der kom fuld lyd i øvre mellemtoner ved at løsne et par skruer på den store runde forplade mens enhederne sad i og spillede. Aha

Jeg har en mistanke om at den 'bomulds-tot' der sidder under kalotten måske ikke har tilladt kalotten fuld vandring i magneten... Men nu spiller de rent faktisk, på alle otte cylindre

Og der er jo en verden til forskel!

Jeg har dæmpet lidt i højre side, og jeg har skruet tilsvarende op i venstre side. Således står lydbilledet helt 'lige', her i stuen:
Det er knapper som rent faktisk dur til noget. Genialt

Jeg håber at dette scenarie er ved at være fortid:
Det er en total nydelse at lytte på nu. Det var altså også ved at være på høje tid. Jeg har snart haft disse Tandberg TML3005 i to år. Og først nu er der hul igennem. Men hold da op for en forskel. Nu ser det hele meget civiliseret ud igen, og der burde være mange år i disse højttalere igen

Udover at de lyder rigtigt godt, så er det også en smuk sag. Jeg er vild med designet, som indikerer at der er blevet tænkt over tingene. Som med det meste fra Tandberg

Begejstringen er til at tage at føle på her

Og så lige et billede som jeg faldt over forleden på et norsk site. En Tandberg TCD330 i sort. Det er et meget sjældent apparat:
Go' Tandberg-tirsdag