Audioanalyse PA9, eksploderet modstand

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Audioanalyse PA9, eksploderet modstand

Indlægaf Jiggles » tirs 5. apr 2016 12:47

Hej!
Det her er min første post på forumet, så bær over med mig hvis jeg laver grove fejl.

Jeg har en Audioanalyse PA9 (tror jeg nok, der står intet på den) fra ca. 1980, som jeg købte igennem dba for et par år siden..

Den havde et spøjst problem, hvor den spillede utrolig lavt i den første halve times tid efter at være blevet tændt, og så pludselig begyndte at spille højt (normalt).
Det syntes jeg var noget underligt noget, og glemte egentlig alt om den indtil nu.

Jeg har så åbnet den, og "puhaføj!" der er en modstand der er sprunget i luften!!
Billede
Billede
Billede

Det er begrænset hvor meget jeg har givet for den, så vil nok ikke ofre det helt vilde på at få den repareret.
Min umiddelbare tanke er bare at få fat på en ny modstand og lodde den i, men der er jo nok en grund til den sprang til at starte med?
Er der andre ting jeg bør skifte og/eller måle på? Der er jo et hav af kondensatorer or jeg ved ikke hvad..
Eller er det ris til egen røv at købe noget så gammel ubeset, og jeg bør bare smide den ud.

På forhånd tak!
Jiggles

Lokalitet: Århus

Re: Audioanalyse PA9, eksploderet modstand

Indlægaf Tube mania » tirs 5. apr 2016 13:57

Den kan sagtens repareres. Det et 'serie-regulator' kredsløb der er gået...sikkert fordi der er koertsluttet en eller flere ting...i dette kredsløb. Check dioder og transistorer.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf Jiggles » tirs 5. apr 2016 14:54

Tak for svaret, jeg tror jeg må have den forbi en kammerat der er lidt mere el-nørd end jeg.

Men er det ikke lidt spøjst at den faktisk spiller.. Fornuftigt.. Efter at have stået i en halv times tid?
Dog er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at den ikke kan have godt af det, så jeg gør det ikke igen.
Jiggles

Lokalitet: Århus

Indlægaf møffe » ons 6. apr 2016 00:14

Velkommen til, Jiggles. Din tekniske forståelse rækker længer end det ofte er set på andre fora der er beslægtet med HIFI... Netop når en modstand fiser af på den måde, er der noget andet galt. Med et multimeter er det nemt at afgøre kortslutninger hen over dioder transistire m.v. Se: tubemania's indspark. Jo mere dramatisk en fejl udfolder sig, desto nemmere kan den være at finde og rette. Afbrydelse af serie komponent er næsten altid lig afledning/kortslutning i den anden ende.

møffe
møffe

Indlægaf KAAG » ons 6. apr 2016 20:15

Har du checket for dårlige lodninger ? Her tænker jeg specielt på "serie-transistorerne" (BD140). Det ser nemlig ikke ud som om de har været særlig varme. Det ku jo tænkes at den "starter op" med modstanden og så efter ca. en halv time , så får transistoren forbindelse og overtager.
vh
Kim
KAAG

Lokalitet: Vojens

Indlægaf Tonni » ons 6. apr 2016 21:27

Hvad med den generte diode? Misfarvningerne på printet er også krøbet rundt om den...
Tænker den har haft et sammenbrud og dermed måske trukket stodmanden?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf møffe » ons 6. apr 2016 23:53

KAAG skrev:Har du checket for dårlige lodninger ? Her tænker jeg specielt på "serie-transistorerne" (BD140). Det ser nemlig ikke ud som om de har været særlig varme. Det ku jo tænkes at den "starter op" med modstanden og så efter ca. en halv time , så får transistoren forbindelse og overtager.
vh
Kim

A' plaffpr en visk. Tryf sog den whøbtige grumf und sevhobtygie slamsøgrif... ?

Habsolut ne muheligd.

efføm

-eller tjek lige de to første forslag. :?
Tonni skrev:Hvad med den generte diode? Misfarvningerne på printet er også krøbet rundt om den...
Tænker den har haft et sammenbrud og dermed måske trukket stodmanden?
møffe

Indlægaf Tonni » tors 7. apr 2016 16:33

Øhh. Hvad for en fisk Møffe? :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf jan_stevns » tors 7. apr 2016 19:15

Jeg tror Møffe stadig har svært ved at komme sig over at se at nogle kan producere ting så amatøragtigt ??
jan_stevns

Tilbage til Vintage transistor-udstyr