ortofon FF15 hjælp

Analog når det bedst

ortofon FF15 hjælp

Indlægaf hificlassic » tors 5. maj 2016 17:51

Passer alle disse Ortofon FF15 nåleforsatser på den samme pickup-krop?
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... 5&_sacat=0
Hvilken er bedst?
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: ortofon FF15 hjælp

Indlægaf Captain Phoenix » tors 5. maj 2016 20:09

hificlassic skrev:Passer alle disse Ortofon FF15 nåleforsatser på den samme pickup-krop?
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... 5&_sacat=0
Hvilken er bedst?

Nej - det gør de ikke (eller rettere - det kan du ikke være sikker på):
Plast-"palen" bag på forsatsen har forskellig form (kan også ses på fotos i linket).
Tjek hvilken form hullet i kroppen har for at være sikker.

Generelt er det jo Ortofons billigste serie, så...
F-typerne (altså med kun ét "F") er bedre end "FF"-typerne, der har lavere compliance. Den ringeste er FF 15 XE med den karry/okker-gule forpart. Og så er det jo iøvrigt kopi-aftermarked-erstatnings-forparter, så der er sikkert store variationer selv om modelbetegnelsen er ens (det ovenstående gælder/gjaldt Ortofons org. forsatser fra dengang...)

Husk iøvrigt, at de bedst kan lide en ret høj kapacitets-belastning (gerne 400 - 450 pF i alt) - ellers kan de blive lidt skingre i toppen og "slæbende" i S-lydene. Normal kapacitet i armledninger, kabel og pu-indgang er tit 200 pF (i alt), så det er ikke helt optimalt.

EDIT: Denne ser ud til at være original - måske er det det bedste du kan vælge (tror at variationerne i kvaliteten på no-name-erstatningsnåle er ret stor): http://www.ebay.de/itm/Ortofon-Nadel-St ... SwX~dWqxjG
- og så husk lige rubber-conditioner-tricket :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf hificlassic » fre 6. maj 2016 11:21

Takker for info. Jeg tror jeg giver den væk i stedet og benytter nogle af de andre bedre pickupper jeg har.
Synes bare at vi havde ret god lyd på træf i Viborg da vi spillede på Harveys pladespiller på mit anlæg, med netop en af disse typer pickupper
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf NikonSP » fre 6. maj 2016 11:54

hificlassic skrev:Takker for info. Jeg tror jeg giver den væk i stedet og benytter nogle af de andre bedre pickupper jeg har.
Synes bare at vi havde ret god lyd på træf i Viborg da vi spillede på Harveys pladespiller på mit anlæg, med netop en af disse typer pickupper

Hej Verner

Det var en Ortofon VMS20E, der sad på Delphonen dengang.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf hificlassic » fre 6. maj 2016 12:19

så svigter min hukommelse mig da godt nok. Var sikker på at det var en F15X et eller andet
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf X-ray » fre 6. maj 2016 19:16

hificlassic skrev:Synes bare at vi havde ret god lyd på træf i Viborg da vi spillede på Harveys pladespiller på mit anlæg.....

:thumbsup: Yes - det er også en af de 'performances' - jeg stadig husker... Det var godt..!
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Tilbage til Grammofoner