Beovox M100

Rosinen i pølseenden

Beovox M100

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 29. maj 2016 19:48

Hvor gode er Beovox M100 egentlig i forhold til moderne højtalere? Jeg spørger mest af nysgerrighed, for min hørelse er desværre i dag så ringe, at jeg ikke selv kan kende skidt fra kanel. Det er også en af grundene til, at jeg vil pensionere dem efter 38 års tro tjeneste.

Hvad skal jeg regne med at få, hvis jeg vil sælge dem? Jeg går med overvejelser om, hvorvidt de blot skal i kælderen, hvor jeg kan tage dem i nostalgisk øjesyn, eller om jeg skal sælge dem, så andre kan få glæde af dem. Med hensyn til værdien, så har jeg desværre begået den "dødssynd" at male palisander-træet sort, da det ikke passede ind i mine andre farver.
Kim Ludvigsen

Lokalitet: Frederiksberg (2000)

Re: Beovox M100

Indlægaf acj1980 » søn 29. maj 2016 19:59

E det ikke dem med de 4 højtalere i? sådan et sæt ville jeg nu hjertens gerne eje, jeg ved de har ry for at lyde godt, jeg ved ikke om man kan sætte dem op imod noget som helst idag, enten er højtalerne bittesmå og ekstremt konevenlige, eller også er de i den modsatte ende hvor de kun er beregnet til at sige bum bum bum.

Du har god lyd vil jeg mene, prisen er nok meget afhængig af stand, jeg kunne godt være åben for et privat bud
mvh
Alex
acj1980

Indlægaf Captain Phoenix » søn 29. maj 2016 20:16

Kim Ludvigsen skrev:Hvor gode er Beovox M100 egentlig i forhold til moderne højtalere? Jeg spørger mest af nysgerrighed, for min hørelse er desværre i dag så ringe, at jeg ikke selv kan kende skidt fra kanel. Det er også en af grundene til, at jeg vil pensionere dem efter 38 års tro tjeneste.

Hvad skal jeg regne med at få, hvis jeg vil sælge dem? Jeg går med overvejelser om, hvorvidt de blot skal i kælderen, hvor jeg kan tage dem i nostalgisk øjesyn, eller om jeg skal sælge dem, så andre kan få glæde af dem. Med hensyn til værdien, så har jeg desværre begået den "dødssynd" at male palisander-træet sort, da det ikke passede ind i mine andre farver.

De er rigtig gode.
Du kan naturligvis få bedre højttalere - men hvis M100'erne får skiftet trætte kondensatorer i delefilteret, vil jeg tro at du skal op på over 5000,- for at få noget, der kommer i nærheden.
Synd at de er malet - vil tro at du kan få 6-800,- for dem hvis fødderne er med.
Uden fødder blivder det nok svært at få 500,-
I pænt org/umalet kabinet ville de have været omkring 1500,- værd.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf jan_stevns » søn 29. maj 2016 20:41

acj1980 skrev:E det ikke dem med de 4 højtalere i? sådan et sæt ville jeg nu hjertens gerne eje, jeg ved de har ry for at lyde godt, jeg ved ikke om man kan sætte dem op imod noget som helst idag, enten er højtalerne bittesmå og ekstremt konevenlige, eller også er de i den modsatte ende hvor de kun er beregnet til at sige bum bum bum.

Du har god lyd vil jeg mene, prisen er nok meget afhængig af stand, jeg kunne godt være åben for et privat bud
mvh
Alex

Ikke 4 men 5 enheder - hvoraf den ene er en såkaldt "filler driver" - de spillede pokkers godt dengang.
jan_stevns

Indlægaf 2-mas » søn 29. maj 2016 21:18

Hej Kim

Jeg har hørt flere par M100, og må sige ligeud at jeg ikke er specielt begejstret for dem. Tror dog at det helt afhænger at lytterens egne præferencer.
Er meget enig med Captain Phoenix vurderinger.

Hilsen Thomas
Brugeravatar
2-mas

Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Helikon » søn 29. maj 2016 21:47

Jeg har et par jeg er ved at renovere, de var/er malet sorte med palisanderfiner under. De er, heldigvis, fra fabrikken lakerede med klar lak og er ret nemme at skrabe rene fandt jeg ud af, jeg skal lige have skrabet den sidste og pudset dem inden de skal have ny lak. Det er altså ikke det der skal afholde en fra evt. køb hvis men gerne vil have sådan det sæt.

mvh Niels
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 30. maj 2016 10:27

Tak for svarene. Jeg vil overveje lidt mere, hvad jeg skal gøre med dem. Hvis jeg vil sælge dem, opretter jeg et indlæg i Salg og bytte. Egentlig ville jeg helst beholde dem i stuen, men min gamle forstærker, JVC AX-V1050, bruger åbenbart en forældet surround sound, og i stedet for at købe en ny forstærker, bliver det en soundbar - som tidligere nævnt er min hørelse desværre så ringe, at jeg nok ikke vil kunne høre den store forskel på M100'erne og en billig soundbar.
Kim Ludvigsen

Indlægaf Hackenberg » man 30. maj 2016 10:35

Som tidligere M100-ejer kan jeg bekræfte at de, totalrenoverede, spiller godt. De vil dog gerne have lidt effekt at leve af.
Pris: Captain Phoenix vurderinger holder 100%.
Hvis du ikke vil sætte dem i stand så byt dem til noget der passer dig bedre i størrelsen og har nogenlunde samme kvalitet.
Jeg melder mig gerne med et sæt Mission 770 freedom.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Beovox M100 (Og høreapparater)

Indlægaf his067 » man 30. maj 2016 11:52

Kim Ludvigsen skrev:Tak for svarene. ... Egentlig ville jeg helst beholde dem i stuen, men min gamle forstærker, JVC AX-V1050, bruger åbenbart en forældet surround sound, og i stedet for at købe en ny forstærker, bliver det en soundbar - som tidligere nævnt er min hørelse desværre så ringe, at jeg nok ikke vil kunne høre den store forskel på M100'erne og en billig soundbar.

Jeg kan varmt anbefale høreapparater: Mine har været en helt igennem positiv oplevelse. Det tager tid at vende sig til dem (det tog et år eller to for mig)...Men tænk engang: igen at kunne høre spurvene kvidre og trianglen i Mahlers første symfoni! Dem som jeg har er nogle som sidder med et rør ind i øregangen, så de ses næsten aldrig (mange af min kolleger har slet ikke bemærket dem endnu...det er godt nok en anden historie med de studerende :roll: ).

Personligt ville jeg opleve det som et nederlag at opgive mit gode stereoanlæg og jeg regner med at blive begravet med mine høreapparater. Hvis du overgår til en 'soundbar' vill du nok fortryde det for den vil give dig en endnu værre lydoplevelse. Det er ihvertfaldhvad jeg har oplevet med hver eneste af dem (af samme grund har jeg koblet mit tv på en Audiolab 8000A og et par Celestion SL6Si højtalere: jeg fatter simpelthen ikke hvad de siger på fjernsynet hvis jeg bruger noget af det der forfærdelige nymodens soundbar-stuff).

Jeg ved ikke om det er tilfældet i DK, men mine apparater fik jeg gratis af National Health her i Skotland.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beovox M100 (Og høreapparater)

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 30. maj 2016 12:41

his067 skrev:Jeg kan varmt anbefale høreapparater: Mine har været en helt igennem positiv oplevelse.

Jeg har faktisk høreapparater, men jeg bruger dem ikke til daglig. De sidder helt ind i øret, så jeg har ikke engang røret om bag øret. Det er egentligt imponerende, hvad de kan smide ind i sådan en lille prop. Mine er fra Siemens med fjernbetjening, og via den kan jeg bruge Bluetooth til mobilen og andre ting. Her er der for en gangs skyld noget, hvor vintage ikke er en positiv betegnelse.

Men når der er baggrundsstøj, hjælper de ikke ret meget - nogle gange gør de det værre. Og når jeg sidder alene ved computeren er de heller ikke udelukkende et gode. Computeren larmer, når jeg har dem på.

Det er stort set kun, når jeg skal se film eller vil have en lidt bedre musikoplevelse, at jeg tager dem på.

Med hensyn til lydkvaliteten i en soundbar, så skal jeg være ærlig og sige, at det ikke er mig, der kommer til at bruge den mest. Jeg ser stort set aldrig TV - ellers ville jeg nok have købt en ny forstærker med moderne surround og så beholdt M100'erne.
Kim Ludvigsen

Indlægaf his067 » man 30. maj 2016 17:35

Ja, jeg ville egentlig også gerne have et par med bluetooth....Mine hjælper også mod tinnitus, så det er vigtigt at have dem på hele tiden.....og så er der jo det der med at tale med folk: det er svært at forstå dem uden apparaterne. :?
Men jeg ville nu holde fast ved mine B&O højtalere (har også et par Beovox 5700 og musiker-sønnike har fået lov at låne mine MS150 Som han taler meget godt om (han foretrækker dem frem for Quad ESL63!)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Tilbage til Højttalere